Bysans
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Visst var Byzantinska riket det Östromerska riket. Man kallade sig framgent för "romare". Men grekiskan hade blivit officiellt språk istället för latin redan på 600-talet.CruZifiX skrev:Ok, språket och att de var grekiska-ortodoxer visste jag. Men det var väl ett romerskt rike (östrom). konstantin tog tillbaks italien, och sen går ju östrom under när det osmanska riket tar över, var det inte så?
Och det var Justinianus som återtog Italien från ostrogoterna på 500-talet.
Mvh -Dan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nja, korsfararna tog de betydande delarna runt Konstantinopel och i stort sett Grekland och alla öarna i Egeiska havet. Men stora delar förlorades till Bulgarerna snabbt, och olika utbrytardelar av bysantinsk adel. Bara några mil sydöst om Konstantinopel fortlevde bysantinska riket i staden Nikaia (varför riket kallas Kejsardömet Nikaia under den tiden). I väst blev Despotatet Epirus (nuvarande Albanien och norra Grekland ungefär) självständigt, och även Kejsardömet Trapezunt i öster (i sydöstra hörnet av Svarta Havet).
Mvh -Dan
Mvh -Dan
Vet inte riktigt vart jag ska placera den här frågan, har inte mycket med historia och göra men spelar ändå en viktig roll för att förstå det. Att analysera och dra kopplingar måste vara en av mina svaga sidor, vet inte har ni några metoder eller finns det kanske regler i hur man ska tänka när man ska dra kopplingar och analysera.
Jag skulle vara hemskt tacksam om någon kunde ge mig något tips av nåt slag, vad som helst är jag tacksam över.
Tack på förhand Cruzan
Jag skulle vara hemskt tacksam om någon kunde ge mig något tips av nåt slag, vad som helst är jag tacksam över.
Tack på förhand Cruzan