Jag håller precis på och läser Peter Englunds Den Oövervinnerlige och är en gnutta besviken när det kommer till beskrivning och information av vad sorts utrustning eller om man vill kalla det uniform, som Svenskarna använder sig av.
Jag är bekant med Erik Dahlbergh och hans illustrationer men jag har ingen aning om hur pålitliga de anses vara.
Men utifrån hans illustrationer så verkar det som om Kavalleriet är utrustade med hatt, harnesk, kyller, över eller undervärja, karbin, pistoler. Nästan så de redan här liknar 1670tals mode fastän det är 1650tal. Samt en ”rosett” knuten runt midjan.
Musketerarna verkar vara i förda en långrock med korta ärmar(även där väldigt likt 1670tal) förutom det så verkar de väldigt lika Gustaf II Adolfs tid. Har hört att Carl Gustaf skall ha inskaffat blå rockar vid den här tiden kan det stämma?
Och Pikenerarna verkar vara utrustade med harnesk, kyller och så någon hjälm som tycks likna en Burgonet, kan det stämma?

Så lång fråga kort, är det någon som vet hur de Svenska trupperna var utrustade under Carl Gustafs krig så vore jag tacksam om ni ville dela med er, om de så är vad de använde för hästar till och dra kanoner eller vilka strumpor officerarna föredrog.
MvH