Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av powniac » 22 januari 2015, 13:51

Hej hej!

min fråga: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

mitt svar: Reformationen påverkade avlatshandeln och andra missförhållanden men slog vakt om kyrkans grundläggande lärosatser.

Det är det enda som står i min bok om det, men jag tror inte att det är tillräckligt, jag tror att jag kan lägga till mer? Någons om vet något mer som kan tilläggas eller något länk?

Är det förresten rätt, dvs mitt svar gentemot frågan! :D Delvis rätt kanske?

Jag som gillar Historia vill ju också fråga om vilka "missförhållanden" dem menar, hehe! Upp till er att besvara eller kanske länka till någon bra hemsida som jag kan läsa och finna mitt svar! :D

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av Olays » 22 januari 2015, 15:24

Ja det finns mycket att läsa om detta i princip vilken bra bok om kyrkohistoria som helst. Jag rekommenderar som förstabok James Hitchkock "History of the Catholic Church".

Jag tycker att man i Sverige har fokuserat för mycket på avlatshandeln som var en delorsak men inte det viktigaste, en avlat var tex given med förbehåll om att ångra sig, bikta sig osv, att kyrkan la ut avlatshandeln på licens till folk som sålde dem som korv var det stora missförhållandet. Avlaten i sig finns kvar (iallafall här i USA) men du måste göra en massa saker, ofta pilgrims färd, delta i 1 eller 2 dags möten på nån kursgård/kloster osv osv för att få dem.

Den enskilt största orsaken till att Reformationen startade (som jag ser det) var Simonin i centraleuropa, dvs försäljningen av ämbeten. Detta var en mycket stor stridsfråga där de stora rika Biskopspsätena i Centraleuropa såldes till Italienska familjer(och även andra förmögna ätter givetvis) och Biskopen (om han ens var präst) vistades inte i sitt stift utan skötte allt med medhjälpare (i bästa fall). Biskopen av Mainz var till exempel under en tid en 15 årig (senare äldre förstås) italienare där det var tveksamt om han ens var prästvigd. Detta påverkade naturligtvis kyrkan och de troende väldigt negativt och kyrkan försökte intensivt få bort detta under de 100 åren före reformationen men de Italienska ätternas makt var för stor. Efter reformationen när det krävdes blod, svett och tårar för att bygga upp kyrkan i många delar av centraleuropa igen så var inte de Italienska ätterna intresserade längre (inga pengar att tjäna) och bruket försvann. Den fanns också andra skäl som att kyrkan under denna tid hade nerprioriterat bibeln jmft med traditionen osv.

En stor och komplicerad fråga. Luther ville ju inte heller lämna kyrkan han ville reformera den, sen så började ju hela saken leva sitt eget liv.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av Dag den vise » 22 januari 2015, 18:32

Står det ingenting om jesuiterorden i eran bok? Jag vill även att du läser på lite om familjen Borgia om du vill förstå sammanhanget som reformationen föddes i. Man kan sammanfatta mycket av bakgrunden till reformationen som att påvedömet hade blivit ganska så likt ett landsöverskridande kluster av jordägare, vilket de mer asketiska elementen inom kyrkan (däribland sådana som Luther och Jean Calvin) tyckte var kätterskt, då de tolkade Jesu lära som förespråkande av ett fattigdomsideal och undergivenhet mot kungamakten (särskilt Luther använde här gärna bibelcitatet "Överheten bär inte svärdet förgäves" för att motivera bland annat denna hållning). Det är också därför Luthers lära fick stöd av vissa furstar, vilket de mycket mera radikala hussitrörelsen (för att inte tala om wycliffianerna) aldrig fick.

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av powniac » 22 januari 2015, 18:42

Mjo, jag förstår vad du menar men det är inte det jag efterfrågar, typ ;) jag undrar hur reformationen påverkade den katolska kyrkan! Typ vad var det som hände med den katolska kyrkan?

Intressant att läsa det du skrivit, så tackar och bockar för det !:)

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av powniac » 22 januari 2015, 18:43

Nepp, det står inte om jesuitorden! dock står det om furstarnas stöd men det hjälper mig inte att helt besvara frågan!
jag frågade min lärare och hon sa att frågan är tillräckligt besvarad - för historieboken har inte gett ut mer info!

Men jag vill gärna veta vad mer den påverkat den katolska kyrkan förutom avlatshandeln och de andra "missförhållanderna"..!

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av medundersåte » 22 januari 2015, 22:16

Det som skedde var en konfessionalisering av samtliga inriktningar där man alltså försökte fastslå vad som var den rätta läran. Processen ser ganska likartad ut för både reformation och motreformation och många av de missbruk som reformatorerna pekade på avskaffades också inom den romerska kyrkan. Intresset för bibelvetenskap och annan teologisk lärdom var också grundläggande i såväl Luthers Wittenberg som i jesuitorden.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av Olays » 22 januari 2015, 22:40

Avskaffandet av Simonin och tillbakagången till en balans mellan tro och handlande (jmfrt med att du kommer till himlen enbart genon handlingar som kyrkan hade varit inne på ett tag) var en väldig förändring och grunden för motreformationen och en återgång till Kyrkans grund lära. Jämför med protestantisk lära att det är tro allena som frälser där katolska kyrkan fortfarande lär att du måste både tro och leva ett bra liv (eller åtminstone försöka leva ett bra liv).

Är inte det förändringar nog? Kyrkan förlorade ju en massa troende och tillgångar men det var ju inte det viktigaste
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av Dag den vise » 22 januari 2015, 23:00

Så du vet alltså inte vilka jesuitorden var och är (för de finns faktiskt kvar). Nåja, då ska du veta att detta var en munkorden som hade för syfte att missionera i de protestantiska länderna(och senare även i icke-kristna länder) och på så sätt återinförskaffa sig enskilda protestanter (nu när den av medundersåte gällande konfessionaliseringen gällde, insåg de att de lika gärna kunde pröva lutheranerna och kalvinisternas metod) så att de på sikt skulle kunna katolifiera de nu förlorade delarna av Europa. Nu blev det även som Olays redan antytt mer så att påvemakten började bete sig mer som ledare för en kyrka igen och mindre som en värdslig furstestat. Man började från katolskt håll nu snarare samarbeta med de kvarvarande katolska monarkierna än som innan försökt konkurrera ut dem, vilket man bland annat kan se i det faktum att inga protestanter överlevde femtonhundratalet i till exempel Spanien.

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av powniac » 23 januari 2015, 11:01

hej!

tack så hemskt mycket för svaren alla!

om jag ska sammanfatta lite:

fråga: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

svar: Reformationen påverkade det påvedöme som man hade. Innan reformationen hade påvedömet blivit ganska så likt ett landsöverskridande kluster av jordägare, vilket de mer asketiska elementen inom kyrkan (däribland sådana som Luther) tyckte var kätterskt, då de tolkade Jesu lära som förespråkande av ett fattigdomsideal och undergivenhet mot kungamakten. Alltså att påvemakten började bete sig mer som ledare för en kyrka igen och mindre som en världslig furstestat.

Reformationen påverkade också försäljningen av ämbeten vilket var en mycket stor stridsfråga. Detta påverkade naturligtvis kyrkan och de troende väldigt negativt och kyrkan försökte intensivt att få bort detta under de 100 åren före reformationen. Men efter reformationen så var inte så många intresserade längre (inga pengar att tjäna) och bruket försvann. Det fanns också andra påverkningar som till exempel att kyrkan efter reformationen började prioritera bibeln, då de innan hade nedprioriterat bibeln jämfört med traditionen osv.

Korrekt detta?! Någon som har något mer att tillägga innan jag börjar öva in det till provet :D

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av Dag den vise » 23 januari 2015, 19:03

Ta helst även med det jag skrev om jesuitordens roll under den katolska "motreformationen" (alltså de handlingar från katolska kyrkans sida som hade till syfte att vända tillbaka de "själar som förlorats till protestantismen").

powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Re: Hur påverkade reformationen den katolska kyrkan?

Inlägg av powniac » 25 januari 2015, 12:15

Jo juste ja! Tack :)!!

Skriv svar