Vem var Helm Wrangell?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Vem var Helm Wrangell?

Inlägg av Jojje66 » 19 april 2019, 16:26

För en tid sedan köpte jag ett brev (se bilaga)från 30 åriga kriget på en nätauktion. Det var ett antal frågor jag ville ha besvarade och sökte information i ett försök att få frågorna besvarade. Jag är en novis på att söka så gammal information så jag använder ”Google.
Vem hade skrivit brevet? Till vem var brevet? Var var brevet skrivet? Vilket år var det skrivet? Vad var syftet med brevet och vad stod det i brevet?

Enligt personen som sålde brevet var det skrivet 1643 av en Helmut Wrangel skrivet på tyska och man kunde tolka att det var skrivet i ett ”Feldlager”
men platsen gick ej att utläsa.

Helmut Wrangel f. 1600 och död 1647. Han skrev oftast under med Helm och så vitt jag har fått fram så är det samma person som också heter Helmhold Wilhelm Wrangel (tyska Wikipedia).
Det finns också information att han är född 1599.

Enligt Nordisk familjebok 1921 var han med om slaget vid Breitenfeld 1631 och Lützen 1632. Han var också med i Wittstock 1636 . Slaget vid Jankow var han överste för ett kavalleri enligt boken ”Slaget vid Jankow ” utgiven 1945 av försvarsstabens krigshistoriska avdelning. Han var alltså en erfaren krigsherre.
I Torstensson krig deltog han också. I den intressanta boken ” Hårdast bland de hårda skriven av Sebastian Jägerhorn så var Helmut Wrangel rätt man att injaga skräck i danskarna på Jylland och binda hästen vid vår gärdsgård. Han kallades för galne Wrangel.

I Nordisk familjebok 1921 var han nära att fånga självaste kejsaren 1647 vid Eger. Samma år någon månad senare blev han anfallen av Von Werth och Montecuccoli den 17 aug och som det står i boken ; som med värjan i hand gett sig in i det vildaste handgemänget, blev svårt sårad och avled tre dagar senare av såren. Detta skulle ha skett vid Plau.
Enligt tyska Wikipedia dog han vid Slaget vid Triebl. Där von Werth och Montecuccoli anföll svenskarna som drevs på flykt och Wrangel samlade alla tillgängliga ryttare för att hjälpa ”svenskarna” på flykt men blev skjuten i högra sidan med flera skott och dog några dagar senare.

Åter till brevet.
Jag fick hjälp att tolka brevet av en tysk person och det står följande på tyska:
Was mir Vnderbenanter von Ihr Excell: H: Gen: Feldt Marschall Torstenson zu Recrutierungen meines

vnderhabenden Regiments auff Viertausendt Reichsthl, heut eine vbersandene vorstreckung von siebenhundert Reichsthalern wol zuerecht gestellt seindt solches thue Ich hiermit quittiren. Actum Königl. Feldtlager bey Dobbrizschau den 24 Junӳ Anno 1647.

Ihr Königl. Maӳtt Vndt Cron

Schweden Vber ein Regiment

Zu Roß bestellter Obrister Helm Wrangell



Det handlar alltså om en kvittens på att Helm Wrangell har mottagit 700Rt av totalt 4000Rt för att rekrytera nya soldater till hans beridna regemente.

Kvittensen är till Fältmarskalk Lennart Torstensson.

Men årtalet tolkar min tyske tolkare till 1647, 24 juni . Kan det stämma?

Så vitt jag vet så hade väl Torstensson avgått från armen då och jag hittade också ett till gammalt brev skrivet av Helm Wrangell och han skriver i detta brev en sjua så det ser ut som en sju:a.

Jag tror att brevet är skrivet 24 juni 1643.

Enligt boken Svenska minnen från Böhmen och Mähren av Alfred Jensen så står följande på sidan 164: Fyra mil om Olmutz ligger den från 1300 talet kända borgen Eulenborg (Sovinec). Under trettioåriga kriget befäste den tyska riddarorden slottet mot svenskarna. På det s.k. Liechtensteinska tornet står följande inskrift: Anno 1643 Nachdem der Schwedishe Feind als Dorstensohn dieses gegenwärtige Haus Eilenburg angerent aber dar bor wider gehenwärtige Haus Eilenburg angerent aber dar vor wider AB gezogen ist hiebey gesetzer Thurn den 1. yuly angefangen und innerhamn 3 wochen den 22 yuly gebaut Und Lichtenstein genentworden.

Efter 4 veckors försvar av Augustin Osswaldt von Lichtenstein som blev sårad av en kanonkula , måste slottet ges till Torstensson. Det blev en stor plundring där svenskarna körde bort allt på 40 lastvagnar.

Tillbaka till brevet. Var låg fältlägret där brevet är skrivet ?

Enligt min tyska tolkare är det skrivet i Dobbrizschau. Det är nuvarande Tovacov enligt boken historiska städer Mähren och Böhmen 1998.

En kontroll av kartan ger att det är 50km mellan Tovacov och Sovinec. Det kan faktisk stämma att Helm var i ett fältläger 1643 i Tovacov den 24 juni med Torstensson i närheten och några dagar senare (1juli) anföll Torstensson borgen i Sovinec. Om Helm Wrangel var med eller inte i anfallet vet jag ej men han var förmodligen i närheten.

Någon som har mer information om Helm Wrangell och som kan kommentera om ovanstående stämmer eller inte stämmer eller har annan intressant information om Helm Wrangell?
Bilagor
E1EEEBF5-1628-46AE-88A8-C602753FD568.jpeg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vem var Helm Wrangell?

Inlägg av sveahk » 21 april 2019, 16:21


Skriv svar