Älvsborgs Fästning och andra fästningar
-
- Medlem
Älvsborgs Fästning och andra fästningar
Hur var fästningarna som byggdes på 1600 och 1700 talen uppbyggda, jag spelar cossacks och tänkte göra en bana med ett Svenskt fort
men nu tillbaks till ämnet, ag vet att dom ofta är stjärnformade och vad är det bra för?
men nu tillbaks till ämnet, ag vet att dom ofta är stjärnformade och vad är det bra för?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
en stjärna gör (som sagt) att man kan skjuta en anfallande fiende från flera håll, om han anfaller en utav spetsarna så kan dom två andra spetsarna på sidorna skjuta fienden från sidan, korseld, aj.
murarna var i sin tur inte raka utan snea (som en backa ned mot fienden) för att dom skulle kunna ta emot kmulor bättre, i övrigt så försökte man anlägga småfästningar framför ingångarna (som såg ut som pilar som stack ut ungefär) så att fienden först måste ta dom innan dom kan börja försöka slå sig igenom huvudingången.
//Palle
murarna var i sin tur inte raka utan snea (som en backa ned mot fienden) för att dom skulle kunna ta emot kmulor bättre, i övrigt så försökte man anlägga småfästningar framför ingångarna (som såg ut som pilar som stack ut ungefär) så att fienden först måste ta dom innan dom kan börja försöka slå sig igenom huvudingången.
//Palle
-
- Medlem
Jag antar att det är gamla Älvsborgs fästning som avses, och den var inte stjärnformig, i alla fall inte om man fästningen menar byggnaden, den var i likhet med Gripsholm, (ev byggd samtidigt?) i form av en assymetrisk rektangel, med fyra kanontorn vilken mycket riktigt tillät att med kanoner från tornen stryka utmed väggarna utan att riskera att skada den egna byggnaden.
Byggmästare för Gripsholm var en Preussare, Fredrik Nussdorffer, och Henrik von Cöllen, också tysk. Se artikel på Wikipedia om Gripsholm. Ev var det inblandade i Elfsborgs färstning också...
Litteratur:
* W. Berg, Elfsborgs slott.
Byggmästare för Gripsholm var en Preussare, Fredrik Nussdorffer, och Henrik von Cöllen, också tysk. Se artikel på Wikipedia om Gripsholm. Ev var det inblandade i Elfsborgs färstning också...
Litteratur:
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Elsborgs fästning fanns ju, men var inget speciellt. Gripsholm var defintivt ingen fästning.. I stort skulle man kunna säga att det skulle bli chaos om det attakerades, sure vallgrav och kanon torn. Vallgraven plus, kanon torn minus. Istorit sett så skulle man spränga sig själv om man sköt av en kanon från tornen. Felkonstruerat. Kalmar ,gripsholm, örebro, är mer försvarslott. Elsborg är en fästning.Dan Koehl skrev:Jag antar att det är gamla Älvsborgs fästning som avses, och den var inte stjärnformig, i alla fall inte om man fästningen menar byggnaden, den var i likhet med Gripsholm, (ev byggd samtidigt?) i form av en assymetrisk rektangel, med fyra kanontorn vilken mycket riktigt tillät att med kanoner från tornen stryka utmed väggarna utan att riskera att skada den egna byggnaden.
Litteratur:
Örebro slott. 4 torn.
Gripsholm
Kalmar
Älsborg.
-
- Medlem
Definivt ingen fästning? Vad är då definitionen på en fästning? Men däremot byggdes Gripsholm med inspiration från Elfsborg, eller möjligen samtidigt. Eller menar du nya Elfsborg?Carolus XII skrev:Gripsholm var defintivt ingen fästning.. I stort skulle man kunna säga att det skulle bli chaos om det attakerades, sure vallgrav och kanon torn. Vallgraven plus, kanon torn minus. Istorit sett så skulle man spränga sig själv om man sköt av en kanon från tornen. Felkonstruerat. Kalmar ,gripsholm, örebro, är mer försvarslott. Elsborg är en fästning.
Jag läser i boken "Gripsholm under Vasatiden" av Per-Olof Westlund och både Gustav Vasa och författren Per-Olof Westlund tycks anse att Gripsholm är att betrakta som fästning.
Gustav Vasa skrev:Thesligiste förtencker Eder och wäll, käre herr Gudmundt, huru thet udi för:ne gamble Konung Christierns tid tilgick, att här icke monge slott eller fäster wåre, ther man tillijthe kunde, när thet umträngde, som nu och icke heller än nu ähr, föruthann Stockholm och Gripsholm, som vij haffve upbygie latijdt...
Att tiden sprang ifrån Gripsholm är väl en sak, men när du skriver att man skulle spränga sig själv? Det tror jag inte, men man får hålla i minnet att förborg mm inte då existerade, och skymde för skott.Per-Olof Westlund skrev:(efter 1541)Året därpå var Gripsholm fullt brukbart som fästning. ..(och senare i boken) ...Gripsholm blev även mycket fort omodernt, både som fästning och som representativ bostad
Kanontornens (men inte bara dem) inbördes läge tillät avskjutning i samtliga sektorer, med tonvikt på den östliga bryggan och framför allt mot bron över sampmarken.
Ifråga om bestyckningen var den 1554: "1 halff Kartoga med låda och hiull, 2 dobbelfalcknettrer, 3 gamble skärpetinor, 4 falcknettrer, 12 falkuner, 10 Behmiska hackar, 14 telle hakar, 6 skepz hakar, 1 hel hake, 38 halfue hakar, 12 stenbyssor, 327 skiffuerör, 64 sadelrör, samt stålbågar".
Är det rimligt att tro att man bestyckade Gripsholm utan att provskjuta, och vad var poängen med att bygga kanontorn och bestycka med kanoner om det inte gick att använda dem?
Gripsholm byggdes om till renässansslott av Karl IX på 1570-1590-talet, och senare av Hedvig Eleonora och ännu senare av Gustav III och det är i denna design vi är vana att se det. Men under Gustav Vasas tid gav det nog ett annat intryck.
Lägger in din bild igen, för den är mäktig...
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 21 gånger.
-
- Medlem
Som du ser på bilden så skulle tornen som ligger på inre borgården, inte kunna skjuta på anfallde trupper vid vallgraven, därför byggde gustaf en skans där som man kan se, men hur stor är den skulle den kunna hålla emot vi säger 5000 man...? nej! Och desseutom var inte försvaret viktigt av gripsholm, tornen är riktigade mot sjön vilket är patietiskt, om dom vil lta sig till gripsholm får dom möta på stockholms slott, då mäktiga tre kronor. Plus massa stäk. Och andra slott längst vägen till gripsholm.
Angånde:
Ifråga om bestyckningen var den 1554: "1 halff Kartoga med låda och hiull, 2 dobbelfalcknettrer, 3 gamble skärpetinor, 4 falcknettrer, 12 falkuner, 10 Behmiska hackar, 14 telle hakar, 6 skepz hakar, 1 hel hake, 38 halfue hakar, 12 stenbyssor, 327 skiffuerör, 64 sadelrör, samt stålbågar".
Det är klart dom hade försvar. Gripsholm var gammal modigt redan på vasas tid. Och formen under 1540-1660 var mer utav ett riktigt renässans slott, mer bostad än försvar. älsborg var bara försvar. I stort sett det överdrivna försvaret vi ser idag kom till på 1800 talet, då svensk artiketur skulle ge ett överväldigt intryck på utläningar och svenskar skulle känna sig stolta. Desseutom skulel det vara svårt att sikta kanonerna på tex ett skepp eftersom kanonerna ligger för högt och det skulle bli svårt att röra kanoerna neråt, då skulle kanonkulerna rulla ut.
Mina källor är gripsholms slott. Som jag besökte igår så jag lovar minnet sivker mig inte. visst massa porträtt säger väll inte mycket, men dom har avdelning för slottets byggnadstilar, bruk, boende, försvar, renoveringar också. I shopen!
Och ja daniel, borghen är nog den mäktigaste borgen jag har sett under mitt liv. Åtminstånde i sverige!
//Fredde
Angånde:
Det är klart dom hade försvar. Gripsholm var gammal modigt redan på vasas tid. Och formen under 1540-1660 var mer utav ett riktigt renässans slott, mer bostad än försvar. älsborg var bara försvar. I stort sett det överdrivna försvaret vi ser idag kom till på 1800 talet, då svensk artiketur skulle ge ett överväldigt intryck på utläningar och svenskar skulle känna sig stolta. Desseutom skulel det vara svårt att sikta kanonerna på tex ett skepp eftersom kanonerna ligger för högt och det skulle bli svårt att röra kanoerna neråt, då skulle kanonkulerna rulla ut.
Mina källor är gripsholms slott. Som jag besökte igår så jag lovar minnet sivker mig inte. visst massa porträtt säger väll inte mycket, men dom har avdelning för slottets byggnadstilar, bruk, boende, försvar, renoveringar också. I shopen!
Och ja daniel, borghen är nog den mäktigaste borgen jag har sett under mitt liv. Åtminstånde i sverige!
//Fredde
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag har tagit några bilder från en sådan skans från 1600-talet i västvärmland, Eda skans heter den.Örjan skrev:Stjärnformade bastioner förekom under 1500-talet. Jag har för mig att det var italienarna som kom på idén.Kynes skrev:Rätta mig om jag inte har fel men var det inte Gustav II Adolf som kom på idén om stjärnformade fästningar
Mer om den skansen kan ni läsa på http://www.eda.se/skans/ .
-
- Medlem
Carolus XII skrev:Som du ser på bilden så skulle tornen som ligger på inre borgården, inte kunna skjuta på anfallde trupper vid vallgraven, därför byggde gustaf en skans där som man kan se, men hur stor är den skulle den kunna hålla emot vi säger 5000 man...? nej! Och desseutom var inte försvaret viktigt av gripsholm, tornen är riktigade mot sjön vilket är patietiskt, om dom vil lta sig till gripsholm får dom möta på stockholms slott, då mäktiga tre kronor. Plus massa stäk. Och andra slott längst vägen till gripsholm.
Alltså, Varken Skans eller vallgrav existerade då, det fanns ingen yttre borggård, Gripsholm låg på en mindre ö, med fältet fritt att tömma kanonerna på en här som försökte ta sig över bron.Per-Olof Westlund skrev:Slottet ligger längst ute på en ca 400 m lång o 150 m bred holme, omgiven av breda vikar, samt skild från fastlandet av en bred, mer eller mindre översvämmad sumpmark. Då landhöjningen i dessa trakter är ca 42 cm på ett århundrade var vattenståndet vid mitten av 1500-talet ca 1, 68 meter (skrivet 1948, min kommentar!!) högre än nu. Äldre kartor visa även att holmen fordom var helt kringfluten....Berggrunden går i flerstädes i dagen och slottet vilar till stor del direkt på berg. Mineringsföretag mot murarna har därför praktiskt varit uteslutna.
Ett flertal skyttegångar i lägre nivåer är idag borta, kanoner fanns nog i alla nivåer, i synnerhet i Griptornet som i princip bara bestod av kanoner i fem våningar!!! Varje våning i Griptornet hade som föregångarna tex borgen i Coucy förbindelse i tak/golv dör man kunde fira upp kanonkulor och annat från källaren. Detta är en extremt försvarsinriktad arkitektur vid den här tiden. (Här i Griptornet satt Axel Kurk och Axel Stålarm fram till Linköpings blodbad)Carolus XII skrev: Desseutom skulel det vara svårt att sikta kanonerna på tex ett skepp eftersom kanonerna ligger för högt och det skulle bli svårt att röra kanoerna neråt, då skulle kanonkulerna rulla ut.
//Fredde
Jag önskar att jag orkade scanna teckningarna jag ser i boken med utritade skott sektorer av kanonerna åt alla håll, med koncentrering på bron över sumpmarken och bryggan. Förborgen byggdes först mot slutet av Gustavs regeringstid. Där byggdes då också en kassematterad bastion, Stureskansen, för att kompensera griptornets minskade användbarhet.
Beror på hur man ser det. Elfsborg var avsett att försvara en gräns. Gripsholm var avsett att försvara den kungliga familjen under krig och uppror, inkluderat Gösta själv. Nog kan deras liv ha varit i hög prioritet att försvaras? Gripsholm var kanske inte oitagligt, men byggt för att garantera dess ägare högsta tänkbara säkerhet vid den här tiden.Carolus XII skrev: Det är klart dom hade försvar. Gripsholm var gammal modigt redan på vasas tid. Och formen under 1540-1660 var mer utav ett riktigt renässans slott, mer bostad än försvar. älsborg var bara försvar.
Och av samma anledning användes det sedan för politiska statsfångar.
De båda Axel nämnda ovan, och andra från upproret mot Karl IX, Erik XIV, samt Gustav III son Gustav IV Adolf innan han och fru förpassades ur riket...