Quiz: Medeltid
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag har inte svarat tidigare men jag vill ändå svara fastän det är för sent.Men vad är svaret då?? Och eftersom jag ändå skriver och det är den 21 idag kan jag ju slänga ur mig en fråga. Vad hette den siste kungen av Granada när det förlorades till spanjorerna. Samt vilken dynasti tillhörde han.
Den siste moriske härskaren av Granada kallas officiellt i svensk historievetenskaplig litteratur för Konung Boabdil av Granada (1482-1492). Det är egentligen bara en förvrängning av hans riktiga officiella namn på arabiska أبو عبد الله محمد الثاني عشر vilket jag skulle transkribera till ungefär Abu Abdallah Mohammed. Han tillhörde Nasrid dynastin.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
Om du här menar Georgien så har jag efter lite sökande kommit fram till en statsgrundare vid namn Kung David IV av Georgien(alt ordningsnummer: I, II: alla syftar på samma David.) Han går helt enkelt under namnet "David the builder".
David, stadsgrundaren, centraliserade staten genom att rensa upp i den feodala röran, bygga upp en ny stark lojal arme av ditflyttade kiptjaker och envetet inrikta krigsstyrkan på att bekämpa seldjukerna i kaukasus.
(detta kanske är långsökt men när jag läser om den georgiska kiptjakarméns uppbyggnad går mina tankar till Karl XI:s indelningsverk. Rätta mig gärna om jag har fel, kiptjakarmen verkar ju absolut vara något annat än de "stående" arméer som de europeiska kungarna byggde upp under senmedeltiden. )
Hr
David, stadsgrundaren, centraliserade staten genom att rensa upp i den feodala röran, bygga upp en ny stark lojal arme av ditflyttade kiptjaker och envetet inrikta krigsstyrkan på att bekämpa seldjukerna i kaukasus.
(detta kanske är långsökt men när jag läser om den georgiska kiptjakarméns uppbyggnad går mina tankar till Karl XI:s indelningsverk. Rätta mig gärna om jag har fel, kiptjakarmen verkar ju absolut vara något annat än de "stående" arméer som de europeiska kungarna byggde upp under senmedeltiden. )
Hr
- Copernicus Polonus
- Medlem
Du har rätt i att David IV Byggaren är en av Georgiens absolut största monarker. Han är den som lade grunden till Georgiens ”guldålder” men när jag ställde frågan hade jag (trots Davids uppenbara förtjänster) en annan ”härskare” i tankarna.
Jag är nämligen ute efter David IV: s barnbarnbarn under vars ledning Georgiens makt nådde sin absoluta höjdpunkt. Det georgiska kungadömet behärskade så gott som hela Kaukasus, erövrade från bysantinerna ett kustområde vid Svarta Havet (och skapade en vasallstat kejsardömet Trapezunt) och genom flera fälttåg plundrade stora delar av dagens Iran. Det gick så långt att det fanns planer på att genomföra ett korståg mot Jerusalem och befria det heliga landet från muslimerna.
/ Copernicus
Jag är nämligen ute efter David IV: s barnbarnbarn under vars ledning Georgiens makt nådde sin absoluta höjdpunkt. Det georgiska kungadömet behärskade så gott som hela Kaukasus, erövrade från bysantinerna ett kustområde vid Svarta Havet (och skapade en vasallstat kejsardömet Trapezunt) och genom flera fälttåg plundrade stora delar av dagens Iran. Det gick så långt att det fanns planer på att genomföra ett korståg mot Jerusalem och befria det heliga landet från muslimerna.
/ Copernicus