Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Westgöthe
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 18:49
Ort: Lidköping

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Westgöthe » 31 maj 2014, 22:06

TomTop skrev:Hinner inte så mycket mer just nu än att skriva;

Bröstharnesk med tassetter (tasetter är lårskydden) Det danska bröstharnesket på bilden är mycket likt det jag har i Josef Alms bok. Det harnesk som beskrivs i boken är Svenskt och från 1600-talets förra hälft.
Blir ett jävla massa tackande, men tack iaf :)

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 1 juni 2014, 13:15

angående musköter så skriver von Wallhausen "när man ser glöden på luntan är man förvissad om att skottet går, men att vänta på eld ur fyrstenen på ett hjullås är misstänkt och farligt, och man må säga om dessa lås vad man vill, så är det dock icke möjligt att få dem lika pålitliga som luntlåsen, ty emellanåt är stenen för hård, hjulet för slött eller slagfjädern förlamad och i intet av dessa fall får man gnistor."

de nya hjullåsmusköterna var inte populära vad det verkar och Gustav II framhöll i sina skrivelser att han ville hava gevär med luntlås.

Det verkar som att meningarna var delade gällande hjullås, snapplås och luntlås men en bidragande faktor verkar även vara att Sverige hade ont om skickliga luntmakare.

Muskötgafflar
Under det 30 åriga kriget och under Karl X regering användes muskötgafflar vid det svenska infanteriet. Enligt utlänska uppgifter skulle Gustav II Adolf ha avskaffat gafflarna år 1626, men detta år tillverkades och inlämnades till Stockholms rustkammare bla 7,600 muskötgafflar och utlämnades 4,400 musköter och 5,300 gafflar. Det kan dock vara att de i skrifterna har förväxlats med svinfjädrar vilka voro ett slags spjut, ungefär 2 meter långa vilka insattes i hål på långa bommar så att varannan spets kom att peka snett framåt, varannan snett bakåt. Man ställde dessa framför infanteriet som skydd för fientligt kavalleri.
von wallhausen Kriegskunst.jpg

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 1 juni 2014, 13:49

dragongevär/ dragoner

texterna tagna ur Josef Alms bok om elhandvapen

Det uppgives att dragoner första gången förekommo i den svenska hären år 1611. Men redan 1580 omtalas att tyg till 3 fanor utdelats till Arvid Henrikssons dragoner. De svenska dragonerna förde mest luntlåsmuskötet men sådanna med snapplås förekomma troligen.

Dragonens utrustning var på 1600-talets senare hälft lika muskuterarens, men dessutom förde han ett par pistoler.

På 1660-talet hade man åter börjat tillverka karbiner i Sverige.

jag kan inte hitta några andra namn än karbiner, men på en lista över levererade vapen år 1689 från Örebro gevärsfaktori. Så har det levererats 424 lunte-dragone musqueter och 492 flinte-dragone musqueter

Användarvisningsbild
Westgöthe
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 maj 2014, 18:49
Ort: Lidköping

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Westgöthe » 1 juni 2014, 19:57

TomTop skrev:dragongevär/ dragoner
Okej, anledning jag fråga är för att om du tittar på den andra bilden av Dahlbergh som jag lade upp så ser du i det högra hörnet en grupp ryttare som alla äro utrustade med vad jag antar är karbiner, och antar är Kavallerister och inte Dragoner. Då de för mina ögon, inte ser ut att vara Dragoner då de är försedda med knä stövlar och harnesk. Vilket inte känns som en Dragons utrustning, och som du skrev var utrustad som en Musketerare.

Men om man utgår från Dahlberghs bilder så ser det ut som om kavallerister är beväpnade med karbin(vilket syns i det mesta samtida målningar, oavsett nation), ända ryttare som inte bär karbin ser ut och vara officerare.

Abadu
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 augusti 2014, 07:37

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Abadu » 5 augusti 2014, 08:34

Kära vänner,

Har de svenska uniformer växla mellan 1655 föreskrifter Karl X Gustav och de 1675 föreskrifter Karl XI?

Alla de bästa

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Kapten_Gars » 6 augusti 2014, 00:18

Ja, 1655 års uniformer varade så länge kläderna höll, när de var utslitna så ersattes de med vad man kunde få fram till soldaterna. Det fanns varken förmåga eller intresse av att hålla fast vid 1655 års färger.

Abadu
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 augusti 2014, 07:37

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Abadu » 6 augusti 2014, 18:04

Tack, Kapten Gars! Men en fråga: Var det någon ny förordning för uniformer färger efter 1655, men före 1675? Jag läste någonstans att det fanns en ny i 1656 ...

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Davian » 6 augusti 2014, 23:47

Varför valde man färgen blå när det var dags för enhetliga uniformer?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Kapten_Gars » 7 augusti 2014, 09:40

Det är det svenska riksvapnets huvudfärg, blått var också en traditionell "militärfärg" som hade använts sedan lång tid tillbaks i svenska armen. Andra klassiska militära fäger som rött och vitt/grått användes ju redan av ärkefienden Danmark så det fanns praktiska militära skäl till att sluta använda dem.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Davian » 10 augusti 2014, 17:43

När började blå vara en militär färg ? :)

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av TomTop » 11 augusti 2014, 14:45

Den karolinska enhetsuniformen, 1687 års reglemente. (fast det får man nog mer se som en vision från Karl XI sida)

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Davian » 12 augusti 2014, 22:27

Jo det vet jag. Men kapten Gars sa att det var en gammal militärfärg, vilket jag tolkar som äldre än 1687 :)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svenska ”uniformer” under Carl X Gustafs Polska krig

Inlägg av Der Löwe » 12 augusti 2014, 23:17


Skriv svar