Vill bara be om ursäkt om du uppfattade mitt första inlägg som ett påhopp. Jag syftade inte alls på dig då jag skrev det, utan på andras agerande. Ville bara reda ut det
Dracula, en historisk person.
''Prince of Darkness'' heter den. Inte överdrivet bra, men ändå en rätt bra skildring av Vlads liv.finns tydligen en rumänsk spelfilm som behandlar Vlad Tepes liv.
Förresten, var inte Elisabeth Báthory ungrare? Det har jag alltid hört ifrån typ alla som talat om henne. Provinsen som hon huserade i (glömt namnet) låg väl i Ungern på den tiden? Ungern är ju idag bara 1/3 av sin ursprungliga yta före 1:a VK.
Mvh Andreas
- Ralf Palmgren
- Medlem
I denna diskussion har det före min tid här på Skalman diskutterats släktskap, ättlingar och släktforskning. Om jag har förstått det rätt så hävdade "Scrooge_McDuck" år 2003 att han var bevisligen släkt med självaste Dracula. Detta samtidigt som många verkar ha haft svårigheter med att tro på att det verkligen ännu finns släktingar till just Dracula. Eftersom jag är intresserad av genealogi så undrar jag om det ännu finns några skalmaniter som är intresserad av att diskuttera genealogi och släktskap med den verkliga historiske personen Dracula. Jag hävdar nämligen utgående från egen genealogisk forskning att det inte är omöjligt att vara bevisligen släkt med självaste Dracula!Jag tycker det är beklagligt att seriösa debattörer ska sjunka så lågt som ni gjort i detta inlägg, och bokstavligt talat mobba Scrooge_McDuck för att han påstår sig ha släktband med "Dracula". Jag kan förstå att man kan vara skeptisk till ett sådant påstående, men ni behöver ju inte agera som avundsjuka småbarn för det.
Huruvida Scrooge_McDuck ljuger kan ingen i detta forum besvara, därför tycker jag man ska visa hänsyn till att det faktiskt kan finnas en sanning bakom det. Jag tror merparten av oss människor är stolta över vårt arv, därför att det i viss mån gjort oss till de individer vi är idag. Jag tycker därför att man ska respektera att Scrooge_McDuck är stolt över sitt förflutna......oavsett hur skeptisk man är mot det.
Själv finner jag det ytterst intressant med släktforskning, oavsett om det gäller min egen släkt eller andras. Jag blir inte nämnvärt imponerad av att någon har släktband med kända personer, däremot är det ytterst intressant att föra in allehanda släktband i ett historiskt perspektiv. Detta väcker intressanta frågor tycker jag.
Jo, det var hon, huserande på borgen Csejte (på slovakiska Čachtice) i komitatet Nyitra (slovakiska Nitra) i nuvarande västra Slovakien. Fast dåförtiden förstås i Felvidék, d v s "Övre Ungern".Andreas K skrev:Förresten, var inte Elisabeth Báthory ungrare? Det har jag alltid hört ifrån typ alla som talat om henne. Provinsen som hon huserade i (glömt namnet) låg väl i Ungern på den tiden? Ungern är ju idag bara 1/3 av sin ursprungliga yta före 1:a VK.

/ Probstner
- sibiriska tigern
- Medlem
Är inte Drakula snarare ett varumärke än en historisk person? Slain's slottsruiner i Skottland anses ofta vara platsen där Drakula bodde och Tepes vara figuren i dramat.Orenburg skrev: "Dracula", är faktiskt en historisk person. Hans riktiga namn var Vlad III Basarab och var "Vaivoda" (vojvod, furste) av Valakiet, nu södra Rumänien.
Slain's Castle:
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/c ... index.html
http://www.ajmeek.com/highlands.htm (<--- kusligare bilder, de två längst ner till vänster)
- sibiriska tigern
- Medlem
Re: film
Filmen Dark Prince ska ju handla om Vlad Tepes (ingen vampyrfilm), men om den är historiskt korrekt låter jag någon annan avgöra.Priest skrev:kom det inte en film om honnom för ett tag sedan? "The true story" lr något sådant, vet dock inte hur korrekt den är!