De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av spett » 22 juli 2009, 18:05

Det finns starka indicier för att baskiska torskfiskare skall ha hittat Newfoundland långt innan Columbus försökte ta en genväg till Moluckerna.
Också att fiskare från Bristol 1480 skall ha hittat dit. Baskerna och bristolerna sysslade med torskfiske i isländska vatten och borde ha hört talas om Grönland.

Men det verkar inte finnas ett endaste fynd på Newfoundland som ens kan misstänkas vara pre-columbiskt.
Men det kryllade av baskiska fiskare 1497 när Cabot kom förbi.

Någon som har mera data ?

Ragorn
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2009, 00:39

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av Ragorn » 25 juli 2009, 13:59

Jag läser just nu "The Basque History of the World" av Mark Kurlansky och han tar upp detta på några sidor.

Baskerna var även ute efter valar. Det var inte Cabot, utan Jacques Cartier (ca 1534) som sade att det kryllade av basker på Newfoundland. Detta stämmer då bra eftersom man faktiskt har hittat arkeologiska lämningar efter baskiska valfångststationer från denna tid (ca 1530).

Efter detta redogör Kurlansky för en massa pseudovetenskap, flertalet upptäcksresanden såg likheter mellan det baskiska språket och de ameriskanska indianernas språk.

Iaf så är Kurlanskys argument att det folk, som hade de bästa navigatörerna, de bästa skeppen och som reste de längsta sträckorna, borde logiskt sett inte ha kunnat missa Nordamerika.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av spett » 25 juli 2009, 14:37

Den baskiska valfångstbasen var Red Bay i Labrador mittemot Leif Erikssons gamla sommarviste.
Vi vet inte om torskfiskarna hittade Amerika före valfångarna, jag bara bestämde mig för att det var fiskarna.
Har läst på om Cabot och han lämnade inget skriftligt efter sig, så det måste vara Cartier som citeras.

Håller med Kurlansky om att baskerna borde ha hittat Amerika. Men det finns inga fynd som tyder på det.

I sammanhanget så har kanadensiska arkeologer i ett årtionde kammat igenom sin östkust sökande efter spår av Grönländarna. Det bästa man har hittat är ett valben på Baffin som skulle kunna vara ett spadblad.
Inga spår efter det skeppsvarv som grönländarna garanterat hade där. mellan tummen och pekfingret tror jag att grönländarna byggde ett skepp om året i Labrador under 400 års tid.

Ragorn
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2009, 00:39

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av Ragorn » 25 juli 2009, 15:25

spett skrev:Vi vet inte om torskfiskarna hittade Amerika före valfångarna, jag bara bestämde mig för att det var fiskarna.
De baskiska valfångarna fiskade även efter torsk. Insaltningen av torsk för att den skulle sparas som proviant är en av anledningarna till att de kunde resa så långt som de gjorde.

Kurlansky har även skrivit en bok som bara handlar om torskens historia(!).
spett skrev:Håller med Kurlansky om att baskerna borde ha hittat Amerika. Men det finns inga fynd som tyder på det.
Det är sant... men som du sa så vet vi att de varit utanför Island och Färöarna.

Nu kanske detta är lite off-topic, men det var ju något år sedan då en forskare sade sig ha tolkat en runsten i Danmark från 1000-talet som skriven på gammal baskiska? Mycket intressant, även om jag har förstått att experter på det baskiska språket tvivlar. Jag ska leta reda på länkar.


Här är några länkar om runstenen:

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/spraks ... 788081.svd
http://www.christerhamp.se/runor/gamla/dr/dr187.html

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av frejs väpnare » 19 augusti 2009, 08:47

Har "någonstans" läst påståenden/spekulationer att franska (bretagnska) fiskare varit på New Foundlandsbankarna före Columbus.

Populär Historia, numret om Columbus, framför teorin att Columbus arbetat i Bristol och där fått höra rykten om ett stort land i väster, vilket ingav honomn iden att det skulle handla om Indien.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av Anders Nyman » 23 augusti 2009, 09:47

spett skrev:Det finns starka indicier för att baskiska torskfiskare skall ha hittat Newfoundland långt innan Columbus försökte ta en genväg till Moluckerna.
Också att fiskare från Bristol 1480 skall ha hittat dit. Baskerna och bristolerna sysslade med torskfiske i isländska vatten och borde ha hört talas om Grönland.

Men det verkar inte finnas ett endaste fynd på Newfoundland som ens kan misstänkas vara pre-columbiskt.
Men det kryllade av baskiska fiskare 1497 när Cabot kom förbi.

Någon som har mera data ?
Jag har inte hört talas om detta. Vart kan jag hitta information om detta som du skriver här, tillexempel här på Nätet eller i någon annan litteratur.. :oops:

Användarvisningsbild
wemanuel
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 augusti 2009, 18:35

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av wemanuel » 23 augusti 2009, 20:55

I det inlägg Ragorn skriver hänvisar han till en sida från svd om en runsten. På den sidan står det följande:

"Det är helt normalt innehåll för en runinskrift, och man vet att det under en period funnits något slags litet vikingarike i Baskien. Tolkningen är alltså inte orimlig."

Finns det belägg för att det funnits ett litet vikingarike i Baskien? Kan dessa människor från Baskien sedan följt med till norden?

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av Westrobothnian » 23 augusti 2009, 21:28

wemanuel skrev:Finns det belägg för att det funnits ett litet vikingarike i Baskien?
viewtopic.php?f=36&t=35582

Användarvisningsbild
wemanuel
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 augusti 2009, 18:35

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av wemanuel » 23 augusti 2009, 21:35

Tack så mycket!

Kan påståendet om att runstenen är skriven på baskiska dementeras eller styrkas tror du?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av Johan Matsson » 9 september 2009, 01:48

Man började i varjefall med fyrljus på "Signal Hill" i början av 1500-talet. Då fanns baskiska, franska, engelska och portugisiska fiskare där. Men som sagt, vem/vilka banade vägen för dem alla?

Ragorn
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2009, 00:39

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av Ragorn » 9 september 2009, 20:04

wemanuel skrev:Kan påståendet om att runstenen är skriven på baskiska dementeras eller styrkas tror du?
Jag har för mig att det finns experter på baskiska som har uttalat sin skepticism. Men den stora majoriteten av dem tror jag inte ens är medvetna om runstenens existens.

Å andra sidan, om det inte är baskiska, vad är det då för rappakalja?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: De baskiska fiskarnas hemlighet ; Amerika

Inlägg av spett » 9 september 2009, 23:19

En ordblind runristare har blåst illiterata köpare ?

Skriv svar