Bockstensmannen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Bockstensmannen

Inlägg av Hexmaster » 31 maj 2005, 12:26

Bockstensmannen är ju ruskigt intressant i sig, nu ska man dessutom rekonstruera hans ansikte enligt muskler-på-skelett-metoden. Dessutom ska man ta DNA-prover, och då blir jag lite fundersam:
GP skrev:- Genom att studera celler i mannens ben kan man få kunskap om vad som varit hans föda och inte nog med det. Undersökningar av Bockstensmannens gener kan dessutom ge svar på hans karaktärsdrag. Vi kan få veta om han var snäll eller kanske mordisk, säger chefen för Länsmuseet i Varberg, Agneta Boquist .
Kan vi verkligen få veta om han var "snäll eller kanske mordisk"?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=218204

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 maj 2005, 12:30

Nej, inte vad jag vet - om han inte hade någon mental åkomma med genetisk grund - och då ska man j*vlar i mig ha tur att pricka just den allelen. Museichefen pratar i stort sett i nattmössan.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 1 juni 2005, 23:24

Artikeln skrev:- Det här är rasande spännande. Vi kommer att få kunskap om egenskaper om Bockstensmannen som vi aldrig ens vågar drömma om.
Öh, det enda museet kommer att kunna tillägga är väl om födan var marin eller från landbacken?
Nu är jag förvisso ingen osteolog, men det är väl ungefär vad man kan utläsa med kol 12/13.

För övrigt upptäcktes ju Bockstensmannen som det står i artikeln 1936. Jag har en bok i hyllan från
1938 där man redan då nämner ungefär det man vet om Bockstensmannen fortfarande, inklusive
en rekonstruktion av dräkten o.s.v. Det här känns mer som ett sätt att försöka bevisa sitt existens-
berättigande och ett sätt att försöka få in lite mer bidrag, genom "projektet".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Bockstensmannen

Inlägg av tryggve » 2 juni 2005, 00:22

Hexmaster skrev:Bockstensmannen är ju ruskigt intressant i sig, nu ska man dessutom rekonstruera hans ansikte enligt muskler-på-skelett-metoden. Dessutom ska man ta DNA-prover, och då blir jag lite fundersam:
GP skrev:- Genom att studera celler i mannens ben kan man få kunskap om vad som varit hans föda och inte nog med det. Undersökningar av Bockstensmannens gener kan dessutom ge svar på hans karaktärsdrag. Vi kan få veta om han var snäll eller kanske mordisk, säger chefen för Länsmuseet i Varberg, Agneta Boquist .
Det låter tveksamt ur vetenskaplig synpunkt. Nu är jag inte helt uppdaterad hur långt man har kommit inom detta, men...
Tyvärr är min personliga erfarenhet att man måste ta en hel del av det som GP skriver inom vetenskap med en nypa salt.
Jag kan tänka mig att detta mer sades på skämt, och att det är en missuppfattning av journalisten i fråga.

Stefan
Medlem

Re: Bockstensmannen

Inlägg av Stefan » 2 juni 2005, 14:35

[quote="tryggve
Jag kan tänka mig att detta mer sades på skämt, och att det är en missuppfattning av journalisten i fråga.[/quote]

Ja, det kan vara så. Eller rent av att frågan ställdes av journalisten, museiintendenten sa, ja, kanske det och log - och journalisten antecknade ivrigt...

Jag kan se scenen framför mig...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 juni 2005, 15:37

I pressmeddelandet på hemsidan http://www.lansmuseet.varberg.se så skriver de om laserscannandet, däremot inget om DNA-analyser. Tycker inte GP är sämre på vetenskap än någon annan, fast det här verkar lite märkligt. Ser ingen dementi på hemsidan heller, det är väl (bl.a.) det man har den till...

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 2 juni 2005, 17:48

Tja, enligt artikeln är det ju museichefen som säger det där om hans eventuella personlighet, inte den projektansvariga. Det är ju fullt möjligt att museichefen inte riktigt har koll på projektet. Det borde hon ha på en så pass liten arbetsplats, men det är i så fall inte första gången det görs konstiga historiska slutsatser i Varberg med omnejd.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 2 juni 2005, 19:17

Hexmaster skrev:I pressmeddelandet på hemsidan http://www.lansmuseet.varberg.se så skriver de om laserscannandet, däremot inget om DNA-analyser. Tycker inte GP är sämre på vetenskap än någon annan, fast det här verkar lite märkligt. Ser ingen dementi på hemsidan heller, det är väl (bl.a.) det man har den till...
Nåja, min erfarenhet är att GP:s vetenskapssida är sådärbra, i alla fall inom ämnen jag är lite insatt i. Vilket gör att jag har mindre förtroende för GP i detta ämne än t ex DN. Men men, det var inte min mening att börja ösa mer dynga över dagstidningarna.

Men, jag tror att detta uttalande med DNA för att utreda "om han var snäll eller elak" antingen bottnar i ett skämt eller ett missförstånd.
Det är väl inte alls omöjligt att man kommer att ta DNA-prov (antar att man blir tvungen att använda hans tänder då)...

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 2 juni 2005, 21:55

Delar av hans inälvor är bevarade, bland annat hjärtat. Borde la vara en god DNA-källa.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 2 juni 2005, 23:56

Visst är Bockstensmannen högintressant, jag har därför roat mig med att läsa igenom lite
andra artiklar, som behandlar samma sak som länken i första artikeln. Hallands Nyheter
har en läsvärd artikel (med bilder). Det förefaller således som att de förlitar sig på att den
framtida forskningen ska ha gett möjlighet till att utläsa karaktärsdragen, snarare än att
den möjligheten skulle finnas idag.
Kerstin Lindén vid Akademiska forskningslaboratoriet i Stockholm utför en gaskromotografisk
undersökning, Marie Allen gör en DNA-analys.

Utvecklingen går snabbt inom det här området.

- Om fem-tio år kan vi också få svar på vilka karaktärsdrag Bockstensmannen hade
utifrån en gen, om han var snäll eller mordisk till sinnes, hoppas Agneta Boqvist, museichef.
http://www.hn.se/m_standard.php?id=4283 ... ning_2=169&

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 juni 2005, 08:56

Kropotkin skrev:Delar av hans inälvor är bevarade, bland annat hjärtat. Borde la vara en god DNA-källa.
Tandpulpa brukar vara den bästa källan för DNA i äldre material. Det går också att få fram DNA från mjukdelar, men det brukar vara mycket svårare att få fram intakt material....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2005, 10:16

mustamato skrev: - Om fem-tio år kan vi också få svar på vilka karaktärsdrag Bockstensmannen hade utifrån en gen, om han var snäll eller mordisk till sinnes, hoppas Agneta Boqvist, museichef.
Häpp! Ja det var skillnad det! Kan ge mig den på att journalisterna hört samma uttalande... En stjärna till lokalpressen - de kanske har lite svårt för långa stycken, men de vet åtminstone skillnaden mellan dagens befintliga teknik och morgondagens eventuella.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Korrespondens med en museichef

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2005, 17:55

Skrev ett brev:
Hej,

I Göteborgs-Posten kunde man häromdagen läsa om hur man ska göra nya undersökningar av Bockstensmannen, bl.a. laserscannande och DNA-analyser:

- Genom att studera celler i mannens ben kan man få kunskap om vad som varit hans föda och inte nog med det. Undersökningar av Bockstensmannens gener kan dessutom ge svar på hans karaktärsdrag. Vi kan få veta om han var snäll eller kanske mordisk, säger chefen för Länsmuseet i Varberg, Agneta Boquist.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=218204

Man behöver inte vara expert på DNA för att veta att man som regel inte kan utläsa ett dugg om karaktärsdragen i generna, och jag är tämligen övertygad om att Agneta inte går omkring och tror det, vad journalisten än skriver. Frågan är hur det blivit såhär?

Med vänliga hälsningar,
/Peter Olausson
Fick svar:
Hej!
Nej, riktigt så uttalade jag mig inte. Däremot lyfte jag fram ett exempel på att man funnit en gemensam nämnare för de människor som är, ska vi kalla det våghalsiga, vilket ju faktiskt skulle kunna betecknas som ett karaktärsdrag och därifrån är väl kanske steget inte så långt, till att även andra karaktärsdrag kan vara genetiskt betingade.
Jag tar tacksamt emot synpunkter på det här området för det är lätt att förhoppningarna på den nya tekniken kan bli väl stora och alltför fantasifulla. Marie Allen som är professor i medicinsk genetik och som vi har haft en hel del kontakter med, hävdar dock att forskningen inom hennes område går i en rasande fart även om hon själv, på forskarens vis, alltid uttalar sig väldigt försiktigt.

Hälsningar
Agneta Boqvist

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 juni 2005, 20:08

Hexmaster
Kul att Du tog dig tid att skriva och fråga. Det lutar åt missförstånd/feltolkning, med andra ord.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 juni 2005, 00:20

Oscar Nilsson, som ska rekonstruera Bockstensmannens utseende, är skicklig: http://www.odnilsson.com/

Skriv svar