Lekar anno 1100 t ?

Användarvisningsbild
Matua
Medlem

om lekar...

Inlägg av Matua » 12 april 2005, 00:05

Läste om två tävlingslekar som är ganska roliga: Dra kavel och Dra Oxe. I Dra kavel sitter 2pers med fotsulorna mot varandra, bägge håller i en pinne(kavel) så försöker de dra den andre personen till sig eller så den släpper kaveln. I Dra oxe är det likvärdigt förutom att de två som drar sitter på varsin person som står på alla fyra, de två 'oxarna' har fotsulorna mot varandra när leken börjar och försöker dra åt varsit håll med sina ryttare. detta är framtaget av Kalmars högskola/medeltidsförbund har jag för mig...

Som innan nämnts verkar det som om barn fick leka tills de blev ung. 10år, då fick de lära sig sin faders yrke i de flesta fall och räknades som vuxen eller giftasvuxen vid ca12år. Då tog de vuxnas arbetsuppgifter vid.

I OlausMagnus- De nordiska folken, berättas det om rejäla snöbollskrig med snöfästningar och straff genom dopp i isvak åt de fega. Vidare berättas om att man ofta hade en viss plats (äng, glänta eller dyl.) där barn, ungdomar och vuxna kunde leka, öva och tävla i grenar som löpning, längdhopp fram och baklänges samt olika kastlekar. :)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 12 april 2005, 16:44

Jag har också tänkt på Olaus Magnus texter, där barnen byggde snögrottor, vilket jag kan intyga är populärt fortfarande.

Herre på täppan tycker jag var askult, där man knuffar ner varandra på kommunens upplogade snöhögar. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 maj 2005, 09:31

Olof Ekström skrev:När jag skrev Wikipedias artikel om kubb försökte jag få spelets historicitet bekräftad, men det visade sig svårare än jag trott, och den nuvarande artikeln säger (inte min text, andra har skrivit det stycket) att spelet inte finns belagt före 1900 - över huvud taget. Om någon har en tillförlitlig källa med belägg för spelets historia bortom sent 1900-tal vill jag gärna veta:-)
Instämmer.

http://www.faktoider.nu/x.html#kubb

http://www.geocities.com/Colosseum/Aren ... storik.htm
(Var gotlänningarna före grekerna med kubb?)
Nej men 1860 kastades kubb "på Ljugarns hamn" och likaledes finns det dokument om ett kubbspel på fårö 1931.
Att kubb spelades i Bellmans Stockholm nämns - varpå ett citat om kägelspel uppvisas. Vet inte om sidan är på skoj eller allvar...

Edit: Hittade ett alternativt namn, knektspelet, som onekligen verkar vara mer kubb än något annat. Nån som hört talas om det? (Bild saknas, verkar som om de knackat in texten från en broschyr el.dyl.)
Knektspelet kan beskrivas som ett medeltida fältslag med två lag som kämpar mot varandra.. Detta spel är känt från flera platser i norra Europa. Kanske förde Hansans handelsmän det hit till Norden.

Ställ upp spelet enligt bilden. Varje lag har fem knektar, i mitten står kungen. Med hjälp av kastpinnar ska man försöka fälla motståndarens knektar och slutligen även kungen. Endast underarmskast är tillåtna.
http://217.10.105.178/niva3/2-5-5xx.phtml?userid=0

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 2 maj 2005, 11:19

Jag kan inte svara för handelmännen i Stockholm. Men det förefaller mig ganska långsökt att säga att de har tagit hit spelet. Först och främst var det materialet, ved som kanske täljdes tillrätta för ge den rätta formen. Platsen, det behövs ju en gräsplan för att kunna spelas. Om man ser på städernas uppbyggnad så finns ingen plats för sånt.
Nej, det är ganska säkert att spelet utvecklades på landet där det fanns plats och materialet.
Om man sen ser på historien, här på Gotland har de fina handelsmännen uteslutit bönderna från att bedriva handel som de dittills hade gjort. Då är det inte precis troligt att just de bönderna började spela ett spel som kom med dessa män hit. De talade ju olika språk. Bönderna tog aldrig emot det plattyska språket som sitt. De behöll sitt eget språk som tur är.
I stort sätt tror jag att de som reste härifrån till södra Europa tog med spelet. Varför ska allt som finns som tradition komma utifrån? Människorna här var inte dumma. :roll:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 maj 2005, 12:00

Material och plats finns ju överallt, så visst skulle köpmännen ha kunnat införa det - liksom det lika gärna skulle ha kunnat uppfinnas på Gotland. Men historia går ju inte ut på att gissa, särskilt inte när man gör det med lokalpatriotiska förtecken, utan på att ta reda på hur saker och ting faktiskt gått till. Så om det finns några belägg för att kubb eller något snarlikt faktiskt spelades före 1990, på Gotland eller någon annanstans, så skulle jag bli glad.

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 2 maj 2005, 15:17

Det är ingalunda antagningar utan ren logik som jag använder i mitt tidigare inlägg. Du är kanske från stan och har alla fönödenheter du behöver. Men gå tillbaka till medeltiden, då Hansan levde, och fundera på var man hämtar materialet som behövs för Kubb. De fick ta in det från landet där träden fanns och stapla det nånstans nära huset för torkning. Sen användes det för matlagning och uppvärmning. Det var mycket jobb med att skaffa materialet om man bodde i en stad. Sen ska du titta på de medeltida städer hur de är byggda. Titta på Gamla Stan i Stockholm. Titta på Visby innerstad. Det finns ju knappast idag plats mellan husen. Och kom inte och påstå att de spelade i Almedalen för då skulle Kubb vara ett vattenspel. Där var nämligen på den tiden den gamla hamnen. Och uppe på Klinten gick djuren på bete och senare fick de fattiga bo där. Utanför muren var landet och dit begav man sig inte ofta.
Dessutom sade du nånting om patriotiska inslag. Hihi, om det vore så skulle jag väl påstå att Kubb är tysk eftersom jag är det.
Men så har ja ju också forskat på nätet. Mer än 90% påstår det kommer från Gotland. En del skriver att det är ett medeltida spel andra att det var vikingarna som spelade det.
Namnet Kubb är ju ordet för vedbit, och inte särskild tysk. Knekt är en annan variation av ordet men varför skulle man ge spelet ett annat namn om det ordet finns i språket? Kubb däremot hittar du inte i det tyska språket. Där behövdes ett annat namn.
:roll:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 maj 2005, 09:20

Jag bor på landet och är inte främmande för vedhuggning, men nu tycker jag vi kommer från ämnet... Jag vidhåller att brist på material och/eller plats knappast innebär att spelet kubb omöjligen kan ha uppfunnits i stadsmiljö, men vill man veta hur det faktiskt ligger till så kan man väl inte nöja sig med mindre än beskrivningar av kubb eller något snarlikt från tiden ifråga. (Att hitta delar från ett kubb-spel gör väl varken till eller från i det här fallet, för det har väl aldrig varit fråga om annat än tämligen anonyma vedpinnar.)
Stangbo skrev:Dessutom sade du nånting om patriotiska inslag. Hihi, om det vore så skulle jag väl påstå att Kubb är tysk eftersom jag är det.
:) Onekligen en poäng... Men när du skrev att "Människorna här var inte dumma" så vet jag inte hur jag ska tolka det annars, gotlänningarnas historiska intelligensnivå har ju inget som helst samband med uppfinnandet av kubb, och det skulle inte falla någon seriös debattör in att påstå något annat.
Stangbo skrev:Men så har ja ju också forskat på nätet. Mer än 90% påstår det kommer från Gotland. En del skriver att det är ett medeltida spel andra att det var vikingarna som spelade det.
Det finns folk som tror och tycker allt möjligt, att felaktiga uppfattningar är mycket vanliga har jag ju gjort en hobby av. Om någon hävdar att det är ett medeltida eller vikingatida spel så skulle jag vilja veta vad denne grundar påståendet på. Det är allt.

...Om det nu inte är så, som en länk jag hade med ovan, att folk blandar ihop kubb och kägelspel. Känner inte till kägelspel i detalj, men visst inbegriper det väl som regel ett klot av något slag?

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 3 maj 2005, 09:45

Kägel är som du säger ett spel där ett klot ingår, och man kan inte säga att det är samma sak. De påstor att det kan ha utvecklats ur Kubbspelet. Problemet är ju att hitta belägg. De enda beläggen som skulle styrka teorin att spelet har sina rötter långt tillbaka vore en ristning i nån form av sten som inte finns. Pärk är belagt på det sätt i Grekland men ingen brydde sig om att dokumentära vardagslivet på sten. Tyvärr.
När jag skrev att människorna här var inte dumma syftar jag inte bara på Gotland utan hela Sverige. Jag har sett tränden att söka efter rötter för en tradition i utlandet. Ingen kommer på ideen att kanske svenskarna har tagit den traditionen dit. Här på Gotland säger de att tyskarna var så fina. Visst sa jag de som kom hit. Dvs. de som hade råd att komma. Det fanns bönder även i Tysjland och de var livegna på den tiden, och knappast lika fina som köpmännen som kom hit.
I stort sett tycker jag att man tittar för mycket och för beundrande på de andra. Människorna här i Sverige var skickliga hantarbetare och duktiga på sitt sätt. Varför ska inte de har bidragit med en och annan tradition utomlands.
Men nu har vi kommit av från temat.
Kubb kan vara ett gammalt spel uppfunnen nånstans på landet och spridd sig ner till det europäiska fastlandet. Huruvidare tillgång på plats och material kan ha ledd till andra versioner som kägel går nog bara att belägga genom att göra som Gunilla Ambjörnsson. Helt enkelt hamna tillbaka i tiden där det hände. :?

Skriv svar