Goter och gutar

Skriv svar
Joar Birgersson
Medlem

Inlägg av Joar Birgersson » 8 november 2007, 19:50

herulen skrev: Den gutniska traditionen du talar om kan varken beläggas med vare sig arkeologiska eller andra skriftliga källor. De arkeologiska källorna vi har pekar entydigt på att kulturströmmen gått från syd till nord. I några enstaka fall kan vi materialet se att gutarna har förmedlat polsk tradition till Skandinavien, men i de allra flesta fall är det tvärt om. För dig betyder detta ingenting, däremot använder du gärna arkeologiskt material om det antas kunna passa dina syften..
Jag anser inte att arkeologin kan bevisa någonting åt endera hållet, det var det jag ville belysa med Nylén och Almgren, jag trodde att det framgick. Arkeologin är oss till ingen nytta här, med du envisas med att rabbla upp en massa arkeologiska exempel vilket ingen av oss bli klokare av.

Den gutniska utvandringssagan och den motsvarande gotiska är bevis i sig. Den gotiska sagan bekräftar den gutniska och vice versa. Dessa sagor kan inte styrkas genom arkeologi, men väl genom lingvistik, ty som vi sett bär goterna samma namn som gutarna och det finns språklig överensstämmelse mellan gutniska och gotiska. Den språkliga likheten försöker du förklara genom att goterna och gutarna haft särskilt nära kontakt, men i samma anda försöker du motbevisa detta genom att hänvisa till att de arkeologiska fynden motsäger detta, och att kontakten varit större mellan goter och götar, eller andra nordiska folk vilka inte alls delar samma språkliga likhet. Du borde lyssna mer på Spaningsledaren som har en del vettiga åsikter gällande just sådana arkeologiska slutsatser du drar.
herulen skrev: Och vilka samtida bevis har du för att götar, smålänningar och de från Öland måste passera Gotland innan de begav sig till nordpolen. Det måste jag ju bara säga att detta påstående har jag aldrig hört talats om förut. Att Gotlands befolkning ofta idkade handel är ju självklart liksom att här också samlades rikedomar. Men att Skandinaverna var tvungna eller att de endast for till Gotland för att handla med kontinentala varor är helt fel. Alltså, runt om i Östersjöregionen finns det ett givande och tagande av influenser. Gotland har haft sin särskilda typ av hantverk som förmedlats till olika områden i Skandinavien och till Baltikum, däremot inte till nordpolen. Vidare har Gotland tagit emot kontinentala varor och förmedlat det vidare. Detta gäller också för andra delar av Skandinavien. Skandinaviskt hantverk har spritts till Gotland och till övriga delar av Östersjöregionen, men liksom gotländskt hantverk har inte heller detta spritts till nordpolen.
För Västergötlands och Östergötlands räkning gäller att Gotland ligger på vägen till Vistula. Att det förekommit handel mellan dessa områden som förbigått gutarna är inte troligt. Gotlands centrala läge mitt i Östersjön har av naturliga skäl avgjort öns starka ställning som handelsmakt. Folk har passerat Gotland i sin köpenskap. Tanken att gutarna förmedlat varor från norr till Vistula kan jag inte bevisa, men det är inte ett orimligt antagande, med tanke på att en sådan handel måste ha passerat Gotland, vilket gör att gutarna torde ha känt till den.

Det jag försökt göra här är alltså att förklara goternas särskilda förbindelse med gutarna, som jag anser vara tillräckligt styrkt genom litterära källor, lingvistik och etymologi. Min ståndpunkt bygger således inte på arkeologi, ty det är en alldeles för svårtydbar och otydlig vetenskap. Jag tycker mig emellertid ha visat varför den inte kan användas för att styrka ett götiskt ursprung för goterna. Det är det som är huvudpoängen. Gutarna har språkliga, etymologiska och litterära band till goterna, götarna har det inte.
herulen skrev: Jag menar att det inte heller är alldeles oväsentligt att båda stamnamnn kan gå tillbaks till verbet gjuta. Och som jag tidigare påpekat så är språkforskarna tämligen överrens om detta. Götar är bildat till det avljudsstadium som föreligger i preteritum singularis, fvn. gaut, fsv. gøt. och goter och gutar till det avljudsstadium som föreligger i preteritum pluralis, fvn. och fsv. gutum.
Ja så skriver Andersson. Det stämmer att båda namnen går tillbaka till gjuta och att de utgår från olika avljud, likväl som de grundar sig på olika vokalstammar. Detta förhållande ger två skilda namn, vilka har varit konstanta och åtskilda genom historien. Huruvida orden har likvärdig betydelse är ovisst. Det vi kan lära oss av detta är att götar inte är samma som goter, men att att gutar är det.
herulen skrev: I det samtida grekiska talspråket har πτ blivit φτ och (α)υτ har även det blivit till (α)φτ. Ordet αύτός uttalas således aftόs. Det gotiska ordet *Gaut- skrivs då på grekiska som *gaft, vilket jag då menar inte kan uppfattas som en felskrivning. Jordanes skriver också att denna stamfader inte är en människa i vanlig mening utan en ”semideos, id est Ansis”, dvs. halvgud. Sina stamfäder kallade de just för halvgudar och den förste av dem är då Gapt. Vilken betydelse denna haft kan vi inte tvista om och att han också i gotiska uttalas som gaut har vi precis gått igenom. Därmed är det alldeles uppenbart att om goternas eponym benämns som gaut, vilket också är namnet på götarna, så kan detta inte ignoreras. Detta lika lite som att man kan ignorera att gut och got är likvärdiga ord. Vidare har vi också kindins, en beteckning som känns igen i det götiska ortnamnet Kind. Det är också något man måste beakta när vi talar om goter och göter. Huruvida det är götarnas Kind som givit upphov till goternas kindins eller tvärtom ska vi låta vara osagt. Däremot att förkasta det hela vore såväl metodiskt som ovetenskapligt felaktigt.
Jag känner till den förklaringen. För det första författades Getican inte på grekiska och för det andra hade Jordanes kännedom om gotiska. Din tolkning förutsätter att namnet Gaut förmedlats till Jordanes via grekiskan, trots att dess ursprung är gotiskt och att Jordanes hade gotiskt påbrå. Men jag bestrider inte att Gapt är samma som Gaut, jag tror faktiskt att det kan vara så, men som jag visat dig är det en gudom som troligtvis är identisk med Oden. Gaut är stamfader till ett flertal folkslag som inte har med götar att göra. Det bevisar således ingenting. Gaut är en "ansis" vilket är gotiska för as, d v s asagud, men det är inte från honom som goterna har fått sitt namn, lika lite som anglosaxare, vandaler, langobarder m fl tagit sitt namn efter honom, trots att deras kungar också ansåg honom som sin anfader. Gaut är således inte goternas eponym, men väl deras kungars anfader i idévärlden, liksom flera andra germanska folks.

Ordet "kind" återfinns i alla germanska språk. Engelskan använder det fortfarande i ord som "kind" och "kindred". Det har med släkt och art att göra. Att det skulle vara särskilt kopplat till götar och goter är struntprat.

* * * * *
Summa summarum. Arkeolgin kan inte bevisa ett nordiskt ursprung för goterna, vare sig för Götalands eller Gotlands räkning. Det vi har som tyder på ett nordiskt ursprung är språkliga likheter, historiska urkunder och litterära källor samt etymologi. Om man tittar närmare på dessa pekar de entydigt ut Gotland såsom goternas ursprungliga hemvist, medan ingenting därvidlag tyder på att de kom från Götaland.

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 8 november 2007, 20:38

Ditt inlägg kan summeras i följande citat:

” Arkeolgin kan inte bevisa ett nordiskt ursprung för goterna, vare sig för Götalands eller Gotlands räkning. Det vi har som tyder på ett nordiskt ursprung är språkliga likheter, historiska urkunder och litterära källor samt etymologi. Om man tittar närmare på dessa pekar de entydigt ut Gotland såsom goternas ursprungliga hemvist, medan ingenting därvidlag tyder på att de kom från Götaland”

När jag läser ditt svar så är min första tanke; han vill driva med oss. Men så inser jag att så inte är fallet. Du avfärdar arkeologi som vetenskap och proklamerar stolt att mytiska sagolegender kan stå för sig själv som blytunga och i rättslig anda hållbara bevis i sig. Som ytterligare stöd köper du historiska urkunder rätt av, men avfärdar andra litterära och språkliga studier såsom det passar dig. Okey, då har vi inte längre något mer att säga varandra. Jag trodde i min enfald att de var goterna ur ett vetenskapligt perspektiv vi skulle diskutera, inte vad man tyckte att deras historia rimligtvis borde vara. Men som sagt jag hade fel.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 8 november 2007, 21:09

Men snâlla! Skulle det ändâ inte vara möjligt att enas om att försöka gâ frân det stora till det lilla, frân helheten till detaljerna?

Om vi dâ börjar uppe runt Östersjön fanns där (ocksâ) en nordisk/germansk kulturkrets; Det seglades och roddes över haven och upp längs floderna. En del drog sig inte ens för att dra sina bâtar över diverse näs och landtungor för att nâ ännu längre. Att konstatera detta utgör enligt min mening ingen historisk centrism av opassande slag. Om andra gjorde det samma, och ännu bâttre sâ gärna för mig. Hur som helst seglades det och roddes ocksâ här pâ den skandinaviska, nord-Ejderanska kanten.

Frâgan är sedan om det här gänget gav upphov till det i den kontinentaleuropeiska historien välkända "goterna".

Här, utan att kanske nödvândigtvis vara mer vilseförd än just nâgon annan, uppfattar dâ jag att just sâ var det nog. Goterna utgick, för allt vi vet, ur den här östersjöiska civilisationen.

Alternativet till den uppfattningen skulle sâvitt jag förstâr bestâ i att hävda att
a) goterna kom nâgon annanstans ifrân eller att
b) vi helt saknar förmâga att alls uttala oss om varifrân de kom eller
c) att det noga taget kanske aldrig ens funnits nâgra "goter"

Som jag uppfattat inläggen här pâ trâden finns ingen debattör som hävdar uppfattningar a-c. I det motsatta fallet skulle jag sätta värde pâ ett beriktigande.

Intill sâ ev. sker uppfattar jag att de skilda meningar som t.v. kommer till uttryck närmast gäller varifrân inom detta östersjösiska omrâde dessa "goter" kom ifrân. Här tycker dâ jag, frân min synnerligen lekmannamässiga stândpunkt att
1) detta ganska mycket kan göra detsamma och
2) att därutöver (om en ännu mera avgränsad adress alls bör anges) ön Gotland t.v. framstâr som en stark sâdan kandidat.

Frân en nâgot senare tid vet vi genom just arkeologiska fynd (i t.ex. Balticum) att Gotland dâ var en kulturkrets fullt i rang med t.ex. den svealändska. För min del tolkar jag det som att den initiala fördelen av centralitet först efterhand överflyglades av inlandens totalt sett större arella resurser. Här kom det t.o.m. en tid dâ "Sverige" utvecklades till att bli ett mäktigare rike än gamla Danmark, av i grunden just det skälet. För att nu inte ens beröra det ryska rikets utveckling.
"Sic transit gloria mundi"

Joar Birgersson
Medlem

Inlägg av Joar Birgersson » 8 november 2007, 22:24

herulen skrev:Ditt inlägg kan summeras i följande citat:
” Arkeolgin kan inte bevisa ett nordiskt ursprung för goterna, vare sig för Götalands eller Gotlands räkning. Det vi har som tyder på ett nordiskt ursprung är språkliga likheter, historiska urkunder och litterära källor samt etymologi. Om man tittar närmare på dessa pekar de entydigt ut Gotland såsom goternas ursprungliga hemvist, medan ingenting därvidlag tyder på att de kom från Götaland”

När jag läser ditt svar så är min första tanke; han vill driva med oss. Men så inser jag att så inte är fallet. Du avfärdar arkeologi som vetenskap och proklamerar stolt att mytiska sagolegender kan stå för sig själv som blytunga och i rättslig anda hållbara bevis i sig. Som ytterligare stöd köper du historiska urkunder rätt av, men avfärdar andra litterära och språkliga studier såsom det passar dig. Okey, då har vi inte längre något mer att säga varandra. Jag trodde i min enfald att de var goterna ur ett vetenskapligt perspektiv vi skulle diskutera, inte vad man tyckte att deras historia rimligtvis borde vara. Men som sagt jag hade fel.
Goterna ur ett arkeologiskt perspektiv menar du väl? Nej men allvarligt, du tolkar mitt inlägg fel, vilket naturligtvis är ett medvetet knep. Jag menar bara att arkeologin i just detta hänssende inte kan vara oss behjälplig. Däremot är arkeologin mycket användbar när det gäller att berätta hur människor levde förr. Jag avfärdar absolut inte arkeologi som vetenskap, men den kan inte säga oss något om varifrån goterna kom. Detta har du ju själv varit inne på. Du anser att goterna kan ha kommit från Skandinavien, men du tror snarare på en omvänd migration eller ett ömsesidigt inflytande, kultförbund och allt det där. Har jag förstått dig rätt då? Arkeologin är oss inte till mycken hjälp därvidlag eftersom den uppenbarligen kan användas som bevis för än den ena och än den andra ståndpunkten. Därmed säger den egentligen ingenting, eller snarare både och om du förstår vad jag menar. Du verkar dock tro att arkeologin kan ge svaret på alla frågor, eller att arkeologin fungerar som domaren i rätten.

Just dessa "mytiska sagolegender" säger oss för det första hur både goterna och gutarna själva såg på sitt ursprung. Vidare är dessa legender inte att betrakta som sagor i vårt moderna perspektiv. De fungerade som dåtidens historieskrivning. De var tradition som förmedlades genom mansåldrar och byggde på minnen från det förflutna. De var inte tagna ur luften utan avsåg att skildra sanningen. Man kan därför inte bara nonchalera och förbigå dem som du gör, särskilt när de är oberoende av varandra. De gutniska och gotiska utvandringslegenderna står inte för sig själva. De styrks av både lingvistik och etymologi.

Jag köper inte historiska urkunder rätt av, det torde väl ganska tydligt framgå i min analys av Getican beträffande Skandza. Jag avfärdar inga språkliga studier som framkommit i den här debatten. Jag vet inte om jag har avfärdat några litterära studier heller, förutom Sophus Bugge, men varje påsående måste analyseras och ställas mot andra påståenden. Vissa teorier håller för prövning, andra inte. Så fungerar den humanistiska vetenskapen. Beträffande just Bugges anförande att engelsmännen skulle ha kunnat kalla gutarna för gauter, vet jag att detta inte är sant därför att jag är väl bekant med det anglosaxiska språket och den anglosaxiska litteraturen. Det förekommer inga gauter där och ordet är omöjligt på anglosaxiska. Däremot omnämns två skilda folkstammar vid namn geátas (götar) och gotan (goter).

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 9 november 2007, 07:48

Beträffande de språkliga likheter mellan forngutniskan och gotiskan så kommer väl dessa helt enkelt ur att forngutniskan var ett mycket arkaiskt språk på grund av isolering? Tidpunkten för goternas utfärd från antingen det skandinaviska fastlandet eller Gotland uppskattas vanligtvis så långt bak i tiden att den språkliga divergensen mellan gutniska och standardurgermanska inte hade påbörjats i någon större utsträckning ännu. Exempelvis så har älvdalskan bevarat en hel del ålderdomlig grammatik som även islänningarna har bevarat. Detta betyder dock inte att språket/dialekten är närmare besläktad isländskan än vad svenskan eller norskan är. Språkliga likheter mellan gotiskan och forngutniskan kan även tänkas ha uppkommit genom kulturella influenser och människor som rörde sig norrut vid senare tillfälle. Vi har även väldigt få urgermanska urkunder, vilket gör det mycket svårt att jämföra gotiskan med det språk som under samtiden talades av dem som stannade kvar på Skandza och Gotland.

Sen tycker jag det är intressant hur du kan använda Jordanes geografiska placering av goternas urhem som entydigt bevis, medan du fullständigt bortser från vad samme Jordanes kallade platsen i fråga. Det finns ingen anledning att hävda att det ena är av större vikt än det andra. De säger inte heller emot varandra. Begreppet Scandza kan mycket väl ha inkluderat Gotland och både Gotland och det skandinaviska fastlandet ligger norr om den polska kusten.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 9 november 2007, 12:16

Jrgen skrev:Beträffande de språkliga likheter mellan forngutniskan och gotiskan så kommer väl dessa helt enkelt ur att forngutniskan var ett mycket arkaiskt språk på grund av isolering? Tidpunkten för goternas utfärd från antingen det skandinaviska fastlandet eller Gotland uppskattas vanligtvis så långt bak i tiden att den språkliga divergensen mellan gutniska och standardurgermanska inte hade påbörjats i någon större utsträckning ännu.
Intressant är dock att konstatera att de handelsförbindelser som funnits ingalunda varit så starka att de orkat upprätthålla en språklig homogenitet varken mellan skandinaviska fastlandet och gotland eller skandinaviska fastlandet och de kontinentaleuropeiska goterna. Det var knappast heller att vänta. Än mindre rimligt är det givetvis att tro att denna handel i sig skulle kunna leda till en språkkonvergens och till slut ett gemensamt språk.

Trots detta så tycks de germanska språken ha haft ett gemensamt ursprung. Detta bör betyda att detta språkliga ursprung också var ett gemensamt geografiskt ursprung. I så fall måste någon ha utvandrat. Detta är i sig ett indicium som pekar mot att sagorna och legenderna kan vara sanna.

Joar Birgersson
Medlem

Inlägg av Joar Birgersson » 9 november 2007, 15:54

Jrgen skrev:Beträffande de språkliga likheter mellan forngutniskan och gotiskan så kommer väl dessa helt enkelt ur att forngutniskan var ett mycket arkaiskt språk på grund av isolering? Tidpunkten för goternas utfärd från antingen det skandinaviska fastlandet eller Gotland uppskattas vanligtvis så långt bak i tiden att den språkliga divergensen mellan gutniska och standardurgermanska inte hade påbörjats i någon större utsträckning ännu. Exempelvis så har älvdalskan bevarat en hel del ålderdomlig grammatik som även islänningarna har bevarat. Detta betyder dock inte att språket/dialekten är närmare besläktad isländskan än vad svenskan eller norskan är. Språkliga likheter mellan gotiskan och forngutniskan kan även tänkas ha uppkommit genom kulturella influenser och människor som rörde sig norrut vid senare tillfälle. Vi har även väldigt få urgermanska urkunder, vilket gör det mycket svårt att jämföra gotiskan med det språk som under samtiden talades av dem som stannade kvar på Skandza och Gotland.
Nej det är inte anledningen till likheten med gutniska. Gutniskan delar drag med gotiskan som inte kan förklaras av att båda språken är arkaiska. Det rör sig om novationer, vilka är gemensamma och unika för dessa två språk. Gotiskan har vidare en ren allmän likhet med urnordiska, men där det förekommer dialektal variation, överensstämmer gotiskan alltid med gutniskan.

Det finns ingenting som heter standardurgermanska. Urgermanskan var även den uppdelad på dialekter som efterhand diversifierades. Gotiskan bevarar urgermanska dialektdrag vilket pekar på att den har sitt ursprung i Skandinavien, eller mer specifierat på Gotland.
Jrgen skrev: Sen tycker jag det är intressant hur du kan använda Jordanes geografiska placering av goternas urhem som entydigt bevis, medan du fullständigt bortser från vad samme Jordanes kallade platsen i fråga. Det finns ingen anledning att hävda att det ena är av större vikt än det andra. De säger inte heller emot varandra. Begreppet Scandza kan mycket väl ha inkluderat Gotland och både Gotland och det skandinaviska fastlandet ligger norr om den polska kusten.
Svaret på den frågan kan du få om du läser ett tidigare inlägg på denna tråd som jag har skrivit, Men visst har du rätt i att Jordanes förmodligen inkluderade Gotland i Scandza. Många hävdar att vagoth, som Jordanes säger är ett av de folk som bor där, är identiska med gutarna.

Joar Birgersson
Medlem

Inlägg av Joar Birgersson » 9 november 2007, 16:05

Olof Trätälja skrev: Intressant är dock att konstatera att de handelsförbindelser som funnits ingalunda varit så starka att de orkat upprätthålla en språklig homogenitet varken mellan skandinaviska fastlandet och gotland eller skandinaviska fastlandet och de kontinentaleuropeiska goterna. Det var knappast heller att vänta. Än mindre rimligt är det givetvis att tro att denna handel i sig skulle kunna leda till en språkkonvergens och till slut ett gemensamt språk.

Trots detta så tycks de germanska språken ha haft ett gemensamt ursprung. Detta bör betyda att detta språkliga ursprung också var ett gemensamt geografiskt ursprung. I så fall måste någon ha utvandrat. Detta är i sig ett indicium som pekar mot att sagorna och legenderna kan vara sanna.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Intressant är också att flera av de folkslag som klassas som östgermanska (genom sitt språk) hävdade ett nordiskt ursprung. Vi har förutom goterna som kan kopplas till Gotland, även burgunderna som skall ha kommit från Bornholm, vilket ursprungligen hette Burgundarholm, vandaler, langobarder o s v.

Strut-Harald
Ny medlem

Inlägg av Strut-Harald » 11 december 2007, 19:53

På tal om gutar och göter... För att röra till det ännu mer...
Jordanes nämner tre got-folk: gautigoter, ostrogoter och vagoter. Jag har aldrig fattat varför gautigoter brukar tolkas som västgötar och vagoter som gotlänningar. "Va" i vagoter pekar väl mer mot ett "väst"? Och "gauti" låter väl mer som gute (åtminstone som gute uttalas på gotländska -"gautä" ;o))

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 12 december 2007, 08:08

Nja, jag skulle nog påstå att 'gauti' nog har mer att göra med götar än gutar. Göte på fornnordiska hette ju gautr.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 12 december 2007, 16:07

Kære Strut-Harald :)

Jordanes nævner "Wisigothae" (Wisi-gutans, Jordanes XIV:82), der ikke betyder ”Vest-goterne”, men ”De Vise Goter”, og "Ostrogotha" (Austra-gutans, Jordanes XIV:82), der ikke betyder ”Øst-goterne”, men ”De Skinnende Goter”.

"Ostrogotha" (Austra-gutans) eller ”De Skinnende Goter” modsvares af ”Beorht-Dene” (De skinnende Daner) i Beowulf (sætning 47-48), der er en betegnelse for vor stamæt Skilfinga/Skjælveunge-ætten.

Under en af disse hovedgrupperinger har vi den gotiske æt ”Tyrfing”. Kort tid efter år 291 e.Kr. skriver Mamertinus i ”Panegyricus genethliacus Maximiano Augusto dicto dictus” (17:1): ”Tervingi pars alia Gothorum” eller ”Terfing[-folket][,] kaldenavn for en del af goterne”.

At denne gotiske æt har haft bopæl i, og er blevet fordrevet fra, vore landskaber ved vi fordi deres sværd ”Tyrfing” nævnes i Hyndluljóð (vers 23, Ældre Edda), Hervararkviða/ Vaki, Angantýr! (vers III:1,6,7,10,19).

Kan du erindre hvor Jordanes nævner ”gautigoter” og ”vagoter”?

Mvh

Flemming

Strut-Harald
Ny medlem

Inlägg av Strut-Harald » 12 december 2007, 20:46

Kan du erindre hvor Jordanes nævner ”gautigoter” og ”vagoter”?
Jag är dåligt insatt i exakt vad Jordanes skrev. Jag har bara läst vad andra, nutida författare refererat till. T.ex. Mats G Larssons "Göternas Rike" där han räknar upp de stammar Jordanes beskriver på ön "Scandza".

Samma sak på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Scandza

Strut-Harald
Ny medlem

Inlägg av Strut-Harald » 12 december 2007, 21:47

Nja, jag skulle nog påstå att 'gauti' nog har mer att göra med götar än gutar. Göte på fornnordiska hette ju gautr.
Ja, visst ja! Men vad hette egentligen gotlänningarna -gutarna, på fornnordiska? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 12 december 2007, 22:23

De tre mest kendte Götar-sønner er Hygelác, Herebeald og Hæðcyn, der på sennordisk bliver til sagnet om Balder og Höðr. Den oldengelske betegnelse i Beowulf-kvadet er ”Géata” (ental) og ”Géatas” (fleretal).

mvh

Flemming

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 13 december 2007, 01:35

Odinkarr skrev:Kan du erindre hvor Jordanes nævner ”gautigoter” og ”vagoter”?
Det är i Geticans tredje kapitel, paragraferna 16-24, som Jordanes beskriver stammarna i Skandinavien. Folkstammarna vagauter och gautigoter omnämns i § 22 och ostrogoter i § 23. I sin helhet ser då paragraferna 22 och 23 ut så här på latin:

”22 Sequitur deinde diversarum turba nationum, Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida, quorum omnium sedes sub uno plani ac fertilis, et propterea inibi aliarum gentium incursionibus infestantur. Post hos Ahelmil, Finnaithae, Fervir, Gauthigoth, acre hominum genus et at bella prumtissimum. Dehinc Mixi, Evagre, Otingis. Hi omnes excisis rupibus quasi castellis inhabitant ritu beluino. 23 Sunt et his exteriores Ostrogothae, Raumarici, Aeragnaricii, Finni mitissimi, Scandzae cultoribus omnibus mitiores; nec non et pares eorum Vinoviloth; Suetidi, cogniti in hac gente reliquis corpore eminentiores: quamvis et Dani, ex ipsorum stirpe progressi, Herulos propriis sedibus expulerunt, qui inter omnes Scandiae nationes nomen sibi ob nimia proceritate affectant praecipuum.”

Skriv svar