Deportering av skåningar?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Deportering av skåningar?

Inlägg av Örjan » 22 september 2012, 16:16

Anakronistisk skrev:
Örjan skrev:Däremot såg steaten till att 10 000 (?) finlandsvenskar skickades till Blekinge. Syftet var dels att pacificera landskapet men också att trygga en rekryteringsbas till den nyanlagda flottbasen i Karlskrona.
Jag tvivlar faktiskt på att detta stämmer. Jag har själv rötter från Blekinge och enligt 23andMe samt diverse amatörgenetiker, så finns det inget som tyder på att jag har några band till Finland (finlandssvenskar är som bekant mer eller mindre försvenskade finnar). Detta gäller också för alla andra med rötter från Blekinge och som låtit sig bli testade av 23andMe, vars resultat jag har hittat på internet.

Det råder inte heller någon som helst tvekan att ett sådant stort antal människor inte skulle lyckas göra något avtryck på den lokala befolkningens genetiska sammansättning.
Jag skrev det där inlägget för nio år sedan och då från minnet. Nu när jag kollade i boken som jag hade fått uppgiften ifrån (Lars Ericsons "Svenska knektar", s 60) så ser jag att jag hade blandat ihop siffrorna. 10 739 var Blekinges totala befolkning 1697 medan de finska båtsmännen som flyttade dit femton år tidigare utgjorde 1 350 man, och tillsammans med sina familjer var de nästan 3 000 personer (enligt Lars Ericson). Dessutom uppgavs inte alla vara finlandssvenskar utan bara att de var "ofta hemmahörande i den finlands-svenska språkgruppen".

Skriv svar