Svenska fogdar och län

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hero
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2021, 11:08
Ort: Stockholm

Svenska fogdar och län

Inlägg av hero » 12 januari 2021, 12:40

Hej, ny på forumet och ber om ursäkt i förtid om detta inte borde ha varit en ny tråd. Jag är intresserad av fogdar och härader under sen medeltid och var man kan hitta fakta och litteratur kring detta. Exempelvis verkar Uppland ha varit uppdelad i tre härader under sen medeltid. Innebar de tre fogdar och på vilka slott utgick dessa fogdar ifrån? Finns ganska mycket info från och med Gustav Vasas regeringstid men innan det är det ganska fattigt i den litteratur jag har hittat förutom vissa specifika fogdar som var illa omtyckta, typ Jöns Falster. Men mer intresserad av upptagningsområde, fogdeslotten och vilka som faktiskt var fogdarna i dessa områden. Även lite information om hur deras arbete gick till när de samlade in skatter och upprätthöll lag och ordning. Har sökt mycket på riksarkivet och i läst en hel del litteratur men skulle gärna fördjupa mig i detta område. Tacksam för svar och tips.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska fogdar och län

Inlägg av Hans » 12 januari 2021, 14:08

Välkommen hero.

Intressanta frågor. Läser gärna svar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska fogdar och län

Inlägg av a81 » 13 februari 2021, 13:25

Det är möjligt att det fanns tre fogdar i Uppland under senmedeltiden, men jag har ingen riktig koll på det. Härader fanns dock många fler än tre, gissningsvis ungefär lika många som fanns/finns i modern tid.

Till följd av agrarkrisen och digerdöden på 1300-talet kunde frälsemännen inte ta ut lika höga avrader (arrenden) från sina landbor (arrendebönder). Det blev därför mera lönsamt för högfrälset att göra karriär som fogdar och kräva in skatter i kronans namn. Jag antar att pengarna kom till fogdarna både på ärlig och på korrupt väg. Resultatet blev fattigare skattebönder (självägande bönder, högre skatter, mer nitiska/korrupta fogdar) och lågadel (som levde på arrendeinkomster snarare än att bli fogdar), men rikare högadel (möjlighet till karriär som fogdar, etc.) och "rikars" (mindre fattiga) landbor (arrendebönder).

Östhammarshus var fogdeborg för Östhammars län för att ta ett exempel från Uppland:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96sthammarshus

Och fogden för Uppsala län residerade under senmedeltiden på Föresäng:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6res%C3%A4ng
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Uppsala_slottsl%C3%A4n

(Slotts)länen i Uppland verkar ha varit följande under senmedeltiden:

Stockholm = ungefär som nuvarande Stockholms län, alltså bl.a. sydöstra Uppland. Hade någon typ av "underfogdar" utöver fogden på Stockholms slott.
Stäkes = nuvarande Håbo kommun (Bålsta), nuvarande Upplands-Bro kommun samt del av nuvarande Sigtuna kommun
Svartsjö = nuvarande Ekerö kommun
Uppsala = stora delar av centrala, västra och norra Uppland
Östhammar = del av nuvarande Östhammars kommun

Se även: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slottsl%C3%A4n

Det verkar alltså ha varit fler än tre fogdar i Uppland under senmedeltiden.

hero
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2021, 11:08
Ort: Stockholm

Re: Svenska fogdar och län

Inlägg av hero » 17 februari 2021, 13:20

Tack för ett bra och utförligt svar. Skulle dock vilja fördjupa mig i ämnet och undrar om det finns någon litteratur i ämnet?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svenska fogdar och län

Inlägg av koroshiya » 18 februari 2021, 10:38

Jag minns inte titeln, men det finns en undersökning om medeltida slottslän från sjuttiotalet..

Här är en lista över några medeltida slottslän.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slottsl%C3%A4n

I Västergötland verkar de ha haft 5-6 stycken. Som man kan se har vissa slottslän funnits under lång tid, och Älvsborgs slottslän kom ju sedan att giva namn till det mer moderna Älvsborgs län.

Vad det verkar har olika slottslän fungerat så länge det har funnits en fästning att underhålla. Vad man kan undra är vad som hände med administrationen när en borg raserades, som Opensten. De som härskade lär ju knappast ha slutat med att uppta skatt :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Svenska fogdar och län

Inlägg av a81 » 24 februari 2021, 23:24

Östhammar är ett liknande exempel. Jag antar att området hamnade under Uppsala slottslän eller kanske troligare Stockholms slottslän efter Östhammarshus förstörelse i mitten av 1400-talet.

Jag reagerar dessutom på att storleken på slottslänen varierade så mycket. Östhammars slottslän omfattade t.ex. bara Frösåkers härad (mindre än dagens Östhammars kommun), medan Stockholms slottslän hade ungefär samma omfattning som det nuvarande länet. Kanske var borgens storlek/underhållsbehov avgörande?

Jag undrar också om något/några slottslän missats på Wikipedia-sidan. Vilket slottslän hörde exempelvis sydvästra Uppland (Enköpingstrakten) till?

Skriv svar