Det medeltida Stockholm

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Det medeltida Stockholm

Inlägg av koroshiya » 8 februari 2020, 18:12

Länkar till den här nyheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... sta-forort

Det är kul att man kan hitta något nytt - öh gammalt - och i det här fallet en tidigare okänd stadsdel.

Kanske är det dock inte så förvånande, för vår kunskap om det förflutna är inte direkt fullständig, och man kan nog räkna med att det finns mycket annat i vårt land som ännu inte är upptäckt.

Man undrar över hur det gick till när Stockholm skapades, om det verkligen var Birger jarl och härskare som gav order, eller om det var en naturlig framväxt skapad av handelsmän. Vad som är uppenbart är att det var ett lyckat val av handelsplats, och att helheten genom Stockholm, blev mycket större än de tidigare delarna. Därmed inte sagt att andra städer runt Mälaren och norrut är ointressanta.

Något jag tror är att skapandet av Stockholm måste ha underlättat handel mellan Europa och Norrland, och kanske gav upphov till nya födkrokar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2020, 18:25

Handeln fanns nog långt före staden. Som omlastningsplats blev nog Stockholm självklar när landhöjningen bildade strömmen. Att det blev stad är väl för att staten ville kontrollera handeln, inte underlätta den.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av a81 » 10 februari 2020, 21:24

Stockholm måste ha växt oerhört snabbt, från att väl knappt ha varit en stad i mitten av 1200-talet (mera borg med handelsplats och lite bebyggelse?), till att ha varit en medeltida "storstad" 100 år senare.

Försvann kanske detta större Stockholm i och med Digerdöden? Det är lätt att tänka sig fruktansvärda dödssiffor i en tätbefolkad medeltida stad. Kanske 60-70 procent av stockholmarna dog?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av koroshiya » 13 februari 2020, 19:06

Markus Holst skrev:
8 februari 2020, 18:25
Handeln fanns nog långt före staden. Som omlastningsplats blev nog Stockholm självklar när landhöjningen bildade strömmen. Att det blev stad är väl för att staten ville kontrollera handeln, inte underlätta den.
Men det kan vara både och?

Själv tror jag på mina synergieffekter eller vad man skall kalla det. Det måste ha varit lättare för folk från kontinenten att handla med Mälardalen, Bergslagen, Norrland och Finland, om det fanns en central handelsplats.

Och en sådan plats kan väl locka till sig säljare, så att det blir enklare att köpa?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2020, 19:25

Aha. Du menar så. Du tänker stad = tätbebyggd handelsplats. Jag tänkte stad = plats dit staden tvingat handelsmännen så de enklare kan ta upp skatt och tull.

Stadsprivilegierna kan ju se som ett privilegium, men de kan ju också ses som ett tvång och en begränsning. Det var bara i staden du fick driva handel. inte för att det var svårt att föra det utanför murarna, utan för att staten ville ha handlarna under uppsikt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stadsprivilegium

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 februari 2020, 17:22

Det var kanske först när vattnet blev strömt förbi Stockholmen en allt längre tid på året som holmen blev viktig.
Jag tror strömmen växlade kraftigt med årstiden till en början. Dvs först gick det att segla ostört förbi utom när smältvattnet strömmade ut ur Mälaren. Vägen förbi Södertälje stängdes först. Sedan vägen ut genom Långhundraleden. Då fanns det även en stor och bred väg söder om Södermalm. Vidare ut genom Järlasjön, vidare mot Saltsjöbaden. Vattnet nådde ända fram till Medborgarplatsen på Södermalms södra sida bra länge.
Bäst info om hur landhöjningen såg ut på medeltiden har jag hittat genom de som forskat om hur länge det gick att segla på Långhundraleden.
Ett ungefärligt årtal på när man blev tvungen släpa skeppen förbi Stockholmen är svårt att sätta. Det blev ju till ett växande problem över en längre period.
Men min gissning är att på 1300-talet så släpades skeppen förbi Stockholmen med hjälp av hästar eller oxar en allt större del av året. Men kunde segla fritt ut hela tiden.
Om den plats där det bäst lämpade sig att släpa var mellan slottet och holmen med kungliga stallet, eller om det var någon av Slussensidorna, det är svårt att gissa.
Funderingar?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2020, 18:58

Valdemar Sappi skrev:
15 februari 2020, 17:22
Om den plats där det bäst lämpade sig att släpa var mellan slottet och holmen med kungliga stallet, eller om det var någon av Slussensidorna, det är svårt att gissa.
Funderingar?
Går det att formulera om det där så även vi landsortsbönder fattar?

För övrigt håller jag med dig. Skeppen drogs in och seglade ut, som på vilken flod som helst. När tror du man slutade segla in i Mälaren?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2020, 19:03

Valdemar Sappi skrev:
15 februari 2020, 17:22
Om den plats där det bäst lämpade sig att släpa var mellan slottet och holmen med kungliga stallet, eller om det var någon av Slussensidorna, det är svårt att gissa.
Funderingar?
Går det att formulera om det där så även vi landsortsbönder fattar?

För övrigt håller jag med dig. Skeppen drogs in och seglade ut, som på vilken flod som helst. När tror du man slutade segla in i Mälaren?

Är långhundraleden = Husaån?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 februari 2020, 19:58

Leden går Uppsala - Österåker, över Husby-Långhundra.
På 1000-talet låg Östersjön 5 meter högre upp. Så att segla rakt in blev nog allt svårare under 1200-talet gissar jag. Gick nog bara under gynsamma tidpunkter innan århundradets slut.
https://www.hembygd.se/arbetsgruppen-langhundraleden
Kungliga stallet låg på en relativt liten trekantig ö jämfört med riksdagshusets holme av idag. Mellan den och slottet gick en ränna som jag tror var lämpligast platsen för att dra skeppen in i Mälaren.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av vandal » 10 maj 2022, 08:43

Hej,

Jag tycker att Stockholm på tusentalet fanns i händelsernas periferi. Fram till slutet på Kalmarunionen har det varit Kalmar med Småland och Skåne som varit betydande kultur och maktcentra. När man pratar om landhöjningen måste man samtidigt beakta även höjning av havsvattennivån. I Stockholmsfallet har detta haft effekten att den mätbara landhöjningen i skärgården i förhållande till havsnivån inte är större än ca 1,5m på 1000 år.
Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3526
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Davian » 12 maj 2022, 00:20

Stockholm var definitivt ett betydande maktcenter från säg 1200 och framåt. Det kan vi se dels på att det konsekvent växer, att utländska handelsfolk kommer dit, att stadsmur byggs etc. Kalmar var stort och pampigt det med vilket vi märker av Kalmarunionen.

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av vandal » 12 maj 2022, 09:25

Hej Davian,

Nu har Du flyttat tiden 200 år framåt. Enligt min uppfattning fanns det vid denna tid några maktcentra i det som senare skulle bli Sverige. Stockholm var från början bara en plats på vägen till Birka, Uppsala och andra platser kring Mälaren. Området kontrollerades av vender som från Uppland bedrev handel med Ryssland och Konstantinopel. På gamla kartor ser man att vandalerna bodde där. Sundet som kopplar samman Mälaren med Östersjön heter fortfarande Vendelsundet.
Lite söderut fanns det et annat maktcentrum. Vadstena, Skänninge och Linköping. 1247 beskrevs ett möte med svenska stor män av Vilhelm av Sabina. Han var en aktiv organisatör av den katolska kyrkans inflytande och förklarade för de lokala stormän hur det skulle gå om man inte skapade statskyrkan enligt den modell som gällde i Centraleuropa sedan 800 talet . Han var en av drivkrafterna bakom korståg i Norden och Baltikum. Han drev fram även bildandet av Tyska riddarorden.
Kalmarregionen med Småland var den platsen där den verkliga makten låg vid denna tid och 200 år framåt. Det var kristna vendiska furstar från dagens Tyskland och den polske kungen som i verkligheten styrde Skandinavien. Erik III som var förste kungen i Kalmarunionen föddes som Bogeslav (Guds-vend) och hans far hete Vratislav. Kröningen i Kalmar var också symbolisk eftersom Kalmar vid denna tid hade också en tradition av vendiska borgmästare. Många av de som senare skulle bli den svenska adeln har sina rötter i Småland.(Grip)
När den Tyska riddarorden utplånades av en allians mellan ättlingar till Erik III ,polska trupper och litauer under ledning av Jagelo, vid den tiden fortfarande ej kristen, avslutade man verk av Vilhelm av Sabina och korståg i Europa.
Vandal

Davian
Medlem
Inlägg: 3526
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Davian » 14 maj 2022, 22:38

Mja, jag baserade mitt påstående om Stockholm från 1200-talet på det du skrev "fram till slutet av kalmar-unionen", vilket skedde runt 1500. Så under hela Kalmarunionens existens var Stockholm den dominerande staden i Sverige, med Kalmar som en annan väldigt stark ställning som gränslandskap och gränsstad. Stockholm fanns nog inte ens när Birka försvann. Men från 1200talet och framåt så blev Stockholm centralort och större och mer dominerande konsekvent.

Men Kalmar var ju väldigt pampigt och så tidigt. Kalmar och Stockholm är ungefär lika gamla i stadsbebyggelse så det kunde ju mycket väl ha blivit så att Kalmar hade varit säte för kungligheterna och centralmakten. Jag antar att ej så skedde beror på att mälardalen har haft ett enormt inflytande på svensk statsbildning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2022, 23:25

En förskjutning av kungamakten från Götaland till Svealand under medeltiden kan bero på att Mälardalen redan då var ett betydande befolkningscentrum på ett sätt som högländerna aldrig varit.

Davian
Medlem
Inlägg: 3526
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Det medeltida Stockholm

Inlägg av Davian » 15 maj 2022, 16:25

Ja dels det och sen tror jag också att naturresurserna som var viktiga då fanns i högre överflöd runt mälaren än i småländska skogslandskapet. Småland är fyllt av väldigt mkt men inte stora ytor för kreaturshållning eller ädelträ som det finns i mälardalen. Sen tror jag också det spelar stor roll att uppsala-templet fanns där det fanns och att Uppsala blev ett eget stift rätt tidigt. Kyrka och centralmakt gillar ju varandra ganska mkt under medeltiden.

Skriv svar