Jeanne d'Arc

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
neo
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 oktober 2002, 18:33
Ort: Malax, Finland

Jeanne d'Arc

Inlägg av neo » 7 oktober 2002, 18:42

Jag vet inte om ni sett filmen om Jean d'Arc (gick på TV3 sönd. 6.10). För övrigt mycket bra film som jag rekommenderar åt alla.

I filmen talas det om hur Jean vill "rädda Frankrikes folk". Är detta verkligen möjligt med tanke på att det hela utspelade sig på 1400-talet? Jag tänker på att nationalismen inte "uppfanns" på flera hundra år. Talade man på 1400-talet om "Frankrikes folk" o.dyl. ?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 oktober 2002, 20:47

Jag är måttligt förtjust i filmen, vilket jag utvecklar här: http://www.algonet.se/~enda/a_jeanne1.htm.

neo
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 oktober 2002, 18:33
Ort: Malax, Finland

Intressant

Inlägg av neo » 7 oktober 2002, 21:32

Intressant text. Jag måste erkänna att jag för jag så filmen visste ganska lite om ämnet i fråga och att jag först i efterhand börjat studera det närmare.

Mig stör inte detaljer som hårfärg och klädsel så mycket. Däremot tycker jag att händelserna i början av filmen, när engelsmännen (eller då burgunderna) anfaller, är av stor betydelse. Om det stämmer som du säger att det inte var engelsmän och att hennes syster inte blev våldtagen tycker jag att filmmakarna gjort en stor miss. Hela hennes agerande i senare delen av filmen speglas ju av hat och revanschlusta mot engelsmännen.

Trots missarna tyckar jag ändå att filmen ger en bra bild av Jeanne.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Jean d'Arc

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 oktober 2002, 21:53

neo skrev:Jag tänker på att nationalismen inte "uppfanns" på flera hundra år. Talade man på 1400-talet om "Frankrikes folk" o.dyl. ?
Det innebär inte nationalism enligt dagens modell, utan endast att identifiera sig som undersåte till Frankrikes kung. Vem som skulle vara detta var det stora spörsmålet kring 100-årskriget.

Det tog dock ca 200 år till att göra Frankrike till ett någotsånär centraliserat kungadöme utan starka feodala inslag.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Jean d'Arc

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2002, 00:16

neo skrev: I filmen talas det om hur Jean vill "rädda Frankrikes folk". Är detta verkligen möjligt med tanke på att det hela utspelade sig på 1400-talet?
Hon har ofta framställts genom nationalistiska glasögon, vilket inte är så underligt, eftersom nationalisterna ofta trodde (och stundom tror än idag) att nationalism var något slags naturligt tillstånd som funnits genom årtusenden. Följaktligen trodde de själva att hon sågs som en nationell hjälte redan av sina samtida. Denna bild har sedan vidarebefordrats till moderna tiders filmskapare, filmpublik och andra, trots att en i princip enad historierkår påpekar att det är grovt anakronistiskt.
neo skrev:Jag tänker på att nationalismen inte "uppfanns" på flera hundra år. Talade man på 1400-talet om "Frankrikes folk" o.dyl.?
Staten fanns och folket fanns. Det som inte fanns var den bisarra och praktiskt ogenomförbara uppfattningen att statens gränser och folkets (nationens) gränser måste sammanfalla för att harmoni och ordning skulle kunna uppnås. Nationalstaten, med andra ord.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Jean d'Arc

Inlägg av Leonidas » 8 oktober 2002, 09:50

Lindir skrev:
neo skrev: I filmen talas det om hur Jean vill "rädda Frankrikes folk". Är detta verkligen möjligt med tanke på att det hela utspelade sig på 1400-talet?
Hon har ofta framställts genom nationalistiska glasögon, vilket inte är så underligt, eftersom nationalisterna ofta trodde (och stundom tror än idag) att nationalism var något slags naturligt tillstånd som funnits genom årtusenden. Följaktligen trodde de själva att hon sågs som en nationell hjälte redan av sina samtida. Denna bild har sedan vidarebefordrats till moderna tiders filmskapare, filmpublik och andra, trots att en i princip enad historierkår påpekar att det är grovt anakronistiskt.
neo skrev:Jag tänker på att nationalismen inte "uppfanns" på flera hundra år. Talade man på 1400-talet om "Frankrikes folk" o.dyl.?
Staten fanns och folket fanns. Det som inte fanns var den bisarra och praktiskt ogenomförbara uppfattningen att statens gränser och folkets (nationens) gränser måste sammanfalla för att harmoni och ordning skulle kunna uppnås. Nationalstaten, med andra ord.
Dåtidens Frankrike var mycker mer språkligt och etniskt diversifierat än vad man kan ana idag. Södra Frankrike bestod av basker (i Bearn), katalanska dialekter i Narbonne. Languedoc betraktades länge som en egen dialekt. Burgunderna var en utmanare till den franska staten under ett tidigt stadium. Långt in på 1100-talet talade de styrande i Normandie danska. I Bretange talade man länge keltiska dialekter.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 9 oktober 2002, 20:04

Finns det någon liknande sida som behandlar Braveheart?
kan va kul att trycka ner lite fakta i halsen på braveheart förespråkarna i klassen. :D

neo
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 oktober 2002, 18:33
Ort: Malax, Finland

Inlägg av neo » 9 oktober 2002, 21:40

Har du kollat in http://www.moviemistakes.com/ där finns en massa "fel" i filmer, inte riktigt lika omfattande, men alltid något. Vet inte om de har nåt om Bravehart där.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 oktober 2002, 23:34

Lützow skrev:Finns det någon liknande sida som behandlar Braveheart?
kan va kul att trycka ner lite fakta i halsen på braveheart förespråkarna i klassen. :D
Av en ren händelse har jag skrivit något liknande om Bräjvhart: http://www.algonet.se/~enda/f_braveheart.htm :mrgreen:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 oktober 2002, 07:36

B Hellqvist skrev:
Lützow skrev:Finns det någon liknande sida som behandlar Braveheart?
kan va kul att trycka ner lite fakta i halsen på braveheart förespråkarna i klassen. :D
Av en ren händelse har jag skrivit något liknande om Bräjvhart: http://www.algonet.se/~enda/f_braveheart.htm :mrgreen:
hörru helqvist, vad är egentligen anledningen till att du skriver dessa förvisso minst sagt underhållande historiska granskningar av denna typ av filmer? Är det verklign någon som faktiskt tror att dessa filmer korrekt beskriver ett historikst skede? Ta detta ej som kritik mot själva idén: jag undrar bara lite över tankegången bakom "recensionerna".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 oktober 2002, 08:42

hangatyr skrev:hörru helqvist, vad är egentligen anledningen till att du skriver dessa förvisso minst sagt underhållande historiska granskningar av denna typ av filmer? Är det verklign någon som faktiskt tror att dessa filmer korrekt beskriver ett historikst skede? Ta detta ej som kritik mot själva idén: jag undrar bara lite över tankegången bakom "recensionerna".
Ursprungligen har de varit publicerade i medlemstidningen för den medeltidsförening jag är med i. Då texterna var klara har jag sedan tyckt att de passat bra på min hemsida. Tanken är att ta populära filmer och sätta deras story och inte minst medeltidsbild under luppen. Dels för att det avslöjar filmernas brister, men även för att visa hur vi betraktar medeltiden. Smtidigt kan man ju faktiskt lära sig lite riktig historia... :mrgreen:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 oktober 2002, 09:07

ok, då förstår jag!

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 10 oktober 2002, 10:54

Jag läste för några år sedan en intervju med ordföranden i William Wallace society. Och han sa att filmen inte är historiskt korekt, men det gör inte så mycket för det viktiga var att dom slog ihjäl engelsmän. :lol:


Mvh Jens

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 23 oktober 2002, 00:23

Filmen var riktigt bra faktiskt

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Re: Jean d'Arc

Inlägg av Yozorama » 5 november 2002, 00:15

neo skrev:Jag vet inte om ni sett filmen om Jean d'Arc (gick på TV3 sönd. 6.10). För övrigt mycket bra film som jag rekommenderar åt alla.

I filmen talas det om hur Jean vill "rädda Frankrikes folk". Är detta verkligen möjligt med tanke på att det hela utspelade sig på 1400-talet? Jag tänker på att nationalismen inte "uppfanns" på flera hundra år. Talade man på 1400-talet om "Frankrikes folk" o.dyl. ?
Det skulle nog kunna vara en misstolkning där det borde vara något i stil med 'rädda det Frankiska folket'.

Skriv svar