Biskop Hans Brask i Linköping

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Biskop Hans Brask i Linköping

Inlägg av Patrik » 21 juni 2003, 01:09

Perenna skrev:Var det då som Biskop Brask lämnade nån lapp till nån - vem det nu var - där det stod "till detta är jag nödd och tvungen"?? *chansar*
(lite skämmigt om detta är ett annat århundrade)

:wink: :)
Nej, det stämmer faktiskt (även om det skedde innan blodbadet), biskop Hans Bransk (1464 - 1538) skrev "Till denna besegling är jag nödd och tvungen" (en så kallad "Brasklapp") i samband med att Sten Sture avsatte ärkebiskopen Gustav Trolle 1517 när man medbeseglade beslutet.
Huruvida det verkligen hände (citet härstammar från en uppgift av Olaus Petri) är omtvistat, några konkreta bevis för denna handling återfinns inte.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:28

Eh, va? Chansade jag rätt?? *glatt överraskad* 8O :D


Förlåt, men kan du inte ta det där igen fast lite tydligare. *ler bedjande*
Jag visste just inte mer än att han klarade sig undan med livet i behåll med hjälp av denna lapp.
Varför? Hur gick det till och till vem gav han lappen? Vad var det som gjorde att han skulle avrättas? Av vilka?

*nyfiken som vanligt*

:wink:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 juni 2003, 01:49

Perenna skrev:Eh, va? Chansade jag rätt?? *glatt överraskad* 8O :D
Tydligen... 8O

Perenna skrev:Förlåt, men kan du inte ta det där igen fast lite tydligare. *ler bedjande*
Jag visste just inte mer än att han klarade sig undan med livet i behåll med hjälp av denna lapp.
Varför? Hur gick det till och till vem gav han lappen? Vad var det som gjorde att han skulle avrättas? Av vilka?
Tja, vi får välan bena ut det hela lite mer då.
Hans Brask var en uttalad förespråkare till en förlikning med danskarna, och sålunda en motståndare till Sturarna.
I samband med att Sten Sture d.y. hamnade i konflikt med den tidigare nämnda Gustav Trolle (som också var unionsanhängare) och avsatte honom 1517. I samband med ständerbeslutet så satte Brask fast en liten lapp på sitt sigill med texten "Till denna besegling är jag nödd och tvungen" eftersom han själv stödde Trolles unionsvänliga åsikt.

Tack vare denna handling, allt enligt legenden, så ska han sålunda ha undvikit att blivit ett huvud kortare i samband med Stockholms blodbad. :)
Mer troligt är väl att han klarade sig berodde nog mer på att han tillhörde kritikerna mot Sturarna och var sympatisör med Gustav Trolle.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juni 2003, 12:44

Skapade en sträng med beslutet om Stäkets rivning vilket jag tror är det avsedda dokumentet.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 6 juli 2003, 12:09

Dan Koehl skrev:Skapade en sträng med beslutet om Stäkets rivning vilket jag tror är det avsedda dokumentet.

:D

Tack hörru - det var mycket intressant att läsa. Men rätt svårt också - herregud vilket tuggande och ordbajsande. *skrattar* Jag har lite svårt att orka igenom dylika långrandiga texter, men jag läste faktiskt hela även om jag skummade vissa bitar. *ler*

Jag har en fråga till ang. det här med "till detta...".
Jag visade min familj en utskrift av det som sagts i ämnet här på Skalman, eftersom vi haft en diskussion kring detta hemma (vi spelar ofta TP *ler*).
Saken är den att överallt där man slår upp Biskop Brask, så står det "till detta är jag nödd och tvungen", men den ordalydelse ni anger här på Skalman är lite annorlunda.
Jag tror att er är den rätta och att uppslagsverk typ Bonniers har förenklat/förvanskat ordalydelsen, men se detta går inte min familj med på. De hävdar motsatsen, att ni har fel och uppslagsverken har den ursprungliga och därmed rätta ordalydelsen.
Hur är det? Har jag rätt? Eller har mina bröder och far rätt?
*skrattar åt familjegnabb*
Det skulle ju förstås svida om jag skulle ha rätt - det är nämligen de som är hemma på historia och inte jag. *ler*


:D

Skriv svar