Enligt min historialärare förekom det kannibalism i nordeuropa ( Sverige?) under svältåren 1315-1317.
Vet någon om man kan få mer information om detta någonstans?
Kannibalism
- Ralf Palmgren
- Medlem
På den engelska Wikipedia står under "Cannibalism":
In Europe during the Great Famine of 1315-1317, at a time when Dante was writing one of the greatest pieces of literature in western history and the Renaissance was just beginning, there were widespread reports of cannibalism throughout Europe. However, many historians have since denied these reports as fanciful and ambiguous.
Det är väl inte alls otroligt att det förekomm kannibalism 1315-1317. Det är väl ingen hemlighet att det förekommit kannibalism under andra långa perioder av extrem hunger, exempelvis Ukraina på 1930-talet och under Leningrads belägring. Vill minnas att jag läst om att det förekomm kannibalism under 30-åriga krigets slutskede.
När alla skördar slår fel och hundarna, katterna och råttorna börjar tryta så måste man ju skaffa mat på något annat sätt, och varför inte de människo som är svagare än en själv? Jag skulle snarare säga att det vore lite märkligt om ingen kannibalism förekom under den stora sälten 1315-1317.
När alla skördar slår fel och hundarna, katterna och råttorna börjar tryta så måste man ju skaffa mat på något annat sätt, och varför inte de människo som är svagare än en själv? Jag skulle snarare säga att det vore lite märkligt om ingen kannibalism förekom under den stora sälten 1315-1317.