Hej David!
Det finns flera olika inriktningar på vad som kan kallas för Vikingatida/medeltida närstrid.
Den troligtvis mest kända tekniken är de som SCA Och Gotvikarna kör dvs skydd över stora delar av kroppen och fäktas med rottingsvärd. utövarna slår nästintill fullkrafts slag. Blåmärken kommer som reklam i brevlådan, dvs alltid.
på framväxt är många sällskap som använder sig av de medeltida manualerna och tolkar dessa för att lära sig fäktas. Här finns en stor spridning mellan olika föreningar, min uppfattning är att den gemensamma nämnaren dessa föreningar är studerandet av manualer, huruvida du faktiskt slår på varnadra och med vad och när, beror helt på vilken förening du kommer i kontakt med.
Den grenen som jag själv håller på med är de tekniker som Elvegremarne håller på med, dvs stålvapen med runndade eggar, slagen är kraftigt uppbromsade. slagen skäll märkas utan att lämna märken. Kroppen är indelad i träffområden i vart man får slå och vart man inte får slå tex huvudet. Enda kravet på skydd är en vadderad handske som skyddar handen. (susp är att rekomendera då skrevet är ett legitimt träffområde, tro mig det gör ont)jo man får blåmärken även här.
Viket som är roligast beror helt upp till dig. ingen utav dessa grenar är enligt mig historiskt korekt fäktning, men det är en annan sak som vi kan lämna där hän.
/Bernhard