Medeltida sällskap?

Skriv svar
Användarvisningsbild
DavidAfGöteborg
Medlem

Medeltida sällskap?

Inlägg av DavidAfGöteborg » 29 januari 2005, 19:14

Jag hörde nyligen av en person att det ska finnas ett sällskap i eller i närheten av Göteborg som sätter på sig rustningar och sånt för att sedan utöva lite medeltida närstrid.

Någon som vet något om det ? Hemsida?
Vore kul att pröva på :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 januari 2005, 21:09

Sådana sällskap finns lite överallt. Skulle absolut vara kul att vara med i ett. Tyvärr vet jag inte vilket du syftar på. :(

/Tomas

Användarvisningsbild
DavidAfGöteborg
Medlem

Inlägg av DavidAfGöteborg » 30 januari 2005, 15:26

Nja, men det gör inte jag heller direkt.

Tänkte bara kolla om det stämde först och främst. Vilket det tydligen då gör. Neat.
Om någon har koll på något sådant sällskap i närheten av Göteborg så vore det kul om den personen hörde av sig.
Senast redigerad av 1 DavidAfGöteborg, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 januari 2005, 16:18

Menar du möjligen Elvegrimarne?
http://www.elvegrimarne.org/

Användarvisningsbild
DavidAfGöteborg
Medlem

Inlägg av DavidAfGöteborg » 30 januari 2005, 18:38

Widsith:
Njae. Medeltid skulle det va. Dom har tydligen rustningar och sådant på sig. Sen vet jag inte om det bara var lite yrande men men...

Tack iaf. Verkar oneklingen intressant även om jag av någon anledning aldrig varit så inne på vikingatiden.

So What
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av So What » 9 februari 2005, 22:21

Göteborgs Historiska Fäktskola
http://www.slipad.se

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 10 februari 2005, 11:35

Jag tror att det här kan vara vad du söker.

http://gotvik.nordmark.org/

eller det här

http://www.strakt.com/~bjorn/nylose/

mvh Kai

Användarvisningsbild
DavidAfGöteborg
Medlem

Inlägg av DavidAfGöteborg » 10 februari 2005, 20:13

Intressanta länkar allihopa. Får se om jag kan få med mig någon kompis och pröva på

Tack och bock

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 11 februari 2005, 01:00

Jag skulle satsa en femma på att Gotvik och/eller Nylöse är de du söker. Jag känner till dom ganska väl. Vill nog påstå att Gotvik har mer stridsrelaterade aktiviiteter än Nylöse, men det kan ha ändrats det senaste året. Sök upp dem båda och se vilka som är snyggast. Det hade jag gjort.

Benn
Ny medlem

Inlägg av Benn » 24 februari 2005, 21:30

Hej David!

Det finns flera olika inriktningar på vad som kan kallas för Vikingatida/medeltida närstrid.

Den troligtvis mest kända tekniken är de som SCA Och Gotvikarna kör dvs skydd över stora delar av kroppen och fäktas med rottingsvärd. utövarna slår nästintill fullkrafts slag. Blåmärken kommer som reklam i brevlådan, dvs alltid.

på framväxt är många sällskap som använder sig av de medeltida manualerna och tolkar dessa för att lära sig fäktas. Här finns en stor spridning mellan olika föreningar, min uppfattning är att den gemensamma nämnaren dessa föreningar är studerandet av manualer, huruvida du faktiskt slår på varnadra och med vad och när, beror helt på vilken förening du kommer i kontakt med.

Den grenen som jag själv håller på med är de tekniker som Elvegremarne håller på med, dvs stålvapen med runndade eggar, slagen är kraftigt uppbromsade. slagen skäll märkas utan att lämna märken. Kroppen är indelad i träffområden i vart man får slå och vart man inte får slå tex huvudet. Enda kravet på skydd är en vadderad handske som skyddar handen. (susp är att rekomendera då skrevet är ett legitimt träffområde, tro mig det gör ont)jo man får blåmärken även här.

Viket som är roligast beror helt upp till dig. ingen utav dessa grenar är enligt mig historiskt korekt fäktning, men det är en annan sak som vi kan lämna där hän.

/Bernhard

Skriv svar