När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av Daniel89 » 29 april 2016, 22:29

Hej!

Ännu en liten fundering kring Karl XII!

I riksarkivets sida om von Rosen, https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presenta ... px?id=6872, nämns att "[han] skall ha räddat kungens liv vid ett anfall mot preussarna på Usedom. I en skrivelse med en bön om befordran 1726 omtalar R hur han "med ej ringa livsfara" hjälpte Karl XII upp på sin häst så att kungen kunde undkomma".

Jag vill ha detaljer!

Någon Karl XII-expert som känner till den exakta händelsen, och var jag kan läsa om den? Ifall det överhuvudtaget finns något skrivet, utöver von Rosens eget påstående tio år senare.

Vad företog sig Karl XII under anfallet, som ju leddes av Dücker (och Grothusen?).

Jag vände mig själv först till Generalstabens Bidrag til den store nordiske krigs historie, som ju är en ganska väldetaljerad skildring av kriget, men där hittar jag inget (åtminstone inte boken Erobringen af Sverigs tyske provinser 1715-1716).

Nån som vet ifall det möjligen nämnts i någon av Karolinska förbundets årsböcker? Då kan jag läsa om det där, men i så fall vilken?

(Jag har inte hittat nån sammanställning över i vilka böcker de olika artiklarna finns, jag har läst om Stralsunds belägring i någon men jag minns inte om det berättades något om anfallet mot Usedom. Jag har mejlat dem, men tänkte höra ifall jag får kvickare svar här!)

Tacksam för svar!

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av fullapa » 30 april 2016, 13:13

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mycket här, men vill bara säga att jag är väldigt intresserad av att veta mer utav striderna på Usedom och vid Wollin under kriget och hoppas någon med mycket kunskap om striderna i Tyskland kan hjälpa. Jag vet bara att Nils Krister von Baumgarten gav sin häst till Karl XII vid Stresow 1715.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av millgard » 30 april 2016, 13:53

Och Hierta gav honom sin häst vid Düna, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av Markus Holst » 30 april 2016, 14:11

Det verkar som om det var proprie at kungen fick sin häst skjuten?

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av Daniel89 » 30 april 2016, 22:57

fullapa skrev:Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mycket här, men vill bara säga att jag är väldigt intresserad av att veta mer utav striderna på Usedom och vid Wollin under kriget och hoppas någon med mycket kunskap om striderna i Tyskland kan hjälpa. Jag vet bara att Nils Krister von Baumgarten gav sin häst till Karl XII vid Stresow 1715.
Om du inte redan läst i danska Generalstabens "Bidrag til den store nord. krigs historie" (band 7) "Erobringen af Sverigs tyske provinser 1715-1716" så rekommenderar jag den - där berättas detaljerat om vad som hände kring Usedom och Wollin på s. 39ff ("De inledende Krigsbegivenheter 1715"). Jag sitter med boken hemlånad från Göteborgs Universitetsbiblioteket, men där står tyvärr inget om det här med von Rosen och hästen, eller överhuvudtaget på vilket sätt Karl XII personligen närvarade under anfallet.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av Daniel89 » 4 maj 2016, 16:20

Hmm, jag tror jag tänkte fel till en början.

När jag läste von Rosens påstående om att ha räddat undan kungen vid ett anfall mot preussarna vid Usedom antog jag att det varit under det nämnda anfallet i april, när ön (åter)erövrades. Men det var en relativt oblodig affär, där det (enligt Generalstabens verk) i den enda sammandrabbningen inte stupade fler än 5-6 man på båda sidor och det nämns ingenting om kungens närvaro eller någon egentlig fara.

Ifall händelsen med von Rosen och hästen stämmer (nu vet jag ju fortfarande inte om den nämns i någon mer källa än från von Rosen själv i ett brev många år efter kriget) kan den snarare ha ägt rum när mindre strider verkligen började blossa upp under sommaren, kanske när kungen personligen red ut och instruerade Stenflycht att anfalla preussarna vid Demmin (vilket visserligen ligger en bra bit inåt landet, sett från Usedom).

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av fullapa » 8 maj 2016, 13:45

Tack så mycket för tipset Daniel!

Kan det inte vara så att Karl fick sin häst skjuten då han personligen ledde de svenska trupperna under reträtten undan Preussiska trupper när de återerövrade ön senare? Häftiga strider ska väl ha skett så att pass 200 svenskar och 300 Preusser dog, tillfångatogs eller sårades, utöver de förluster diverse sidor drabbades av under slutstriden i Pennermunde skans.

Vad var det för incident som skedde vid Demmin? Verkställdes anfallet?

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av Daniel89 » 18 maj 2016, 12:40

fullapa skrev:Tack så mycket för tipset Daniel!

Kan det inte vara så att Karl fick sin häst skjuten då han personligen ledde de svenska trupperna under reträtten undan Preussiska trupper när de återerövrade ön senare? Häftiga strider ska väl ha skett så att pass 200 svenskar och 300 Preusser dog, tillfångatogs eller sårades, utöver de förluster diverse sidor drabbades av under slutstriden i Pennermunde skans.

Vad var det för incident som skedde vid Demmin? Verkställdes anfallet?
Ja, det kan ju mycket troligt stämma! I danska Generalstabens verk s. 102-103 står det om preussarnas återerövring av Usedom i augusti, och att Karl XII kom till Grothusen och befallde honom att retirera. Det blev "en kortvarig, men blodig kamp", ja.
Och von Rosen skrev ju att händelsen med hästen inträffade vid Usedom. Det var alltså jag som var för tidigt ute att börja ställa frågor, när jag bara läst in anfallet i april och ännu inte läst detaljerna kring striderna i samma område i augusti. Jag tror vi kan sluta oss till att det var då det hände, om det hände.

Vad som skedde i juni vid Demmin, som hölls av preussarna, var att Karl XII red ut till överstelöjtnanten Stenflycht och instruerade honom att hämnas ett överfall som skett någon dag tidigare mot en liten svensk vaktstyrka vid floden. Stenflycht gick över bron med 200 ryttare och 200 infanterister, stormade preussarnas befästning och drev dem i reträtt. Karl XII befallde honom då att fortsätta framryckningen längs floden, och Stenflycht jagade bort preussarna från ytterligare tre befästningar. Karl XII gav honom därefter ytterligare 100 man och skickade honom vidare längs mecklenburgska gränsen, där han fortsatte jaga bort preussiska posteringar. Sammanlagt tog Stenflycht 230 fångar, som general Dücker en månad senare utväxlade mot holsteinska fångar som preussarna tagit i Stettin.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av fullapa » 20 maj 2016, 21:18

Daniel89 skrev:
fullapa skrev:Tack så mycket för tipset Daniel!

Kan det inte vara så att Karl fick sin häst skjuten då han personligen ledde de svenska trupperna under reträtten undan Preussiska trupper när de återerövrade ön senare? Häftiga strider ska väl ha skett så att pass 200 svenskar och 300 Preusser dog, tillfångatogs eller sårades, utöver de förluster diverse sidor drabbades av under slutstriden i Pennermunde skans.

Vad var det för incident som skedde vid Demmin? Verkställdes anfallet?
Ja, det kan ju mycket troligt stämma! I danska Generalstabens verk s. 102-103 står det om preussarnas återerövring av Usedom i augusti, och att Karl XII kom till Grothusen och befallde honom att retirera. Det blev "en kortvarig, men blodig kamp", ja.
Och von Rosen skrev ju att händelsen med hästen inträffade vid Usedom. Det var alltså jag som var för tidigt ute att börja ställa frågor, när jag bara läst in anfallet i april och ännu inte läst detaljerna kring striderna i samma område i augusti. Jag tror vi kan sluta oss till att det var då det hände, om det hände.

Vad som skedde i juni vid Demmin, som hölls av preussarna, var att Karl XII red ut till överstelöjtnanten Stenflycht och instruerade honom att hämnas ett överfall som skett någon dag tidigare mot en liten svensk vaktstyrka vid floden. Stenflycht gick över bron med 200 ryttare och 200 infanterister, stormade preussarnas befästning och drev dem i reträtt. Karl XII befallde honom då att fortsätta framryckningen längs floden, och Stenflycht jagade bort preussarna från ytterligare tre befästningar. Karl XII gav honom därefter ytterligare 100 man och skickade honom vidare längs mecklenburgska gränsen, där han fortsatte jaga bort preussiska posteringar. Sammanlagt tog Stenflycht 230 fångar, som general Dücker en månad senare utväxlade mot holsteinska fångar som preussarna tagit i Stettin.
Mycket intressant! Tack för det.

Jag antar att det är Danska generalstaben du läser ifrån här också? Har försökt att få tag i boken (som behandlar tiden efter Karl XII återvänt) utan att lyckas. Intressant att läsa om hur svenskarna "gav tillbaks" i en annars rätt så hopplös situation. När skedde det här anfallet?

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: När von Rosen gav sin häst till Karl XII under anfallet mot Usedom?

Inlägg av Daniel89 » 24 maj 2016, 15:29

Ja, det är från samma bok. Mitt exemplar jag sitter med är lånat från Göteborgs Universitetsbibliotek, Humanistiska biblioteket.

Stenflychts anfall längs fiendens sida av floden (Peene) skedde 17 juni. Överfallet som utlöste det skedde natten till 16 juni, då ett ospecificerat antal preussarna gick över floden och anföll en svensk styrka på 30 man någonstans mellan Loitz och Demmin.

Skriv svar