kyrkliga tecken/symboler

Skriv svar
Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem

kyrkliga tecken/symboler

Inlägg av Eira » 18 juli 2005, 19:03

När jag går omkring i våra äldsta kyrkor blir jag alltid fascinerad av de många symbolerna som ristats in på gravar, finns målade i väggarna eller taken eller infogade i glasfönstren. Är det någon här som kan tipsa om länkar eller liltteratur om de äldre kristna symbolerna/tecknen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 juli 2005, 23:01

Mitt standardverk för symboler är av Carl G Liungman, Tanketecken heter det. Han har uppfunnit ett finurligt sätt att dela upp dem i kategorier, så man kan bläddra fram dem utifrån deras utseende - funkar riktigt bra. (Han har lite märkliga idéer inom vissa områden men det är ju inget man behöver bekymra sig för.)

Det där med "äldre kristna symboler" förresten, då associerar åtminstone jag till ur-kyrkan, före år 500 och så. Men visst, det är ett tag sen medeltiden inträffade.

Kan nämna en symbol jag sett otaliga gånger, men uppfattade först när jag fick reda på vad den betydde: Det är en sorts treklöver, antingen tre delvis överlappande cirklar eller en hålighet eller fördjupning med samma form (knepigt att beskriva sånt här!). Det är alltså en symbol för treenigheten.

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem

Inlägg av Eira » 19 juli 2005, 00:23

tack för tipset, den där boken ska jag nog försöka hitta... :D

nja när jag sa "äldre kristna" syftade jag väl mest på de som finns i nordens äldre kyrkor..., dvs 1100'tal och framåt, typ, men de riktigt gamla är ju självklart också intressanta, om inte MER intressanta :wink:

tror inte jag sett det tecknet du syftar på... satt däremot och klurade över en gravhäll ristad med vad som liknade en snedställd sköld, med ett kryptiskt tecken innuti. Tyvär kommer jag inte ihåg exakt hur den såg ut just nu... :roll:

återigen, tack för tipset!

/Eira

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 juli 2005, 11:50

Gravhäll förresten -- på en del gravar, och kanske även i andra sammanhang, kan man se ett sorts dollartecken, $ fast med tre vertikala streck istället för ett eller två. Det är inte en pengasymbol utan helt enkelt bokstäverna IHS lagda på varandra. Bokstäverna är de tre första i Jesus namn, H:et är grekiska eta men S:et ett vanligt latinskt. Det är f.ö. inte en förkortning för "Iesus Homine Salvator" eller något annat, som ibland påstås.

Jag är faktiskt övertygad om att du sett symbolen för treenighet, hittar jag (eller nån annan) en bra bild så ser du vad jag menar. ;)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2005, 17:40

Frithiof Dahlbys "De heliga tecknens hemlighet : om symboler och attribut" kan kanske vara till hjälp?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2005, 14:57

Satanister, eller åtminstone sådana som utger sig för sådana, kör ju med upp-och-nervända kors. På nätet finns antydningar om att det skulle vara ett påhitt från 1900-talet, hur det än är med den saken så är det nog inte så många som vet att det vända korset är en ovanlig men dock etablerad kyrklig symbol sedan mycket längre tillbaka. Den kallas Petrus-kors efter denne apostel, som vägrade att dö på samma sätt som Jesus utan därför korsfästes upp och ner - sägs det. Oavsett sanningshalten så är berättelsen från de första århundradena e.Kr., så symbolen är nästan lika gammal som själva kristendomen.

Jag har hittat en församling "of Saint Peter" i England som har korset ifråga i sin "logotyp". Om någon känner till fler exempel på hur korset används i kyrkliga sammanhang vore jag tacksam för tips.

http://www.durham.anglican.org/parishes/byers-green/

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 8 augusti 2005, 15:47

Hexmaster skrev:Satanister, eller åtminstone sådana som utger sig för sådana, kör ju med upp-och-nervända kors. På nätet finns antydningar om att det skulle vara ett påhitt från 1900-talet, hur det än är med den saken så är det nog inte så många som vet att det vända korset är en ovanlig men dock etablerad kyrklig symbol sedan mycket längre tillbaka. Den kallas Petrus-kors efter denne apostel, som vägrade att dö på samma sätt som Jesus utan därför korsfästes upp och ner - sägs det. Oavsett sanningshalten så är berättelsen från de första århundradena e.Kr., så symbolen är nästan lika gammal som själva kristendomen.

Jag har hittat en församling "of Saint Peter" i England som har korset ifråga i sin "logotyp". Om någon känner till fler exempel på hur korset används i kyrkliga sammanhang vore jag tacksam för tips.

http://www.durham.anglican.org/parishes/byers-green/
Hexmaster, i boken Armoria Sedium: A roll of See Arms used by the Catholic, Anglican and Lutheran Churches av Michael Francis McCarthy hittade jag följande vapen där ett eller flera Petruskors ingår:

Bugas stift i Colombia,
Davaos ärkestift på Filippinerna,
Kansas City in Kansas ärkestift i USA,
Little Rocks stift i USA och
Tugueraraos ärkestift på Filippinerna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 augusti 2005, 16:05

tyskaorden skrev:Kansas City i Kansas ärkestift i USA
Colombia och Filippinerna är utmaningar, men åtminstone KC har hittbart material på nätet:

Bild

Skulle nästan platsa i quizzen, "var är Petrus-korset?" I det röda fältet uppe till vänster (fält I?), bakom Petri nycklar. Praktiskt taget omöjligt att hitta om man inte vet vad man letar efter. Stort tack!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 8 augusti 2005, 16:52

Little Rocks siftsvapen kan ses här http://www.dolr.org/, på sajten http://www.katolsk.no kan du hitta länkar till katolska stift över hela världen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 augusti 2005, 17:19

tyskaorden skrev:Little Rocks siftsvapen kan ses här http://www.dolr.org/
...Med en hel liten satanist-tapet, jo jag tackar. :) Wünderbar.

Edit: Och en Davidsstjärna! Vad ska folk tro?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2005, 22:30

En treklöver för treenigheten - här demonstrerad på Notre Dame:

Bild

I det jättestora runda fönstret många gånger om, dessutom bredvid fönstret, på de där små gavlarna etc. Här finns en större bild:

http://www.hexmaster.com/jox/paris-nocturne.jpg

och detta är ändå bara en liten flisa ur den jättestora absolut underbara panoramabild som jag hittade på nätet en gång i tiden - Paris by night.

Användarvisningsbild
Eira
Ny medlem

Inlägg av Eira » 24 augusti 2005, 13:11

var i visby under medeltidsveckan....här är några foton på symboler från stora-kyrkan-mitt-i-visby-kommer-inte-ihåg-vad-den-heter för dom som är intresserade....

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
fina, eller hur... :P
känns de bekanta? nån som vet något om dem?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 oktober 2005, 10:16

En uppmärksam läsare kommenterade det här vapnet:

Bild

Som jag tillskrivit ärkestiftet Kansas City - men det är inte stiftets vapen utan ett personligt vapen, för "Archbishop Emeritus James Patrick Keleher, S.T.D." (S.T.D?)

http://www.archkck.org/Arch%20Bishop/archbishop.asp

Nuvarande ärkebiskopen Naumann verkar också ha Petri kors och nycklar i sitt vapen, men det är lite för litet för att avgöras med säkerhet. Själva stiftets vapen syns uppe till vänster på sidan, helt annorlunda.

Ingen större sak men rätt ska vara rätt. :)

Skriv svar