-
CvD
- Medlem
Ralf Palmgren skrev:Rätt!
Frågan var tydligen inte för svår!

Även en blind höna kan hitta ett korn ibland
Ätten Habsburg är ju inte en helt okänd ätt som styrde Österrike under lång tid, men vad ligger deras stamborg och vad heter den?
-
elRappo
- Medlem
Drar till med Luxemburg.
Eller var det därifrån Hozenhollarna (stavning!) kom från?

-
CvD
- Medlem
Johan Rapping skrev:Drar till med Luxemburg.
Eller var det därifrån Hozenhollarna (stavning!) kom från?

Det är inte Luxemburg

-
Probstner
- Medlem
Det är väl Habsburg i Schweiz, eller?
/ Probstner
-
CvD
- Medlem
Probstner skrev:Det är väl Habsburg i Schweiz, eller?
/ Probstner
Schweiz är rätt, platsen som borgen ligger vid heter Habsburg.
Men vad heter själva borgen och i vilken kanton ligger den?
-
Ralf Palmgren
- Medlem
av Ralf Palmgren » 17 september 2005, 12:06
Ätten Habsburg är ju inte en helt okänd ätt som styrde Österrike under lång tid, men vad ligger deras stamborg och vad heter den?
Den österrikiska kejserliga dynastin Habsburg härstammar ursprungligen från Guntram "der Reiche" som levde under 900-talet. Han var Graf im Breisgau [vid staden Freiburg i södra delarna av nuvarande Tyskland] samt Herr zu Muri
. Hans sonson hette Radbot och levde i början av 1000-talet. Han var Graf im Klettgau . Således härstammar släkten Habsburg från det område som idag utgör norra Schweiz.
Graf Radbot byggde slottet / borgen Habichtsburg som nuförtiden heter Schloss Habsburg och ligger i Habsburg i kantonen Aargau i det område som nuförtiden utgör norra Schweiz år 1020. Denna medeltida borg gav namn åt den världskända österrikiska kejserliga dynastin Habsburg.
Här är slottets (Schloss Habsburg) officiella hemsida på nätet: http://www.schlosshabsburg.ch/
-
CvD
- Medlem
Ralf Palmgren skrev:Ätten Habsburg är ju inte en helt okänd ätt som styrde Österrike under lång tid, men vad ligger deras stamborg och vad heter den?
Den österrikiska kejserliga dynastin Habsburg härstammar ursprungligen från Guntram "der Reiche" som levde under 900-talet. Han var Graf im Breisgau [vid staden Freiburg i södra delarna av nuvarande Tyskland] samt Herr zu Muri
. Hans sonson hette Radbot och levde i början av 1000-talet. Han var Graf im Klettgau . Således härstammar släkten Habsburg från det område som idag utgör norra Schweiz.
Graf Radbot byggde slottet / borgen Habichtsburg som nuförtiden heter Schloss Habsburg och ligger i Habsburg i kantonen Aargau i det område som nuförtiden utgör norra Schweiz år 1020. Denna medeltida borg gav namn åt den världskända österrikiska kejserliga dynastin Habsburg.
Här är slottets (Schloss Habsburg) officiella hemsida på nätet: http://www.schlosshabsburg.ch/
Rätt svar med guldstjärna
Orten Habsburgs hemsida:
http://www.habsburg.ch
-
Ralf Palmgren
- Medlem
av Ralf Palmgren » 17 september 2005, 12:47
Här är slottets (Schloss Habsburg) officiella hemsida på nätet:
http://www.schlosshabsburg.ch/
Eftersom slottet Habichtsburg nuförtiden heter Schloss Habsburg och Probstner svarade slottets nuvarande namn Schloss Habsburg i sitt svar ovan:
Tycker jag att han hade rätt före mig men inte lika utförligt. Därför låter jag honom ställa en ny fråga då jag inte har någon bra just nu eller vad anser du CvD?
-
CvD
- Medlem
Ralf Palmgren skrev:Graf Radbot byggde slottet / borgen Habichtsburg som nuförtiden heter Schloss Habsburg och ligger i Habsburg i kantonen Aargau i det område som nuförtiden utgör norra Schweiz år 1020. Denna medeltida borg gav namn åt den världskända österrikiska kejserliga dynastin Habsburg.
Här är slottets (Schloss Habsburg) officiella hemsida på nätet:
http://www.schlosshabsburg.ch/
Eftersom slottet Habichtsburg nuförtiden heter Schloss Habsburg och Probstner svarade slottets nuvarande namn Schloss Habsburg i sitt svar ovan:
Tycker jag att han hade rätt före mig men inte lika utförligt. Därför låter jag honom ställa en ny fråga då jag inte har någon bra just nu eller vad anser du CvD?
Jag opponerar inte mot det.

Probstners fråga mao

-
Probstner
- Medlem
Är vi inne på språkliga förändringar från medelhögtyskan till dagens tyska så kan ni ju grunna på vilken ätt staden Bamberg är uppkallad efter.
/ Probstner
-
CvD
- Medlem
Probstner skrev:Är vi inne på språkliga förändringar från medelhögtyskan till dagens tyska så kan ni ju grunna på vilken ätt staden Bamberg är uppkallad efter.
/ Probstner
Babenberger
-
Probstner
- Medlem
Doch! Babenbergarna var f ö dominerande i ungefär samma område som habsburgarna kom att bli.
CvD nästa.
/ Probstner
-
CvD
- Medlem
Vi fortsätter i Centraleuropa.
Sedan när finns för första gången namnet Österrike (Ostarrichi) belagt i skrift?
Bonus för i vilket sammanhang det omnämns.
-
Udûn Langjá
- Ny medlem
av Udûn Langjá » 19 september 2005, 11:28
strax innan millenieskiftet... 995 kanske?
Och om vi ska vara petiga är det Ostarrîchi

-
Probstner
- Medlem
Otto III skriver i ett gåvobrev från 996 om ett "område som i folkmun kallas Österrike" (regione vulgari vocabulo ostarrichi).
/ Probstner