Karl XII

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Karl XII

Inlägg av Kynes » 13 jul 2003 13:58

Jag har hört vissa människor och läst nånstans att Karl XII inte var en bra kung. Medans andra säger att och skrivaer att han igentligen var en av sveriges största kungar genom tiderna.

Så jag undrar vad ni anser? (ni på skalman.nu verkar kunna sånt här ganska bra)

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 13 jul 2003 16:00

´Han var en stor konung, han gjorde många bra saker för folket och sverige, men sedan hade vi ju adeln också.. :? Den enda anledningen folk hatar han är att han kriga så mycket, och han sa alltid nej till fred, förutom den gångne 1718 då fred skulle skippas med ryssland men avbröts pga karl XII's död. Och jag kan förtå han på sätt och vis när det gäller tacka nej till fred stilen. Han förfäder hade aldrig förlorat ett krig varför skulle han göra det...? Och han levde sig in i Alexander den store rollen.han favorit bok var just Alexander den store av quintus Curtius.. Han bar den med sig överallt. Man kan säga att Karl XII och alexander den store är ganska lika, båda stred för frihet, mot övermäktiga fiender, men karl XII's liv slutade lite annorlunda. Det finns många likheter, karl XII gick alltid i främsta ledet med soldaterna. Han väntade alltid tills efter slaget för att bli omplåstrad, för att mannarna inte skulle tappa modet. Och så kan man ju säga att Karl XII är hatad pga Rasist stämpeln, som är satt på fel person och på lösa grunder. Karl XII hade inte många svenska officerare han. Dom flesta från Balticum och tyskland. Finsn många positiva och negativa sidor med Karl XII. Likaså med oss alla.. Fast vi har ju inte samma makt. :cry:

//Fredde

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 13 jul 2003 18:56

from att 1700 var det en mkt svår tid för sverige...de var hotade från alla håll: hannover, sachsen/polen, ryssland, danmark/norge...Karl XII byggde upp en mkt duglig armé för att försvara sveriges gränser samt de "nyvunna" oområdena sedan 30-åriga kriget o det gjorde han väl men med facit i hand var det väntat att det skulle spricka till slut o det gjorde det 1707-1708 då han bestämde sig för att fälla ryssen en gång för alla o tågade mot rysslands hjärta moskva för att hamna i poltava där allt slutade samt där mängder med svenska soldater/bonnpojkar-män offrades helt i onödan tycker jag...de gränser vi har idag var nog menta även 1709...?!...mer lyckades vi aldrig försv ara under längre tid...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 13 jul 2003 19:03

båda stred för frihet
Vadå frihet? Frihet för kungens skattemassar att kunna ta ut skatter och avgifter i de nyockuperade områdena? 8O

/Anno

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 13 jul 2003 19:21

Karl XII är i mina ögon både övereklamerad och fått utstått mycket skit i onödan, men någon av de större svenska kungarna skulle jag inte vilja påstå att han var.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 13 jul 2003 19:21

Anno:Nej jag tycker att vi skulle välkommnat dansken,polackerna,och ryssen. och sagt här beröva oss vårat land, med kolonier o.s.v...... :roll:

//...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem

Inlägg av Patrik » 13 jul 2003 19:23

zyx83 skrev:Karl XII byggde upp en mkt duglig armé för att försvara sveriges gränser samt de "nyvunna" oområdena sedan 30-åriga kriget o [...]
Låt iaf avliva myten om att han byggde en duglig armé för att försvara landets gränser, den armé han drog i tåg med i Polen/Ryssland var ett arv från hans farfar Karl X och far Karl XI.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 13 jul 2003 19:25

Jo utan Karl XI's grunläggande spad tag för en nationell arme, hade karl XII fölorat efter 1 månad..!

//Fredde

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 13 jul 2003 19:28

Hade han slutit fred med Ryssland när han hade chansen hade nog saker och ting sett annorlunda ut, men nu tycker jag bara att han var ett stort fiasko. Vad gjorde han i Turkiet egentligen? Skaffa stöd för kriga mot Ryssland igen när krig vad var Sverige verkligen inte behövde just då? Och vad skulle han i Norge att göra egentligen?

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 13 jul 2003 19:30

Angånde norge, antagligen kompensera förlusterna av finland balticum, eller så skulle han attakera england.. Historikerna är osäkra, likaså jag..!

//Fredde

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 13 jul 2003 19:31

Carolus XII skrev:Anno:Nej jag tycker att vi skulle välkommnat dansken,polackerna,och ryssen. och sagt här beröva oss vårat land, med kolonier o.s.v...... :roll:

//...
Skriv gärna då att denna stred för den nationela friheten. :roll:

/Anno

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 13 jul 2003 19:34

i stort sett skulle man kunna säga att han gjorde det, men inte nationella friheten, det skötte Gustav Eriksson Vasa om.

//...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 13 jul 2003 19:39

Carolus XII skrev:i stort sett skulle man kunna säga att han gjorde det, men inte nationella friheten, det skötte Gustav Eriksson Vasa om.

//...
Hur ska du nu ha det, kämpade han för frihten att rösta på den man vill(se dagens demokrati) eller för den national friheten, Sen återskapade Gustav Vasa den nationala friheten för Sverige! :roll:

/Anno som ska hämta en kebab från "alliansbrödrana" från Turkiet! :wink:

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 13 jul 2003 19:42

Jag har gjort det klart för både dig och mig. Han stred för frihet, men i sveriges nationella frihet. Den var redan löst som sagt. Och gustav vasa återskapade inte, han skapade den.

//Fredde

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem

Inlägg av Martin Tunström » 13 jul 2003 19:50

Carolus XII skrev:Jag har gjort det klart för både dig och mig. Han stred för frihet, men i sveriges nationella frihet. Den var redan löst som sagt. Och gustav vasa återskapade inte, han skapade den.

//Fredde
Vad gjorde Sten Sture den äldre då?

/Anno