Kolonisering m.m

Skriv svar
Mjauzan
Provmedlem

Kolonisering m.m

Inlägg av Mjauzan » 27 mars 2003, 17:51

Jag är nyfiken på vilka nya varor som sverige fick in och hur det påverkade livstilen?

även varför och hur svenskarna försökte påverka kolonin..

Blir jätteglad om jag kan få min nyfikenhet stillad :D :D

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 30 mars 2003, 21:33

En av de första stora artiklarna inom kolonialhandeln var ju kryddor, detta påverkade nog matlagningskonsten! 8)

OBS Nu är det knappast troligt att de futtiga svenska kolonierna producerade några mängder med varor, men vi bedrev ju mycken handel med andra länder kolonier med vårt ostindsika kompani.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 mars 2003, 22:42

Mjauzan skrev:Jag är nyfiken på vilka nya varor som sverige fick in och hur det påverkade livstilen?
Införelsen av thé, kaffe, kryddor (se nedan) och tobak har ju haft en viss inverkan på den svenska livsstilen...och har det än idag. :)
Mjauzan skrev:även varför och hur svenskarna försökte påverka kolonin..
Dom svenska kolonierna var tämligen små, och någon egentlig kolonisation i klass med den framförallt den brittiska fanns inte.
LasseMaja skrev:En av de första stora artiklarna inom kolonialhandeln var ju kryddor, detta påverkade nog matlagningskonsten! 8)
Fast de flesta kryddorna var iofs redan kända, i och med att det tidigare förekommit handel landvägen.
Däremot blev troligen en hel del kryddor allmängods och lättare/billigare att komma över för den breda publiken. :)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 31 mars 2003, 00:34

Uhm. Slavar från kolonin i Ghana, sockerrör från s:t Bartholomey eller vad den heter... kanske lite bomull från New Sweden om inte det var för nordligt?

Skriv svar