Det medeltida Stockholm

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2022, 16:46

Plus att norrlandshandeln gick via Mälaren så det fanns mycket att beskatta.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av vandal » 19 maj 2022, 09:35

Hej,
När man läser den svenska historien så slås man av avsaknaden av analysen av de inre konflikterna i samband med landets kristnande. Mellansverige blev medelpunkten av makten av flera skäl. Småland knäcktes under den norska korståget och de som inte ville blir kristna dödades eller blev trälar. Jag tror att samma öde mötte invånarna i Uppåkra. Kristnandet av Mellansverige följde samma mönster dock med den skillnaden att regionen redan var sammankopplad med Europa genom flera handelsvägar och hade goda förutsättningar för mineralbrytning. Den legitima förslavningen av lokalbefolkningen i Kristus namn skapade ytterligare nya förutsättningar för de som anslöt sig till kristendomen, att bli den nya eliten. Jag tror att en av grunderna varför vi vet så lite om den svenska adeln från tiden före 1300 är just det att man inte vill veta eller prata om hur man blev rik och eller adlig på denna tid. Till slut blev Stockholm samlingsplatsen och sätet för många av dem som kanske inte vill eller ville titta bakåt och branden av Stockholmsslott kanske kan jämföras med bränder av arkiv i firmor som Skattemyndigheten besöker idag.
Vandal

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av cats » 19 maj 2022, 12:38

vandal skrev:
19 maj 2022, 09:35
Hej,
Småland knäcktes under den norska korståget och de som inte ville blir kristna dödades eller blev trälar.
En något överdriven beskrivning av kung Sigurds korståg. Det var inte mycket mer än ett plundringståg, till vilket den danska kungen inte ens brydde sig om att dyka upp. Hela plundringståget fick sig en tunn kristen fernissa för att kunna rättfärdigas. Ett korståg som också gick till Kalmar, som för övrigt redan var kristet.Vilket också i stort sett resten av Sverige redan var.
vandal skrev:
19 maj 2022, 09:35
Den legitima förslavningen av lokalbefolkningen i Kristus namn skapade ytterligare nya förutsättningar för de som anslöt sig till kristendomen, att bli den nya eliten.
Kristnandet av Sverige var till stora delar en lång(tråkig) politisk, social och religiös process. En process som kanske inte saknade våld, men i stort sett var fredlig. (Netflixs Valhalla serien tar i från tårna)
vandal skrev:
19 maj 2022, 09:35
Jag tror att en av grunderna varför vi vet så lite om den svenska adeln från tiden före 1300 är just det att man inte vill veta eller prata om hur man blev rik och eller adlig på denna tid.
Vandal
Tror inte man hade så mycket förmögenhetsskam på medeltiden som idag

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av adlercreutz » 19 maj 2022, 13:14

Pratar vi slottsbranden 1697? Känns aningen långsökt att anlägga en storbrand 500 år i efterhand för att städa undan lite obekväma dokument.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 19 maj 2022, 13:27

vandal skrev:
19 maj 2022, 09:35
Hej,
När man läser den svenska historien så slås man av avsaknaden av analysen av de inre konflikterna i samband med landets kristnande. ... Jag tror att samma öde mötte invånarna i Uppåkra.
OK. Antingen analyserar vi, eller så fabulerar vi. Att klä det man inte vet i ord är att fabulera och blir snart historieförfalskning. Du är allt för duktig på att insinuera.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av vandal » 21 maj 2022, 10:16

Hej Markus,
Det är tråkigt att alt som Du ogillar omedelbart stämplas av Dig som fabulering eller insinuering. Det är fakta som självklart måste vara grunden till hypoteser och dessa skall vidare verifieras mot det som vi hittar i andra källor. Jag hävdar att det område som senare skulle bli Sverige och Danmark har före år 1000 och några hundra år därefter varit betydligt mera intressant ur ett europeiskt historieperspektiv än det som senare och även idag framställs i den svenska och danska historieliteraturen.
Som ett verifierbart exempel tog jag först historien om Rollo piraten. Som många andra som flydde-flyttade han norrut till ett område där den katolska kyrkan saknade inflytande. Vi vet att han föddes i dåtida Norra Dacia i forna Yllyrien. Hans kung i Dacia Rastislav avsattes av Svantepolk som accepterade den katolska kyrkans maktmodell. Det var troligen många arianer och icke kristna som flydde norrut under dessa tider och denna flykt kan jämföras med flykten av kristna utanför romerska gränser under tiden då kristna förföljdes och flykten av alla möjliga fritänkare till Amerika.
Det är också ett obestridligt faktum att dagens Danmark i tidiga kyrkodokument också kallas för Dacia och att den första kyrkoprovins med sätet i Lund också heter Dacia. Enligt min teori har den tidiga historien från dessa tider många överraskningar i sitt sköte.
Nyligen besökte jag Slovakien där man hävdar att Rastislav som kung i Norra Dacien hade sitt säte i Devin utanför Bratislava. Den kung som avsatte honom och katoliserade sitt rike Svantepolk har sin staty utanför den slovakiska parlamentet. Rastislav som arian och icke katolik finns idag bara i historieböckerna som den som först försökte kristna sitt kungadöme. Det är på tiden att slovakerna reser en staty även för denna kung.
Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2022, 11:18

Även jag intresserar mig för de tiderna du pratar om i dina trådar, det är främst där mitt historiska intresse ligger, men om du eftersträvar analys så skall du - analysera, inte gissa och brodera ur tomma intet. Att vi inget vet betyder just att vi inget vet. Att först klaga på bristande analys och sedan fabulera blir dråpligt. Fortsätt gärna dina trådar men uttryck dem som att du tror och gissar, inte som att du vet.

Vad jag förstått så är du född utomlands och du verkar ha en syn att "Vi svenskar" inte hyllar vår historia. Det vore ett intressant ämne för en egen tråd.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Lejonmod » 21 maj 2022, 14:58

Det medeltida Stockholm var inte i ett europeiskt perspektiv särskilt imponerande. De flesta storstilade fastigheterna var byggda av och för icke-svenskar, eller av utlänningar för de förmögnaste svenskarna eller svenska institutioner.
Stockholm var en liten skitig småstad, som inte var en europeisk maktbas, endast en lokal sådan.
Under Skänninge möte 1248 genomförs flera kyrkliga krav, bland annat beslutar man att celibatet ska införas och att den andliga domsrätten ska iakttas. Varje biskop måste också skaffa sig Gregorius IX:s samling av påvliga förordningar. Det gjorde att kyrkan hamnade i en intern kris, många präster ogillade celibat, biskopar likaså.
Då är kungens makt fortfarande svag, dåtidens adel har väl ungefär lika svag makt, den fria allmogen är ungefär lika stark.
Ingen gruppering var stark nog att dominera de andra, här födds svenskarnas tradition att kompromissa, en tradition som lever än idag.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av vandal » 22 maj 2022, 09:37

Hej Markus,

Vist kan vissa av mina åsikter vara provocerande för dem som kräver kliniska bevis även inom historievetenskapen. Helt andra relativt exakta vetenskapliga intressen har fört mig till Sverige och jag har lärt mig att bristen på kunskap inte är ett evigt hinder om vi har förmågan att kompensera denna tillfälliga svaghet med en konstruktiv fantasi. Jag är övertygat om att (utan att fabulera) dagens Sverige och Danmark varit platser dit många religiösa, politiska och andra flyktningar från övriga Europa anlände redan under tiden vi pratar om. Eftersom vi pratar om tiden runt 1000 talet tog jag Rollo som et lätt exempel även för dem mindre bevandrade i historien. Jag kunde ha börjat året 53 BC i Galien, faktaboken Bello de Galico , där man beskriver Vanernas uttåg norrut med båtar som en konsekvens av Ceasar hot. Till skillnad från Rollo där är jag ganska säker är dessas slutdestination ganska oklar men med fakta från Vatikanen om deras senare utvandring från Skandinavien kan även denna gissning vara bättre än ingenting.
Vandal

Hej Lejonmod
Jag delar Din uppfattning om Stockholmsbeskrivning under den tid vi pratar om. Igår kväll vid en sittning med mina vänner avgav jag ett löfte (i stil med gamla Jomsvikingar) att till minnet av alla gamla flyktingar till Sverige resa en staty för att hedra deras mod och förmåga att leva med och tacka dem, som med tiden utvecklade förmågan till kompromisser.
Vandal

Claes Pettersson
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 januari 2007, 20:49
Ort: Järfälla

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Claes Pettersson » 29 juli 2022, 13:42

Betänk att Mälaren fram till mitten av 12-hundratalet var en vik av Östersjön. Stadsholmen/Gamla Stan låg/ligger mitt i vikens smalaste del som måste passeras för att nå det egentliga Östersjön. En idealisk plats att anlägga en borg/fästning för den som vill ta tull på utförsel av Mälardalens och Bergslagens rikedomar, järn och koppar t.ex.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2022, 17:35

Vet inte om den finns kvar, men 1980-talet fanns det en modell över det medeltida Stockholm på Medeltidsmuseet.

Stefan

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 7 november 2022, 11:24

Man undrar om inte förekomsten av byar runt Stockholm stärktes av att staden byggdes på Stadsholmen/Gamla Stan?
Då staden länge förblev på ön så fanns möjlighet för andra samhällen att frodas; hade man bebyggts på "vanlig" mark så hade staden nog växt mer fortare och tidigare.
En teori från min sida. :)

Angantyr
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 mars 2007, 22:42
Ort: Stockholm

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Angantyr » 7 november 2022, 14:14

Gen. Jack Ripper skrev:
7 november 2022, 11:24
Man undrar om inte förekomsten av byar runt Stockholm stärktes av att staden byggdes på Stadsholmen/Gamla Stan?
Då staden länge förblev på ön så fanns möjlighet för andra samhällen att frodas; hade man bebyggts på "vanlig" mark så hade staden nog växt mer fortare och tidigare.
En teori från min sida. :)
Det var inte så länge som staden höll sig på Stadsholmen. I.o.m. bygget av nya Slussen så har man hittat spår av bebyggelse på Södermalm redan från tidigt 1300-tal: https://publicera.kb.se/csa/article/view/67
OBS, jag är inte samma användare som Anganatyr.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 7 november 2022, 14:38

Kanske dum fråga, men vet man att den bebyggelsen är stadsbebyggelse?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Lejonmod » 7 november 2022, 16:54

9767367c-ebd5-4f57-9360-c9667f2ab3cf.jpg
Detta är Stockholm cirka 1620.
Så, på 1300-talet kan det funnits lite stad vid dagens Södermalmstorg.
Det fanns sparsamt med byar runt staden, då den anlades i gränstrakten mellan Täby i norr och Övra Tör eller Ovantör, (dess tingsplats var belägen vid Svartlöten, vid dagens Alby) som var sparsamt bebyggt.

Skriv svar