Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Hakhen01
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2024, 11:14
Ort: Nikko

Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av Hakhen01 » 27 april 2024, 09:03

Öppen fråga. Jag är intresserad av Fraustadt och har under åren läst en del om den svenska sidan vid slaget. Jag skulle dock vilja veta mer om den Saxiska sidan. Information om de svenska officerare som deltog i slaget är relativt lätt att hitta online, t ex via Svenskt Biografiskt Lexikon. Svårare är det att hitta liknande information om de Saxiska. Jag har gjort en del trevande försök online men mina egna tyskakunskaper räcker tyvärr inte alls. Finns det någon däreute som eventuellt har information om möjliga källor eller vart man skulle kunna vända sig?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av Hans » 27 april 2024, 09:37

Väklommen Hakhen.

Vad har du för modersmål och vilka språk behärskar du?

När jag letar på språk jag inte kan översätter jag (via google) till och från engelska (som jag då kan hyfsat bra). Blir oftast bättre än mellan mindre språk.

Jag skall leta vid tillfälle med min bristfälliga tyska men det finns andra här med hyfsad tyska som kanske kan hjälpa också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av Hans » 27 april 2024, 10:12


Hakhen01
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2024, 11:14
Ort: Nikko

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av Hakhen01 » 27 april 2024, 11:51

Hej Hans!

Tackar för ett så snabbt svar. Jag behärskar svenska och engelska utan problem och klarar vardagen på knagglig japanska (bor utomlands sedan 12 år tillbaka). Jag har mao ingen möjlighet att låna böcker t ex på ett svenskt bibliotek eller besöka Riksarkivet, utan är helt hänvisad till vad jag kan köpa i bokväg och det jag kan hitta/söka online. Bland det mest intressanta jag hittat i läsväg har varit här på Skalman.

Den här frågan gick jag liksom lite bet på. SBL kan ju ge en lite matigare bild av människorna som var där, deras bakgrund och "vem de var". DiVA är också föredömligt med möjligheterna att hitta och fritt ladda hem interessanta saker skrivet vid universiteten.

Men den andra sidan av slaget/myntet? Det skulle vara intressant att också få en mer levande bild av de som ledde den Saxiska hären, då utöver Schulenburg som det ändå finns rätt mycket om i böcker och på Wiki. Jag tänker här främst på kårbefälen/armeledningen.

Kanske en svår fråga, men tänkte att jag ger det en chans här på forumet.

MVH

Håkan H

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av Örjan » 27 april 2024, 12:51

Den tyska motsvarigheten till Svenskt biografiskt lexikon verkar vara Deutsche Biographie. På hemsidan finns två utgåvor av lexikonet tillgängliga. Den nya (NDB) och den gamla (ADB) samt en översikt (Übersicht). Översikten innehåller bara basfakta och hänvisningar till andra källor, så den är inte så intressant i det här sammanhanget. När jag kollade Johann Mathias Schulenburg fanns det bara en översikt för honom medan både August den starke och Jacob Heinrich von Flemming hade alla tre.

Standardverket om den sachsiska arméns historia ska annars vara Geschichte der sächsischen Armee: von deren Errichtung bis auf die neueste Zeit från 1878. Den finns på ggoglebooks, men den är tryckt i frakturstil och det är för maffigt för min egen bristfälliga skoltyska. Jag har inte heller listat ut något effektivt sätt att få den maskinöversatt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av koroshiya » 5 maj 2024, 14:18

Hakhen01 skrev:
27 april 2024, 11:51
Hej Hans!

Tackar för ett så snabbt svar. Jag behärskar svenska och engelska utan problem och klarar vardagen på knagglig japanska (bor utomlands sedan 12 år tillbaka). Jag har mao ingen möjlighet att låna böcker t ex på ett svenskt bibliotek eller besöka Riksarkivet, utan är helt hänvisad till vad jag kan köpa i bokväg och det jag kan hitta/söka online. Bland det mest intressanta jag hittat i läsväg har varit här på Skalman.

Den här frågan gick jag liksom lite bet på. SBL kan ju ge en lite matigare bild av människorna som var där, deras bakgrund och "vem de var". DiVA är också föredömligt med möjligheterna att hitta och fritt ladda hem interessanta saker skrivet vid universiteten.

Men den andra sidan av slaget/myntet? Det skulle vara intressant att också få en mer levande bild av de som ledde den Saxiska hären, då utöver Schulenburg som det ändå finns rätt mycket om i böcker och på Wiki. Jag tänker här främst på kårbefälen/armeledningen.

Kanske en svår fråga, men tänkte att jag ger det en chans här på forumet.

MVH

Håkan H
Hej och välkommen.

Det finns ett nyare verk än det Örjan länkade till, men om det tar upp det du vill, vet jag inte. Jag har inte läst något tyskt om det här. Testa att skriva till författaren.

https://brill.com/display/title/53283

Örjan själv har en trevlig sajt med intressant info.

https://www.tacitus.nu/

Bland annat skriver han om Fraustadt, och där finns en klickbar karta som kanske ger mer info än det äldre verk han länkade till.

https://www.tacitus.nu/karoliner/slag/fraustadt.htm

I det verk han länkade till börjar texten om Fraustadt på s. 167. Där står att infanteriet leddes av generalmajorerna von Drost och von Zeidler, och kavalleriet av g. lt. von Plötz, liksom generalmajorna greve v. Dünewald, greve v. Lützelburg och dessutom friherren von den Goltz. Ryssarna leddes av g. lt. v. Wostromirsky.

Sedan kommer en slaguppställning som i stort sett är likadan som på kartan. En bataljon, Joyeuse på kartan, kallas Martiniere i texten. Vi lär oss förmodligen också att v. d. Goltz var överste. Han skulle leda ryssarna och väl tillsammans med Wostromirsky.

Någon info om dessa gubbar orkar jag inte hitta.

Något man kan se i listorna och på kartan är att flera regementen har namn efter personer vilket betyder att de har värvat dem eller är överste där, och kanske både och. Det kan därför vara värt att söka på namnen i texter och genom en sökmotor.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av koroshiya » 7 maj 2024, 12:16

Hur mycket vet man om di svenske då?

Alltså, kan man hitta namn på alla regementschefer? Och hur långt ner i hierarkin måste man gå innan vi inte vet?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Fraustadt 1706 och den Saxiska sidan

Inlägg av Örjan » 7 maj 2024, 14:26

Officerarna är väl dokumenterade. Dels har vi standardverket Karl XII:s officerare; biografiska anteckningar i två volymer av Adam Lewenhaupt från 1920 som innehåller personuppgifter för 20 000 officerare. Regementshistoriska verk brukar också innehålla bilagor där de har minibiografier över samtliga officerare som har tjänstgjort i regementet och som kan inkludera officerare som Lewenhaupt har missat.

De meniga soldaterna är också vanligtvis väl dokumenterade eftersom de listas i generalmönsterrullorna som skulle göras vart tredje år. Dessvärre brändes det svenska fältkansliet upp vid Perevolotjna 1709 så för de regementen som ingick i huvudarmén har vi sämre kunskaper än för dem som stannade hemma. Till exempel så är Närke-Värmlands regementes senast bevarade generalmönsterrulla från 1698. Men det finns även andra källor som har personuppgifter och för just Närke-Värmlands och Västmanlands regemente har vi väldigt detaljerade förteckningar som redogör manskapsförändringarna månad för månad 1707-1709. Dessa gjordes under den ryska fångenskapen och skickades hem till Sverige så att myndigheterna skulle veta vilka löner som de var skyldiga att betala ut. Även de andra regementena gjorde sådana förteckningar, fast då bara för befälen.

Skriv svar