Jag undrar om det är möjligt att identifiera en person som är med på en tavla som bland annat föreställer Lorentz von der Linde f. 13 Juli 1610. Lorentz står till vänster i Tavlan och jag undrar vem han till höger med rött hår och röd mustasch föreställer?
Tavlan finns på Nordiska museet och har ref: NM.0061452. Jag lyckas inte bifoga någon bild på tavlan med det är bara att söka på Lorentz von der Linde wikipedia så hittar ni tavlan.
Enligt beskrivning föreställer tavlan Lorentz med sina regementsofficerare ca 1650. Enligt wiki så blev Lorentz generalmajor 1647. Senare var han captainemajor vid livgardet, 1655 general , 1658 fältmarskalklöjnant och 1665 fältmarskalk.
Jag undrar om personen på tavlan möjligtvis kan vara Jakob Casimir De La Gardie, Magnus Gabriel De La Gardies bror?
Jakob Casimir De La Gardie var regementschef för livgardet 1652-1653. Mer än så hittar jag inget samband. Det skulle vara intressant med en bild på just Jakob Casimir De La Gardie men jag kan ej finna någon bild på Jakob hur mycket jag än söker. Nationalmuseet med porträttgalleriet på Gripsholm finns det ej något porträtt på Jakob. Nordiska museet vet ej vem det föreställer.
Det är kanske en omöjlig uppgift men finns det någon som kan hjälpa mig med ovanstående frågor eller tips på hur jag kan hitta vilka som var regementsofficerare till Lorentz Von Der Linde runt 1650?
Identifiera person på tavla från 1650 talet
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet
Är det denna tavla du syftar på?
/ currahee
/ currahee
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Ja, det är den tavlan.
-
- Medlem
Du frågade inte på museet? De har troligen någon form av dokumentation om tavlan som med lite tur är en förteckning över personerna.
Annars är det svårt att identifiera personer efter en målning på 1600-talet eftersom målningar vid den här tiden sällan var naturtrogen. Hur personen blev avmålade berodde ofta på vilket sätt man ville visa upp en person. Det gavs ofta stort utrymme för konstnärlig frihet att gestalta en person. Konstnären var anställd och var mycket lyhörd för hur beställaren ville bli gestaltad.
Annars är det svårt att identifiera personer efter en målning på 1600-talet eftersom målningar vid den här tiden sällan var naturtrogen. Hur personen blev avmålade berodde ofta på vilket sätt man ville visa upp en person. Det gavs ofta stort utrymme för konstnärlig frihet att gestalta en person. Konstnären var anställd och var mycket lyhörd för hur beställaren ville bli gestaltad.
-
- Medlem
Jag frågade Nordiska museet men den informationen de har är att det är Lotentz von der Linde med sina regementsofficerare målat ca 1650. Det är rätt att det är svårt att identifiera personen på äldre tavlor då de oftast avbildades, på den tidens mått, ur en fördelaktig vinkling.
Det jag undrar är om man kan få reda på vilka regementsofficerare Lorentz hade runt 1650?
Enligt tavlan är de begränsade till 9 stycken.
Kan man finna att möjligtvis Jakob Casimir de la Gardie var en regementsofficerare under Lorentz?
Jag har ringa kunskap om hur armen var uppdelad på 1600 talet. Om man på den tiden hade regementsofficerare var man då generalmajor, captainemajor, general, fältmarskalklöjnant eller till och fältmarskalk?
Eller var regimentsofficer en så generell term så det går inte att säga?
Det jag undrar är om man kan få reda på vilka regementsofficerare Lorentz hade runt 1650?
Enligt tavlan är de begränsade till 9 stycken.
Kan man finna att möjligtvis Jakob Casimir de la Gardie var en regementsofficerare under Lorentz?
Jag har ringa kunskap om hur armen var uppdelad på 1600 talet. Om man på den tiden hade regementsofficerare var man då generalmajor, captainemajor, general, fältmarskalklöjnant eller till och fältmarskalk?
Eller var regimentsofficer en så generell term så det går inte att säga?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag har ingen aning om 1650, något före min tid i Armén.
Men senare var termen regementsofficer betydligt bredare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regementsofficer
MVH
Hans
Men senare var termen regementsofficer betydligt bredare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regementsofficer
MVH
Hans
-
- Medlem
På digitaltmuseum.org hittade jag mer information om tavlan som jag kan forska vidare på.
Huvudliggaren (år 1890):
"Tafla i Olja. H. 0,35. B. 0,42. På koppar. Tysk konstnär: Lorentz von der Linde (f. 1610, riksråd, fältmarskalk, d. 1670) och hans regementofficerare m. fl. Ink på auktionen efter amanuensen Chr. Eichhorn 8&9 maj 1890."
"Von der Linde var i slutet af 30-åriga kriget generalmajor och öfverste för ett regimente tyskar till fots. I januari 1649 var han förlagd i Franken, där också C.G. Wrangel fans. Taflan är målad i Tyskland, antagligen vid regimentets upplösning, men förråder i mycket en holländsk hand, samt är ojämn. Hufvudena äro förträffliga, figurerna delvis stela, och benen underligt stälda. Möjligen samarbete af två; då kunna gissas på Meiburg och Pierson, hvilka målade porträtt i svenska lägret åt Wrangel."
Magerstad, Pierson och Meyburg möjliga tillverkare enligt katalogkort.
Huvudliggaren (år 1890):
"Tafla i Olja. H. 0,35. B. 0,42. På koppar. Tysk konstnär: Lorentz von der Linde (f. 1610, riksråd, fältmarskalk, d. 1670) och hans regementofficerare m. fl. Ink på auktionen efter amanuensen Chr. Eichhorn 8&9 maj 1890."
"Von der Linde var i slutet af 30-åriga kriget generalmajor och öfverste för ett regimente tyskar till fots. I januari 1649 var han förlagd i Franken, där också C.G. Wrangel fans. Taflan är målad i Tyskland, antagligen vid regimentets upplösning, men förråder i mycket en holländsk hand, samt är ojämn. Hufvudena äro förträffliga, figurerna delvis stela, och benen underligt stälda. Möjligen samarbete af två; då kunna gissas på Meiburg och Pierson, hvilka målade porträtt i svenska lägret åt Wrangel."
Magerstad, Pierson och Meyburg möjliga tillverkare enligt katalogkort.
-
- Medlem
Svenska arméns rullor på Krigsarkivet borde ge ett antal potentiella namn, om man nu kan hitta von der Lindes namn i en plausiabel tidpunkt.