Så vitt jag förstår så baserades Sveriges makt främst på landstyrkor och flottan användes mest till transporter. Rätta mig gärna om jag har fel dock

Sverige var en stormakt under denna tid. Enligt många forskare och historiker hade Sverige världens modernaste och vältränade armé och man inkluderade även asiatiska länder i jämföringen. Fast Asien var inte så för krig, de krigade på annorlunda sätt osv.Chicago Blues skrev:Hade Sverige någon betydande flotta på den här tiden?![]()
Så vitt jag förstår så baserades Sveriges makt främst på landstyrkor och flottan användes mest till transporter. Rätta mig gärna om jag har fel dock
Nog finns det stora och kända drabbningar. Femern Bält 1644 och Svensksund 1790 är de största segrarna. Sedan finns det en rad förlorade sjöslag mot Danmark under skånska kriget samt en rad oavgjorda mot samma land under det stora nordiska kriget. Samt en del sjöslag av varierande storlek mot ryska flottan, främst i samband med Gustav III:s ryska krig.Men den svenska flottan har väl inga stora och kända drabbningar förutom den gången de bröt sig igenom ryska flottan när de var innestängda?
Tror på både och jagsuper_palle skrev:
jan-erik karlsson. grabben me koll.
//palle
Eller grabben med en juste bokhylla
//Jan-Erik Karlsson