Bornholm
Bornholm
Kanske inte direkt svensk historia, men jag undrar om någon kunde svara mig på om den nu danska ön Bornholm historiskt sett är en del av Skåne, eller om det hörde till den danska delen av det danska kungadömet.
/Johan
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Re: skåne ÄR danskt
Muckar duSunemaggs skrev:skåne ÄR danskt

Om inte jag minns fel sa var det Axel Oxenstierna som bestamde i Svea Rike pa en tiden, ingen kung alltsa... Gustav II Adolf hade val redan stupat nere i Lutzen och drottning Ullrika (?) var inte myndig annu... Nej, det var nog tidigare nar jag tanker efter (30-ariga kriget typ)...
Eller var det kanske Pfalzgreven, senare Karl X Gustav, som tog over efter det att drottningen abdikerade fran tronen for att overga till den katolska tron, som "fixade" sa att Skane blev svenskt... tror mer pa det senare alternativet...
Eller var det kanske Pfalzgreven, senare Karl X Gustav, som tog over efter det att drottningen abdikerade fran tronen for att overga till den katolska tron, som "fixade" sa att Skane blev svenskt... tror mer pa det senare alternativet...
precisering
Visst är Bornholm danskt. Om det råder ingen tvekan. Men liksom Sverige bestod av sådana delar som Finland och egentliga Sverige, så bestod Danmark fordom av delarna Norge, Skåne, Jutland och egentliga Danmark eller något sådant. Därmed inte sagt att de olika landsdelarna hade någon form av autonomi. Och min undran var om Bornholm då hörde till Skåne eller till egentliga Danmark (Själland).
Det var Karl XI som slutligen avgjorde Skånes öde, till svensk fördel. Det skånska kriget avgjorde den frågan. Vidare var det Rutger von Ascheberg, guvenör i Skåne, som på en generation försvenskade Skåne. Detta gjordes inte med våld som man kan tro, utan till stor del genom att man försvenskade skånskan (man tryckte upp tusentals svenska biblar och ersatte dem med de danska), stödde de danska bönderna och gav dem inflytande i Riksdagen (vilket de inte hade haft under det danska styret) och slutligen genom att majoriteten av den danska adeln hade flytt Skåne och ersattes därefter av svensk dito.
Bornholm har varit svensk, under kortare perioder iaf... har för mig jag har sett någon karta från tiden runt 30-åriga kriget och där var bornholm iaf markerat som svenskt... hur länge det var så vet jag dock inte...
Kan tänka mig att ön har haft ett likande öde som Gotland med ägarbyte lite då och då...
Kan tänka mig att ön har haft ett likande öde som Gotland med ägarbyte lite då och då...
- Mathias Forsberg
- Medlem
Sverige erhöll Bornholm i freden i Roskilde 1658. Dock avträddes ön igen i freden 1660 (tillsammans med Trondheims län). Den svenska närvaron varade m a o mindre än två år. Även innan freden 1660 hade en "folkresning" ägt rum, den svenske guverören mördats och det fåtal svenska soldater som garrisonerade ön spärrats in.
/Forsberg
/Forsberg