I en gammal brittisk bok från 1800-talet så läste jag en om rysk diplomat (de skickade inte så många diplomater till andra länder, men detta är ett undantag), som hette Petr Vladilenko (tror jag..minns inte så bra) som berättade om när han var på de brittiska öarna år 1632-33. Tydligen så blev han grovt diskriminerad(av överklassfolk, adel, osv), fastän han bara hade mustach och var renrakad samt uppträdde civilicerad i adelns sällskap. Han berättar en gång om hur det skulle bli fest på slottet med kungafamiljen och massa utländska diplomater, men han fick inte vara med, "because he was a Muscovite". Förutom det så fick han äta i ett annat rum än adeln eller dukades upp i hörnet av ett rum. Han nämns i en adelsdams dagbok, att "han var civiliserad, tystlåten och oförarglig, men varför ska han sitta vid vårt bort, "he is a Muscovite after all."(fri översättning av mig).
Tillbaka till herr Vladilenkos anteckningar. Han klagar över massa grejer, "De tilltalar mig bara på franska, och när jag inte kan svara så fräser de åt mig och tycker är en oupfostrad barbar."(översättning av mig). Mer säger han att folk ignonrerar honom. "Männen blänger på mig och kvinnorna tittar föraktfullt". Sedan så tilläts han inte att vara med i deras "aktiviteter" på slottsgården osv. Han tvingades att bli en outsider. Stackars landsman.
Varför tror ni ryssar diskriminerades så egentligen?
*Nu undrar ni förstås efter källuppgifter, jag kan säga att det var en gammal bok jag inte minns namnet på, men som jag läste för ett halvår sedan i KB, tror jag*