Arn de Gotia - Ej historisk utan påhittad person !

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 februari 2003, 00:02

Hela sajten ger ett skumt intryck, för domänen är ju inte muséets, utan ett företag som heter Websolution. Uppenbarligen har de sålt in sin idé till Västergötlands muséer, som i dagsläget kanske rentav inte kommer åt servern och därför inget kan göra.

Men viktigt är då att konstatera att fast servern heter websolution så står Västergötlands museum i tieln till sajten, (alltså det man ser allra högst upp i sin webläsare). Det ger intrycket att sajten är utgiven i muséeets regi.

* http://www.websolution.se/

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 mars 2003, 00:57

Jag talade med Anja Praesto från muséet i går, och framförde folks farhågor om Arneriet. Hon lovade att se över det.

Ja77
Medlem

Fråga

Inlägg av Ja77 » 22 mars 2003, 10:10

Är dålig på svensk historia före vasa tiden....

är historien om konflikten mellan folkkungar och danskar historisk riktig och skildringen av slagen, svenskarna masakerade danskarna med långbågar?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 31 mars 2003, 16:24

något som får mig att gråta är att dom inleder allt med en blålögn.

det står med stora bokstäver:

"in arn´s footsteps, based on a true story"

uhh!!! rent ut en lögn. hur kan man vara så låg.
och särskilt om det är ett museum.

http://www.websolution.se/arn/main/based_on.html

...bra tråd förresten!

//palle

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 18:04

Horribelt

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 21 maj 2003, 22:20

En lite annekdot:

Turist till vaktmästaren i Skara domkyrka(per tfn om jag minns rätt):
'jag är faktiskt släkt med Arn Magnusson'
Vaktmästaren: 'Då finns inte du heller då'

:D

h00jff
Ny medlem
Kontakt:

Arn Magnusson - påhittad

Inlägg av h00jff » 10 juni 2003, 15:36

Numera finns det information på Skara museums svenska och engelska sida om att Arn inte är en verklig person. Följande står på den svenska sidan (http://www.websolution.se/arn/main/), texten finns dessutom på fler ställen:
“OBS!
Arn är en uppdiktad person, skickligt inplacerad i verklighetens historiska händelser. ”

På den engelska sidan:
“Arn is a fictional character, but the events and places from the novels are based on historical reality - based on a true story.”

Kanske har de bättrat sig när någon påpekat bristen?

Hur som helst skulle jag vilja ge Jan Guilliou en stor eloge för det enorma jobb han lagt ner på research när han skrivit dessa böcker. För även om Arn inte funnits i verkligeheten så är det helt otoroligt hur han lyckats placera in en påhittad person i verkliga händelser. Självklart har han varit tvungen att ändra här och där för att få det att stämma (tex är Magnus Månesköld inte Arns son utan bror till Birger Brosa, som i böckerna är Arns farbror). Dessutom så är ju historieberättarna inte alltid ense i alla frågor och det finns brister i viss av informationen, därför har Guilliou gjort sina egna antaganden och använt sin fantasi, så som en författare ska.

Jag är helt övertygad om att Arn-böckerna lett till att stora delar av Svenska folket har blivit betydligt mer upplysta och historieintresserade. Det får man väl ändå säga är bra! :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 10 juni 2003, 16:09

att använda Jans (orkar inte stava efternamnet) böcker som historielitteratur är dumt eftersom han som sagt är en författare, så att svenska folket skulle ha blivit mer upplyst tvivlar jag på och i sådana fall på källor som inte alltid är så sanna som dom borde vara (en av mina polare började tolka det han skrev som universiella sanningar, han har dock kommit ner på marken nu...tror jag). Han har dock gjort en förtjänst genom att få folk till att bli mer intresserade av medelitiden så att dom kanske läser mer på detta ämne...detta är bra.

//Palle

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 26 juni 2003, 12:30

Jag är fullkomligt frälst i Janne och tycker att Arnböckerna tillhör den bästa skönlitteratur jag läst. Jag har läst Arnserien samt "I Arns fotspår" flera gånger och tom åkt på temaresan "I Arns fotspår". Jag har gått bland ruinerna av Varnhem och Gudhem, suttit i Forshems kyrka, besökt Forsvik, stått vid minnesstenarna vid Lena och Gestrilen och blickat ut över Hornborgarsjön från toppen av Kinnekulle. Därför känner jag mig något jävig när jag nu lägger mig i diskussionen.

När jag var på Skara museum och tittade på utställningen om Arn blev jag inte speciellt upprörd. Utställningen var visserligen ganska dålig men det framgick tydligt att det rörde sig om en fiktiv person, därom gick det knappast att missta sig.

Vrångbilden på Internet ser jag dock lite allvarligare på. Det verkar ju helt absurt om det förhåller sig som beskrivits ovan. Jag tror i och för sig att det i så fall är främst utländska turister som låter sig luras eftersom de får antas ovetandes om den Arn-hype vi haft här. Att vi lurar hit inkomstbringande turister på falska grunder har jag inga som helst betänkligheter för så länge inte den gängse historieuppfattningen i vårt land förvanskas allt för mycket.

För övrigt var inte temaresan speciellt bra, åk inte på den!

// All makt åt Guillou, vår befriare

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Re: Arn Magnusson - påhittad

Inlägg av Widsith » 7 augusti 2007, 15:56

h00jff skrev:Dessutom så är ju historieberättarna inte alltid ense i alla frågor och det finns brister i viss av informationen, därför har Guilliou gjort sina egna antaganden och använt sin fantasi, så som en författare ska.

Jag är helt övertygad om att Arn-böckerna lett till att stora delar av Svenska folket har blivit betydligt mer upplysta och historieintresserade. Det får man väl ändå säga är bra! :)
Bra tankar från h00jff som förtjänar att återuppväckas.

Rödnäsa
Ny medlem

Re: Arn de Gotia - Ej historisk utan påhittad person !

Inlägg av Rödnäsa » 10 januari 2009, 23:22

Man kan säga vad man vill om Arn böckerna, men de har verkligen fått upp folks ögon angående Sveriges grundning.
Och jag hoppas att merparten av läsarna kan skilja verklighet mot vanlig litteratur. Personligen så tyckte jag böckerna var riktigt bra i underhållnings syfte, men kanske skulle önska mer ur i historist synvinkel, dom känns väldigt förenklade.
Men ett museum måste ju verkligen kunna skilja på fakta och fiktion. Jag antar då att detta enbart är ett PR-trick från deras sida.

herulen
Medlem

Re:

Inlägg av herulen » 11 januari 2009, 01:44

Dan Koehl skrev: Jag tycker egentligen inte Guilliou gjort något fel, ansvaret vilar hos läsare, historiker, och institutioner att tydligt förklara Arns fiktiva existens.
Så du menar att läsaren är skyldig för vad författaren skriver? Jodu, tjena blixten!

herulen
Medlem

Re:

Inlägg av herulen » 11 januari 2009, 01:49

Orm skrev:När jag var på Skara museum och tittade på utställningen om Arn blev jag inte speciellt upprörd.
Vilket känns oroväckande för mig. Men ändå upplysande för museimnänniskor. Skit i historien, allt handlar om marknadsföring. En fråga: var ICA-stig också på museet?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av B Hellqvist » 11 januari 2009, 03:03

herulen skrev:
Orm skrev:När jag var på Skara museum och tittade på utställningen om Arn blev jag inte speciellt upprörd.
Vilket känns oroväckande för mig. Men ändå upplysande för museimnänniskor. Skit i historien, allt handlar om marknadsföring. En fråga: var ICA-stig också på museet?
Det kan vara en idé att kolla när inlägget man kommenterar var postat. Det har hänt en hel del sedan 26/6 2003... Om man går till Västergötlands museums hemsida hittar man inget om Arn på förstasidan. Man får klicka på "Kulturarvsturism" för att komma till den här sidan, som behandlar muséets arbete med "Arnturismen". Förstasidan har visserligen en länk till den officiella Arn-sidan, men det är mest att betrakta som en service.

Skriv svar