Jeanne D'Arc

Skriv svar
wrathchild
Medlem
Kontakt:

Jeanne D'Arc

Inlägg av wrathchild » 25 juli 2003, 04:54

Har hört talas om att det finns forskare som anser att Jeanne D'Arc aldrig ens har existerat, att hon bara är en påhittad legend för att stödja kvinno kampen.

Jag har letat efter uppgifter om detta men ty jag finner ingenting, så nu undrar jag om någon kan bekräfta att det jag har hört är riktigt och i så fall vad teorierna kring detta baseras på.

Hoppas att ni kan hjälpa mig att få insikt i detta. Tack på förhand. Johan C

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juli 2003, 08:51

Har jag aldrig hört, låter direkt som påhitt! I historieböckerna behandlas hon som en helt klart historisk person som beskrivs i samtida urkunder. Dock så är legenden om henne nästan helt felaktig och vilseledande, för att gå efter den senaste forskningen så var hon en helt annna person. T.ex. så var hon absolut inte en enkel bondflicka - hennes far var en vasall till hertigen av Bar, och hon växte upp i ett herresäte och inte ngt torp

/DK M

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 3 november 2003, 21:23

Jag tycker hon påminner mycket om våran "heliga Birgitta" från ungefär samma tid, båda två verkar lite makt & uppmärksamhets galna. Eller är jag ute och cyklar?

/Sonny

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 november 2003, 00:31

Om jag tillåter mig själv att spekulera lite, så är det troligaste att hon var en konstruktion av det franska hovet. Hon fördes fram som ett mirakel, när detta behövdes. Eftersom hon var kvinna, skulle det troligen varit svårt för henne att få befälsbefogenhet över den kungliga armén, utan att de styrande herrarna hade koll på henne. Och hon var väldigt ung. Efter att kungen var krönt förlorade hon sitt (påstådda) inflytande. Vad vet jag, hon kanske själv trodde på sin egen myt, men jag tror att myten var en politisk skapnad.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 4 november 2003, 01:44

Är väll bara män som är rädd för kvinnor i samhellet?

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 12 november 2003, 15:42

Aldarion skrev:Jag tycker hon påminner mycket om våran "heliga Birgitta" från ungefär samma tid, båda två verkar lite makt & uppmärksamhets galna. Eller är jag ute och cyklar?

/Sonny
Nja, de levde inte ens under samma århundrade.
Ingen av dem var väl heller särskilt intresserade av personlig makt, Birgitta ville att påven skulle sluta gömma sig i Avignon och flytta hem till Rom igen och Jeanne d'Arc ville ju ha rätt kung på tronen så de kunde kasta ut engelsmännen ur Frankrike.
Sen kanske de använde sig av ovanliga metoder för att vara kvinnor. Hade de varit män hade ju ingen tyckt att det var nåt konstigt.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 12 november 2003, 16:02

Jeanne D'Arc har varit en historik person.

En teori jag läste, som var mycket intresant, hur hon enligt legenden skrämde iväg engelsmänen hadde en mycket jordnära förklaring.

Det var en sed att inte slåss på söndagar, vilket ansågs fel, vilket respekterades av både engelsmänen och fransmän, Jeanne som var stridslysten ville slåss omedelbart, med de ville inte engelsmänen det var söndag (vilodagen) så de gav sig iväg.

tror att Jeanne förlorade/mislyckades sedan sina slag när engelsmänen ville slåss.

Men en legend är en legend.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 12 november 2003, 18:24

Katarina skrev:
Aldarion skrev:Jag tycker hon påminner mycket om våran "heliga Birgitta" från ungefär samma tid, båda två verkar lite makt & uppmärksamhets galna. Eller är jag ute och cyklar?

/Sonny
Ingen av dem var väl heller särskilt intresserade av personlig makt, Birgitta ville att påven skulle sluta gömma sig i Avignon och flytta hem till Rom igen och Jeanne d'Arc ville ju ha rätt kung på tronen så de kunde kasta ut engelsmännen ur Frankrike.
Sen kanske de använde sig av ovanliga metoder för att vara kvinnor. Hade de varit män hade ju ingen tyckt att det var nåt konstigt.
Det har du rätt i.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 november 2003, 18:32

Aldarion skrev:
Katarina skrev:

/Sonny
Det har du rätt i.
Å andra sidan, om de varit män skulle ingen tycka det var konstigt om de personligen blev övertygade om sin egen betydelse i de maktpositioner som de hade...

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 12 november 2003, 21:59

Djinghis Khan skrev:Har jag aldrig hört, låter direkt som påhitt! I historieböckerna behandlas hon som en helt klart historisk person som beskrivs i samtida urkunder. Dock så är legenden om henne nästan helt felaktig och vilseledande, för att gå efter den senaste forskningen så var hon en helt annna person. T.ex. så var hon absolut inte en enkel bondflicka - hennes far var en vasall till hertigen av Bar, och hon växte upp i ett herresäte och inte ngt torp

/DK M
Var kommer den uppgiften ifrån? I dom flesta verk anges det att hon inte var någon högre ståndsperson, alltså adel. Däremot inte sagt att hon för den skull kom från fattiga landstrykare precis..

Hennes släkt var bönder i Domrémy och Hennes far och bröder adlades först i december 1429, dvs ett halvår efter att Karl VII blivit krönt till kung och efter befrielsen av Orléans.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 12 november 2003, 22:56

Besökte Jeanne D'Arc-muséet i Rouen för par år sedan och där fick jag uppfattningen att hon växte upp under rätt enkla förhållanden.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 13 november 2003, 08:47

Var kommer den uppgiften ifrån? I dom flesta verk anges det att hon inte var någon högre ståndsperson, alltså adel. Däremot inte sagt att hon för den skull kom från fattiga landstrykare precis..

Hennes släkt var bönder i Domrémy och Hennes far och bröder adlades först i december 1429, dvs ett halvår efter att Karl VII blivit krönt till kung och efter befrielsen av Orléans
Ska kolla upp det, vad jag har förstått så var Jeannes far en fri man och ägde åtminstone ett gods. Idén om att hon var en fattig bondflicka "av folket" som växte upp under tunga förhållanden torde vara en romantisk efterskonstruktion från 1800-talet

Kolla denna länk:

http://members.aol.com/hywwebsite/priva ... ote_3.html

/DK M

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 13 november 2003, 10:55

Hej!

Glöm inte att fransk adel/rikedom inte är två oskiljaktiga begrepp... Möjligen var det inte på det viset så här tidigt, men franska adelsmän (eller adelsmän över huvud taget, jfr polska) kunde vara rätt fattiga de också. Och "ett gods" är inte alltid Skokloster eller Versailles... :)

Mvh Petter

Skriv svar