Dracula, en historisk person.

Skriv svar
Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 7 september 2003, 22:46

Ringo....
Vill bara be om ursäkt om du uppfattade mitt första inlägg som ett påhopp. Jag syftade inte alls på dig då jag skrev det, utan på andras agerande. Ville bara reda ut det :)

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 23 januari 2006, 13:00

Tänkte bara tipsa om en bok som handlar om ämnet (en roman) Elizabeth Kostovas "Historikern".

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 25 januari 2006, 19:01

Rally skrev:Tänkte bara tipsa om en bok som handlar om ämnet (en roman) Elizabeth Kostovas "Historikern".
Mkt bra bok som ger kalla kårar.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 22:17

finns tydligen en rumänsk spelfilm som behandlar Vlad Tepes liv.
''Prince of Darkness'' heter den. Inte överdrivet bra, men ändå en rätt bra skildring av Vlads liv.
Förresten, var inte Elisabeth Báthory ungrare? Det har jag alltid hört ifrån typ alla som talat om henne. Provinsen som hon huserade i (glömt namnet) låg väl i Ungern på den tiden? Ungern är ju idag bara 1/3 av sin ursprungliga yta före 1:a VK.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem

Inlägg av CruZifiX » 25 januari 2006, 22:22

Jag minns att jag blev fascinerad av vampyrer så jag läste allt jag fick tag på om ämnet, läste att det finns en sjukdom som på sätt och vis gör en till "vampyr" mer än det minns jag inte, eller jo de påpekade nogrant att man inte fick de där super krafterna som de har i filmer =P

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 januari 2006, 23:35

Jag tycker det är beklagligt att seriösa debattörer ska sjunka så lågt som ni gjort i detta inlägg, och bokstavligt talat mobba Scrooge_McDuck för att han påstår sig ha släktband med "Dracula". Jag kan förstå att man kan vara skeptisk till ett sådant påstående, men ni behöver ju inte agera som avundsjuka småbarn för det.

Huruvida Scrooge_McDuck ljuger kan ingen i detta forum besvara, därför tycker jag man ska visa hänsyn till att det faktiskt kan finnas en sanning bakom det. Jag tror merparten av oss människor är stolta över vårt arv, därför att det i viss mån gjort oss till de individer vi är idag. Jag tycker därför att man ska respektera att Scrooge_McDuck är stolt över sitt förflutna......oavsett hur skeptisk man är mot det.

Själv finner jag det ytterst intressant med släktforskning, oavsett om det gäller min egen släkt eller andras. Jag blir inte nämnvärt imponerad av att någon har släktband med kända personer, däremot är det ytterst intressant att föra in allehanda släktband i ett historiskt perspektiv. Detta väcker intressanta frågor tycker jag.
I denna diskussion har det före min tid här på Skalman diskutterats släktskap, ättlingar och släktforskning. Om jag har förstått det rätt så hävdade "Scrooge_McDuck" år 2003 att han var bevisligen släkt med självaste Dracula. Detta samtidigt som många verkar ha haft svårigheter med att tro på att det verkligen ännu finns släktingar till just Dracula. Eftersom jag är intresserad av genealogi så undrar jag om det ännu finns några skalmaniter som är intresserad av att diskuttera genealogi och släktskap med den verkliga historiske personen Dracula. Jag hävdar nämligen utgående från egen genealogisk forskning att det inte är omöjligt att vara bevisligen släkt med självaste Dracula!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 26 januari 2006, 00:34

Andreas K skrev:Förresten, var inte Elisabeth Báthory ungrare? Det har jag alltid hört ifrån typ alla som talat om henne. Provinsen som hon huserade i (glömt namnet) låg väl i Ungern på den tiden? Ungern är ju idag bara 1/3 av sin ursprungliga yta före 1:a VK.
Jo, det var hon, huserande på borgen Csejte (på slovakiska Čachtice) i komitatet Nyitra (slovakiska Nitra) i nuvarande västra Slovakien. Fast dåförtiden förstås i Felvidék, d v s "Övre Ungern".

Bild

/ Probstner

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 26 januari 2006, 08:34

Orenburg skrev: "Dracula", är faktiskt en historisk person. Hans riktiga namn var Vlad III Basarab och var "Vaivoda" (vojvod, furste) av Valakiet, nu södra Rumänien.
Är inte Drakula snarare ett varumärke än en historisk person? Slain's slottsruiner i Skottland anses ofta vara platsen där Drakula bodde och Tepes vara figuren i dramat.

Slain's Castle:
http://www.undiscoveredscotland.co.uk/c ... index.html
http://www.ajmeek.com/highlands.htm (<--- kusligare bilder, de två längst ner till vänster)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 26 januari 2006, 08:44

Hu! Ser läskigt ut, tänk dig att vara på en av bilderna en mörk, dimmig kväll... 8O
Har inte Hollywood patent på namnet Dracula förresten? Jag har för mig att det är därför Rumäniens turistbyråer mm bara får använda sig av namnen ''Dracul'' eller ''Tepes''.
It's a crazy world.... :?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 26 januari 2006, 08:58

Som jag förstår är det Universal Studios som har skyddet och det uppdagades för några år sedan när rumänska myndigheter inredde något sorts turistcenter i Transylvanien. Tydligen var Florence Stoker, Bram's fru, ivrig att hävda varumärket, men misslyckades då Bram aldrig skyddade det.

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Re: film

Inlägg av Leikin » 13 februari 2006, 15:33

Priest skrev:kom det inte en film om honnom för ett tag sedan? "The true story" lr något sådant, vet dock inte hur korrekt den är!
Filmen Dark Prince ska ju handla om Vlad Tepes (ingen vampyrfilm), men om den är historiskt korrekt låter jag någon annan avgöra.

Skriv svar