Karl XII
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Carolus XII: Det tror jag är helt fel... Karl XII satte SIN personliga prägel på armén (han var mer involverad i den storeurpeiska politiken än Karl X o Karl XI o hade en svårare uppgift eftersom det var orligare tider efter 1700) - den var mkt mer internatinoell under hans tid dessutom...
Hur får man de vita kommentarrutorna?
-
- Medlem
Ånyå han byggde inte upp någon armé, Karl XII ärvde en armé hans far och farfar byggt rent taktiskt, ekonomiskt o.s.v., det var bara för honom att starta krig.zyx83 skrev:Patrik: jag är ganska säker på att karl XII satte sin påersonliga prägel på sin armé som han byggde upp...helt annan tid än under karlX och karl Xl!
Den enda armé Karl XII bevisligen byggde upp var den här han förde mot Norge, och vi vet alla vad som hände den även om det är lite elakt att lasta Karl XII för allt.
-
- Medlem
den bör inte ha varit svår för sverige. inge krig inge svåra tider. Och säg vad gjorde karl XII för att sätta sin personliga prägel på armen? Han var en av dom bästa svenska fältherrarna pga hans mod med armen.zyx83 skrev:Carolus XII: Det tror jag är helt fel... Karl XII satte SIN personliga prägel på armén (han var mer involverad i den storeurpeiska politiken än Karl X o Karl XI o hade en svårare uppgift eftersom det var orligare tider efter 1700) - den var mkt mer internatinoell under hans tid dessutom...
Patrick: första gången jag håller med dig..!
//fredde
-
- Medlem
...carlous:......ursäkta men jag ser inte riktigt vad du skrev...*!*...Är fortfarande övertygad om att karl XII hade större bekymmer än Karl X o Karl XI...de byggde upp armén men Karl XII hade unik inverkan på sina internantionella trupper...han stred mot mer internationella motståndare o förde arvet vidare även om han inte uppfann stridsteknikjen så gav han den dess styrka....
-
- Medlem
Personligen anser jag att Karl XI är Sveriges mest överskattade kung, men... den här tråden handlar inte om honom. När Karl XII blev kung hade Sverige en krigsmakt på 65 000 man. När mobiliseringen efter krigsutbrottet var kvar hade Sverige en 115 000 man stark armé. Den ökningen var inte ett resultat av Karl XI:s indelningsverk utan ett direkt brott mot det. Karl XII såg till att bygga upp en armé som var långt större än den som indelningsverket tillät. Att använda hela landets resurser i ett totalt krig var något som Karl XII var först med och den "äran" ska man inte ge Karl XI . Dessutom ärvde inte Karl XII den taktik som han använde i krigen utan han utvecklade en egen som var anpassad att möta fiendearméer som var betydligt större än hans egen.Patrik skrev:Ånyå han byggde inte upp någon armé, Karl XII ärvde en armé hans far och farfar byggt rent taktiskt, ekonomiskt o.s.v., det var bara för honom att starta krig.zyx83 skrev:Patrik: jag är ganska säker på att karl XII satte sin påersonliga prägel på sin armé som han byggde upp...helt annan tid än under karlX och karl Xl!
Den enda armé Karl XII bevisligen byggde upp var den här han förde mot Norge, och vi vet alla vad som hände den även om det är lite elakt att lasta Karl XII för allt.
Det är en stor myt att Karl XII tog över ett dukat bord med en stor och vältränad armé. Som jag skrev ovan var Karl XII tvungen att fördubbla den efter krigsutbrottet. Men varken de nya och de gamla regementen hade någon erfarenhet av krig och därför ska man inte överdriva deras skicklighet. Karl XII var tvungen att ägna mycket energi att bygga upp krigsmakten de inledande åren. Det var inte bara att mobilisera "farsans" armé och gå ut och kriga.
-
- Medlem
Örjan: Tror på ditt inlägg...Tillägger: Karl XII hade en unik psykolgisk inverkan på sin armé...särket lade Karl X och Karl XI grunden för mykcet av indelningsverket o tekniken men i strid var det Karl XII som lade grunden...Tyvärr - vill jag tillägga att det var en tragedi från slaget vid poltva men tiden had nog hunnit ikapp videtta läge...
-
- Medlem
Men var det inte Karl XI som ängnade en stor del av sitt liv att resa runt om i landet för att bygga upp ett nytt slags system (roten systemet) och träna trupper. Och gjorde det möjligt att snabbt mobilisera armen om något land anföll. Eller har jag fått det backom foten?
Men jag håller ändå med om att Karl XII hade en stor"psykolgisk inverkan " på sin armé och höjde moralen
Men jag håller ändå med om att Karl XII hade en stor"psykolgisk inverkan " på sin armé och höjde moralen
-
- Medlem
Jo, det var Karl XI som byggde upp indelningsverket som åtminstone på pappret gjorde det möjligt att hålla en relativt billig stående armé. Jag säger "på pappret" eftersom de samhällsekonomiska kostnaderna med indelningsverket var lika dyra eller rent av dyrare än det gamla systemet, men i och med att det betalades med indirekta skatter verkade det billigt om man enbart studerade statsbudgeten. Hur som helst var inte den indelta armén tillräckligt stor för att möta det hot som uppstod när Ryssland, Danmark och Sachsen anföll Sverige.Kynes skrev:Men var det inte Karl XI som ängnade en stor del av sitt liv att resa runt om i landet för att bygga upp ett nytt slags system (roten systemet) och träna trupper. Och gjorde det möjligt att snabbt mobilisera armen om något land anföll. Eller har jag fått det backom foten?
-
- Utsparkad
Karl XII
jag har hört att Karl XIIs karoliner var den mest välorganiserade armen Europa hade skådat sedan de romerska legionärerna.
Detta kan väl inte stämma eller?
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Karl XII
Nej, den karolinska armén var precis lika välorganiserad som alla andra västeuropeiska arméer vid den tiden. Karl XII hade dock en fördel att han förde befäl över helsvenska arméer. Det innebar att alla soldater hade samma utrustning och använde sig av samma taktik. Dessutom behövde inte Karl XII extraknäcka som diplomat för att hålla ihop en koalitionsarmé. Detta var annars ett problem för den stora koalition som stred mot Frankrike vid samma tid.Panzerfaust skrev:jag har hört att Karl XIIs karoliner var den mest välorganiserade armen Europa hade skådat sedan de romerska legionärerna.