Karl XII
-
- Medlem
Karl XII
Jag har hört vissa människor och läst nånstans att Karl XII inte var en bra kung. Medans andra säger att och skrivaer att han igentligen var en av sveriges största kungar genom tiderna.
Så jag undrar vad ni anser? (ni på skalman.nu verkar kunna sånt här ganska bra)
Så jag undrar vad ni anser? (ni på skalman.nu verkar kunna sånt här ganska bra)
-
- Medlem
´Han var en stor konung, han gjorde många bra saker för folket och sverige, men sedan hade vi ju adeln också.. Den enda anledningen folk hatar han är att han kriga så mycket, och han sa alltid nej till fred, förutom den gångne 1718 då fred skulle skippas med ryssland men avbröts pga karl XII's död. Och jag kan förtå han på sätt och vis när det gäller tacka nej till fred stilen. Han förfäder hade aldrig förlorat ett krig varför skulle han göra det...? Och han levde sig in i Alexander den store rollen.han favorit bok var just Alexander den store av quintus Curtius.. Han bar den med sig överallt. Man kan säga att Karl XII och alexander den store är ganska lika, båda stred för frihet, mot övermäktiga fiender, men karl XII's liv slutade lite annorlunda. Det finns många likheter, karl XII gick alltid i främsta ledet med soldaterna. Han väntade alltid tills efter slaget för att bli omplåstrad, för att mannarna inte skulle tappa modet. Och så kan man ju säga att Karl XII är hatad pga Rasist stämpeln, som är satt på fel person och på lösa grunder. Karl XII hade inte många svenska officerare han. Dom flesta från Balticum och tyskland. Finsn många positiva och negativa sidor med Karl XII. Likaså med oss alla.. Fast vi har ju inte samma makt.
//Fredde
//Fredde
-
- Medlem
from att 1700 var det en mkt svår tid för sverige...de var hotade från alla håll: hannover, sachsen/polen, ryssland, danmark/norge...Karl XII byggde upp en mkt duglig armé för att försvara sveriges gränser samt de "nyvunna" oområdena sedan 30-åriga kriget o det gjorde han väl men med facit i hand var det väntat att det skulle spricka till slut o det gjorde det 1707-1708 då han bestämde sig för att fälla ryssen en gång för alla o tågade mot rysslands hjärta moskva för att hamna i poltava där allt slutade samt där mängder med svenska soldater/bonnpojkar-män offrades helt i onödan tycker jag...de gränser vi har idag var nog menta även 1709...?!...mer lyckades vi aldrig försv ara under längre tid...
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Låt iaf avliva myten om att han byggde en duglig armé för att försvara landets gränser, den armé han drog i tåg med i Polen/Ryssland var ett arv från hans farfar Karl X och far Karl XI.zyx83 skrev:Karl XII byggde upp en mkt duglig armé för att försvara sveriges gränser samt de "nyvunna" oområdena sedan 30-åriga kriget o [...]
-
- Medlem
-
- Medlem
Hade han slutit fred med Ryssland när han hade chansen hade nog saker och ting sett annorlunda ut, men nu tycker jag bara att han var ett stort fiasko. Vad gjorde han i Turkiet egentligen? Skaffa stöd för kriga mot Ryssland igen när krig vad var Sverige verkligen inte behövde just då? Och vad skulle han i Norge att göra egentligen?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Hur ska du nu ha det, kämpade han för frihten att rösta på den man vill(se dagens demokrati) eller för den national friheten, Sen återskapade Gustav Vasa den nationala friheten för Sverige!Carolus XII skrev:i stort sett skulle man kunna säga att han gjorde det, men inte nationella friheten, det skötte Gustav Eriksson Vasa om.
//...
/Anno som ska hämta en kebab från "alliansbrödrana" från Turkiet!
-
- Medlem
-
- Medlem