Quiz: Medeltid
- Rubber Duck
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
Historiens mest mångfaldigade skönlitterära verk under handskrifternas tidevarv. Den har allegoriformen gemensam med den bok som länge var världens mest tryckta skönlitterära verk, John Bunyans Kristens resa. Boken är skriven av två författare, den ene tog vid när den förste gick bort. Vad heter boken, som inte är en roman?
- Rubber Duck
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
Ingen som klarar en litteraturfråga? En ledtråd till då,
Boken har en (mycket) ytlig koppling till en modern bok med medeltida handling, nämligen Umberto Ecos Rosens namn...
Och frågan var alltså
Boken har en (mycket) ytlig koppling till en modern bok med medeltida handling, nämligen Umberto Ecos Rosens namn...
Och frågan var alltså
Historiens mest mångfaldigade skönlitterära verk under handskrifternas tidevarv. Den har allegoriformen gemensam med den bok som länge var världens mest tryckta skönlitterära verk, John Bunyans Kristens resa. Boken är skriven av två författare, den ene tog vid när den förste gick bort. Vad heter boken, som inte är en roman?
- Olof Ekström
- Medlem
funderingar
hmm funderade lite på den medeltida litteraturen o dess förhållande till religion
o jag har svårt att hitta info om detta..så jag undrar om det finns nån som har tips på länkar eller kan något om detta?
vidare så tänkte jag på lite om den språkliga betydelsen?
t ex. riddardiktningen - " Rolandssången" , "Niebelungenlied" o trubadurlyrik.
///
Alex
o jag har svårt att hitta info om detta..så jag undrar om det finns nån som har tips på länkar eller kan något om detta?
vidare så tänkte jag på lite om den språkliga betydelsen?
t ex. riddardiktningen - " Rolandssången" , "Niebelungenlied" o trubadurlyrik.
///
Alex
Re: funderingar
Nix, fel svar.sqeezer skrev: t ex. riddardiktningen - " Rolandssången" , "Niebelungenlied" o trubadurlyrik.
(Det där med "spika som ingenting" var tydligen en missbedömning, vet inte vad för ledtråd jag kan lämna utan att göra det för enkelt...)