Kulknappen

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Klaatu
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 september 2013, 21:35
Ort: Luleå
Kontakt:

Kulknappen

Inlägg av Klaatu » 24 november 2016, 17:57

Är det någon som någonsin försökt att rekonstruera en kulknapp av samma typ som enligt en av myterna dödare Karl XII? Hur kan två vanliga mässingsknappar urgröpas och fyllas med bly för att sedan lödas ihop till en kula? Var knapparna av massiv mässing eller var det typ träknappar som "förgylldes" med ett mässingshölje?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kulknappen

Inlägg av Schwemppa » 21 juni 2018, 09:33

Med tanke på den halvsfäriska form knapparna på den tiden hade, så torde det väl inte ha varit så svårt att gjuta ihop två så att de bildar en kula.
knappar.JPG
knappar.JPG (67.73 KiB) Visad 2095 gånger
Jag drar mig till minnes en bok eller rapport från början av 1900-talet jag läst om det här (uppenbarligen skriven efter gravöppningen 1917), där det redogjordes för bla omfattande provskjutningar på något testkranium. Nu är det länge sen, och jag har inte tillgång till den, men nog måste man väl ha testat provskjutning med kulknapp också?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kulknappen

Inlägg av Markus Holst » 21 juni 2018, 09:53

Jag är osäker på hurdan knapp som anklagas för skottet, men vid tiden var ju inte helrunda knappar ovanliga. Att fylla knapp med bly låter som en omväg att skapa en kula. Då är det ju enklare att gjuta en vanlig kula.

På mig låter det långsökt att en soldat under pågående belägring inte skulle ha tillgång till kulor. Ville han skjuta kungen torde han väl i första hand använda befintlig ammunition?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Kulknappen

Inlägg av millgard » 21 juni 2018, 15:37

Markus Holst skrev:Jag är osäker på hurdan knapp som anklagas för skottet, men vid tiden var ju inte helrunda knappar ovanliga. Att fylla knapp med bly låter som en omväg att skapa en kula. Då är det ju enklare att gjuta en vanlig kula.

På mig låter det långsökt att en soldat under pågående belägring inte skulle ha tillgång till kulör. Ville han skjuta kungen torde han väl i första hand använda befintlig ammunition?

Inte alls. Det var en vanlig föreställning vid denna tid att kungen var "hård mot skott" - dvs vanlig ammunition bet inte på honom. En sådan person kunde endast skadas med någon av hans egna tillhörigheter, exempelvis en kul gjord av två av hans uniformsknappar. Den kulan är sannolikt den som finns i Varbergs fästningsmuseum.

Sägnen talar om en hemkommen soldat från Norge som på äldre dagar "blev tokig" och yrade om att han skjutit Karl XII med en trollkula gjord av Karl XII-s egna uniformsknappar. Han påstod även att han tagit rätt på kulan efteråt och kastat den i en mosse i ett visst område hemma i Sverige när samvetet blev för jobbigt.

Nästan 200 år efteråt, kring första världskriget byggde man en väg i området, och i grustaget för detta bygge stötte man på just en sådan knapp och det är den som är i Varberg.


EDIT: Finns en wiki om detta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulknappen

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kulknappen

Inlägg av Markus Holst » 21 juni 2018, 15:47

Jo, legenden känner jag till, och även att man hittat en knapp. Om jag fattat rätt så har man även hittat DNA på den. Det du skriver om "hård mot skott" gör ju plötsligt knappen logisk. Men är det en hoplödd knapp eller är det en i original helrund knapp?

Sedan har vi ju den tråkiga logiken också

https://fof.se/textruta/fortydligande-om-kulknapp
Enligt ballistiska experiment sköts Karl XII på långt håll, sannolikt med en järnkula från en norsk kanon.
Det har väl argumenterats runt druvhagel och liknande.

Fast knappen är mera spännande. På bilden på Wikipedia ser det ju ut som en helrund orginalknapp, alltså ingen sammanlödning av två knappar.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Kulknappen

Inlägg av millgard » 23 juni 2018, 12:34

Man har hittat DNA på den som stämmer med Karl XII, men det finns också fler personers DNA vilket då inte utesluter alla andra förklaringar.

Om kulan är gjord av en eller två knappar spelar mindre roll. Som jag förstått det så blev också kungen skjuten från "fel håll", dvs kulan gick in på den sida av huvudet som vette mot de egna linjerna vilket i så fall rimligen utesluter ett druvhagel från fästningen.

Någonstans har jag läst en äldre utredning av frågan men minns inte var det var någonstans.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Kulknappen

Inlägg av von Adler » 8 augusti 2018, 09:37

Kulknappen är en rolig teori, men inte särskilt sannolik.

Lite fakta i frågan:

1. Det fanns inga blyrester i kungens kranie när man undersökte det 1917, däremot fanns det blyrester i foten. Blykulor som sköts av musköter lämnade alltid rester efter sig. Det är därför mycket osannolikt att det var en blykula från en musköt som dödade kungen.

2. Hålet är för stort för en dansk-norsk musköt som hade finare kaliber än de svenska, men i lämplig storlek för svenska musköter.

3. Karl XII stod i en löpgrav och tittade mot Fredrikstens fästning.

4. Nästan exakt i 90 graders vinkel fanns Overbergets skans (en framskjuten skans till Fredrikstens fästning) som till skillnad från Gyldenlöves skans ännu inte erövrats. Skansen sköt livligt mot de svenska löpgravarna under natten då Karl XII dog.

5. Overbergets skans hade karteschskott med järnkulor i sin inventarielista innan belägringen. Kulorna är rätt kaliber för hålet i kungens kranie och förklarar varför det inte finns blyrester i kraniet.

6. Overberget sköt på väldigt långt håll och hastigheten på kulorna var väldigt låg när de träffade, vilket förklarar att ingångshålet i kungens vänstra tinning är större än utgångshålet i hans högra.

Med största sannolikhet tittade kungen upp över kanten av graven för att se arbetet med att gräva belägringsgravar bättre och träffades av en karteschkula av järn från Overberget. Se karta nedan för kungens position och Overbergets skans.

Bild

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Kulknappen

Inlägg av StefanZ » 8 augusti 2018, 12:40

Läste någonstans att Karl hade den vanan / ovanan, att när han samtalade med någon, fingrade han gärna på dennes bröstknappar, tills knappen rycktes loss...

Detta kan kanske ha bidragit till legenden att han blev dödat av en kulknapp. Han som sysslade så mycket med knappar. vilket inte alltid var välkommet hos vederbörande.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Kulknappen

Inlägg av StefanZ » 8 augusti 2018, 12:51

Lite OT, men på tal att en kändis dödats av någon helt annan än man länge trott.
Läste och såg dokumentären för länge sedan så minns inte detaljerna. Det var om det tyska jaktflygaresset under första världskriget, som blev svårt sårad och tvingad till nödlandning av en nyutbildad kanadensisk flygare.
Ja det finns tom kulhål tvärs igenom hans flygsäte som bevis!
Men. En närmare analys visar att "kulhålen" är de gängse skruvhålen som höll samman flygstolen. Även hans skador är fel.

Efter lite extra sök kom man på att det var några infanterister som sköt mot hans flygplan ungefär då, med sina 303 Enfield gevär. Det kompaniet hade genomgått viss LV-träning.
- Och analysen visade att skotten som träffade var nästan säkert ifrån infanteristerna...Speciellt som eftersom han höll på med diverse svängar, kunde han mycket väl ha träffats vågrätt, istället för snett nerifrån av infanteristernas kulor.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Kulknappen

Inlägg av Jens Yde » 8 augusti 2018, 15:22

millgard skrev:
23 juni 2018, 12:34
Man har hittat DNA på den som stämmer med Karl XII.

Någonstans har jag läst en äldre utredning av frågan men minns inte var det var någonstans.
Forklaret med tal og bogstaver, hvad er hans dna-profil?

For en del år siden besøgte jeg Varberg Museum, der havde en så detaljeret udredning om den kugleformede uniforms-knap, der dræbte kongen, at jeg troede, at det var sandt. I gymnasiets historiebog i Danmark var der i sin tid et foto af Karl XII's gennemhullede kranium.

Dansk wikipedia: I året 2002 gennemførtes DNA-undersøgelser af blodsporene på den berømte "kulknap" ved Uppsala universitet under Marie Allens ledelse. De matchede Karl 12.s DNA - profil, men var for sparsomme til, at der kunne drages sikre konklusioner på denne baggrund.
https://www.museumhalland.se/specialvis ... 011-kl-13/

Skriv svar