Harrisons forskning om Robin Hood
Harrisons forskning om Robin Hood
Läste Dick Harrisons bok om Robin Hood för en tid sedan. I den framställer Harry det som att han gjort egen forskning i engelska arkiv och kommit fram till en massa ny kunskap denne laglöse mans verkliga förebild. Hur ser man på Harrys forskning utomlands? Varför nämns han inte på den engelska Wikipedia-sidan om Robin om han nu tillfört en massa ny kunskap om denna legendomsusade gestalt?
Re: Harrisons forskning om Robin Hood
Det var så länge sedan jag läste den att jag inte alls minns något om källor, men det ska i princip stå bak i en bok var man har funnit olika källor man använder sig av.aftonande skrev: ↑3 juni 2026, 21:29Läste Dick Harrisons bok om Robin Hood för en tid sedan. I den framställer Harry det som att han gjort egen forskning i engelska arkiv och kommit fram till en massa ny kunskap denne laglöse mans verkliga förebild. Hur ser man på Harrys forskning utomlands? Varför nämns han inte på den engelska Wikipedia-sidan om Robin om han nu tillfört en massa ny kunskap om denna legendomsusade gestalt?
Utgiven år 2000 är det väl tidigt för att han skall ha hittat källor på nätet, men olika dokument och berättelser finns ofta i senare tryck, och det är vad väl inte så få använder sig av, liksom numera också nätkällor. Problemet är förstås att man kanske inte riktigt förstår hur källan egentligen ser ut, och att det som är tryckt inte alls måste innehålla allt.
Harrison är väldigt flitig, och åtminstone några av hans böcker är inte så givande för den som redan har läst en del i ett ämne, men han kan mycket väl ha fått redaktionella regler om att skriva en övergripande sammanfattning i ett visst ämne.
Har du kvar boken och kan kolla på hur det ser ut med källor?
Jag lånade den på bibliotek, men vill minnas att han räknade upp en mängd engelska arkiv så det verkar verkligen som han satt där och bläddrade i arkivhandlingarna.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Boken heter Mannen från Barnsdale: historien om Robin Hood och hans legend.