Gustav Vasa vald till kung i Roggeborgen?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Palov
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 juni 2021, 13:21
Ort: Stockholm

Gustav Vasa vald till kung i Roggeborgen?

Inlägg av Palov » 21 juni 2022, 22:11

Jag har grottat ned mig lite i hur det verkligen gick till när Gustav Vasa blev vald till kung 6 juni 1523 (anledningen till vår nationaldag). Detta efter att jag varit i kontakt med biblioteket i Roggeborgen. De har hållningen att Gustav Vasa inte blev vald i Roggeborgen utan i en prästgillestuga utanför domkyrkoområdet (vilket innebär att Rikssalen i Roggeborgen ska vara ett propagandarum utan relevans). Som källa lutar de sig på Collmar (bifogat). Jag ser dock, efter att ha läst Gunnar Annells text "Hur Gustav Vasa gjordes till Sveriges konung", att Collmar möjligtvis har fel och Gustav Vasa befann sig i Roggeborgen i slutskedet av valprocessen (själva valet ägde rum utomhus (utan Gustav Vasas närvaro)). Rikssalen i Roggeborgen är förvisso renoverad, men det är ändå platsen där rummet var, där Gustav Vasa slutligen accepterade riksrådets val av honom som kung.

Jag får bilden av att man vill ta bort blicken öht från Roggeborgen. Därför undrar jag, vad är det egentligen som är vedertaget kring detta idag? Att ingen del av valprocessen ägde rum i Roggeborgen? Som nämnt ovan, Gunnar Annell menar att Collmar blandar ihop vissa byggnader (att prästgillestugan skulle ligga i St Eskils gillesgård, när den i själva verket är i Roggeborgen), vilket sätter Roggeborgen i rampljuset igen. Borde inte detta vara en rätt så viktig detalj i sådan fall och därmed något som intresserar folk? Och återigen, är detta ytterligare ett exempel på något "kontroversiellt" att ta upp?

Hur Gustav Vasa gjordes till Sveriges konung: https://journals.lub.lu.se/scandia/article/view/931/716
Collmar: Se bifogade bilder där valet beskrivs
Bilagor
Collmar4.png
Collmar3.png
Collmar2.png
Collmar1.png

Skriv svar