Jag bor på landet och är inte främmande för vedhuggning, men nu tycker jag vi kommer från ämnet... Jag vidhåller att brist på material och/eller plats knappast innebär att spelet kubb omöjligen kan ha uppfunnits i stadsmiljö, men vill man veta hur det faktiskt ligger till så kan man väl inte nöja sig med mindre än beskrivningar av kubb eller något snarlikt från tiden ifråga. (Att hitta delar från ett kubb-spel gör väl varken till eller från i det här fallet, för det har väl aldrig varit fråga om annat än tämligen anonyma vedpinnar.)
Stangbo skrev:Dessutom sade du nånting om patriotiska inslag. Hihi, om det vore så skulle jag väl påstå att Kubb är tysk eftersom jag är det.

Onekligen en poäng... Men när du skrev att "Människorna här var inte dumma" så vet jag inte hur jag ska tolka det annars, gotlänningarnas historiska intelligensnivå har ju inget som helst samband med uppfinnandet av kubb, och det skulle inte falla någon seriös debattör in att påstå något annat.
Stangbo skrev:Men så har ja ju också forskat på nätet. Mer än 90% påstår det kommer från Gotland. En del skriver att det är ett medeltida spel andra att det var vikingarna som spelade det.
Det finns folk som tror och tycker allt möjligt, att felaktiga uppfattningar är mycket vanliga har jag ju gjort en hobby av. Om någon hävdar att det är ett medeltida eller vikingatida spel så skulle jag vilja veta vad denne grundar påståendet på. Det är allt.
...Om det nu inte är så, som en länk jag hade med ovan, att folk blandar ihop kubb och kägelspel. Känner inte till kägelspel i detalj, men visst inbegriper det väl som regel ett klot av något slag?