Begravningar av stupade

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Begravningar av stupade

Inlägg av Private Snafu » 19 april 2002, 08:58

Hur brukade man gå till väga för att begrava stupade efter ett slag. Syftar till slag i samband med stormaktstiden under början av 1600-talet?
Massgravar, bränna dem, låta kropparna ligga kvar? Blandade man fienden med sina egna i massgravar tex? Var det skillnand mellan miltär och lokala bondehärar i denna hanteringen?
Det blir ju rätt många kroppar och hanteringen av dem måste ju varit ett stort problem?

Frågan kan te sig lite morbid. Men jag har helt förklarliga motiv. Om någon vet nått så kan jag utveckla mer.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 19 april 2002, 18:39

Det är så olika från fall till fall, har egentligen ingen aning men väldigt ofta lät man dom döda ligga så fick bänderna som bodde där begrav dom för att slippa stanken!! (tänker mest på 1600-1700 talet)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

.

Inlägg av Private Snafu » 22 april 2002, 08:57

Med andra ord skulle man kunna säga att ett otillgängligt område långt ifrån bebyggelse skulle mycket väl kropparna lämnats kvar där de låg.

Anledningen till att jag frågar är för att jag bor på ett gammalt slagfält från tidigt 1600-tal. Det konstiga är att man aldrig har hittat några fysiska bevis på platsen för att det varit ett slag. Gamla brev nämner dock platsen liksom lokal folktradition.
Om 100 tungt beväpnande ryttarare nedgörs så blir det ju en hel del kroppar och utrustning liggandes. Men var har allt detta tagit vägen?
En livsuppgift för mig månne

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 11 september 2002, 14:01

Man grävde ner folk lite varstans på slagfältet. Ibland användes massgravar tex Lund. Oftast plundrades liken innan man lät gräva ner dom, material är dyrt.

Mvh Jens

Skriv svar