Örlogsflottans uniformer under Stora nordiska kriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Örlogsflottans uniformer under Stora nordiska kriget

Inlägg av Daniel89 » 26 februari 2014, 18:47

Hej

Karolinernas uniformer är ju allmänt välbekanta, men jag har svårt att hitta någon information (och bilder) över de svenska örlogsofficerarna och båtsmännens utseende under perioden 1700-1721. Exempelvis hur kapten Theodor Christophers vid Pommerska eskadern kan ha sett ut när han 1715 skeppade Karl XII från det belägrade Stralsund.

Någon som kan berätta om karolinska örlogsflottans uniformer (intressant för övriga forumläsare) eller kan rekommendera vart jag letar?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Örlogsflottans uniformer under Stora nordiska kriget

Inlägg av Psilander » 26 februari 2014, 23:10

Båtsmännen bar vad jag vill minnas sina egna kläder i ganska stor utsträckning ganska långt fram (första reglementerade plagget verkar vara en tröja m/1855, intressant nog väldigt lik den som fortfarande brukas som m/87) Officerarna torde burit arméns blågula, om de burit uniform. Uniformer på sjön blev vanligt när man skulle urskilja flottans båtsmän från handelsflottans sjömän vilket blev vanligt på sena 1700-talet. Gustaf IIIs flotta hade dock egna sjöofficersuniformer, på manskapet var det vadmal som gällde vilket skiljde föga från deras vardagsklädsel i det civila. 1778 verkar vara den första specifika sjöofficersuniformen.

När jag tittar i masodont verket "Svenska flottans historia del II" hittar jag inget som särskilt utmärker karolinska sjöofficerare. Det finns en skrift från marinlitteraturföreningen i ämnet också.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: Örlogsflottans uniformer under Stora nordiska kriget

Inlägg av Daniel89 » 27 februari 2014, 16:12

Okej, förklarar varför det inte nämns någonstans. Tack!

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Örlogsflottans uniformer under Stora nordiska kriget

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 1 mars 2014, 13:54

Höglund och Sallnäs, Stora Nordiska Kriget 1700-1721 (s.33):
Någon enhetlig uniform fanns inte vid flottan. Det finns åtskilliga konterfej på höga officerare, men de är samtliga klädda i konventionellt blå, guldsmidda rockar och bröstharnesk. För båtsmännen gällde att roten skulle förse dem med en vadmalsdräkt, skor, strumpor, etc, samt en blå mössa eller karpus. Uppstädernas båtsmän, en blå klädedräkt och blå mössa.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Örlogsflottans uniformer under Stora nordiska kriget

Inlägg av TomTop » 2 mars 2014, 15:28

senare kungars män
flottan.jpg

Skriv svar