Jag har en tvådelad fråga som säkert någon kan besvara:
A. När började Stora nordiska kriget att kallas för just Stora nordiska kriget?
B. Vad kallade karolinerna som själva deltog i Stora nordiska kriget kriget för?
När fick kriget sitt namn?
-
- Medlem
När fick kriget sitt namn?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se
-
- Medlem
Re: När fick kriget sitt namn?
A. Inte alldeles lätt att säga, men beteckningen "Nordischer Krieg" tycks ha funnits redan i samtiden. "Grosser" tycks ha lagts till längre fram under 1700-talet.
B. "Campagnen i..., "sista kriget" etc.
B. "Campagnen i..., "sista kriget" etc.
-
- C Skalman
hur vanligt är det att pågående krig har namn, och att dessa namn består? När fick världskrigen sina beteckningar?
-
- Medlem
BEN: Tack för ditt svar.
Markus Holst: Enligt wikipedia kallades första världskriget först för Stora kriget (The Great War). Omkring 1940-1942 började kriget att kallas för Första världskriget (First World War / World War I). Tyvärr kan jag inte ge ett mer utförligt svar.
Markus Holst: Enligt wikipedia kallades första världskriget först för Stora kriget (The Great War). Omkring 1940-1942 började kriget att kallas för Första världskriget (First World War / World War I). Tyvärr kan jag inte ge ett mer utförligt svar.
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se
-
- Medlem
Beteckningen världskrig var faktiskt i bruk redan innan 1914. Men det är ju inte samma sak som att det var den etablerade beteckningen.
-
- Medlem
"Världskriget" heter det första i många svenska skrifter innan det andra dito bröt ut i alla fall.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva