Polsk-franska relationer 1709

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Klaatu
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 september 2013, 21:35
Ort: Luleå
Kontakt:

Polsk-franska relationer 1709

Inlägg av Klaatu » 26 januari 2014, 18:40

Hej. Jag håller på att skriva en novell som utspelar sig i Polen 1709 (efter Poltava) och undrar litet över de polsk-franska relationerna under denna tid. Vad jag är ute efter är en påhittad eller sann oförrätt som en polsk adelsman kan ha mot en fransk adelsman. Vad finns det för anledning för en polack att hata en fransman indirekt så att säga? Drömde inte Johan III Sobieski om en allians mellan Polen och Frankrike som Ludvig XIV skrattade åt? Kan detta vara något att bygga vidare på?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Polsk-franska relationer 1709

Inlägg av Ben » 26 januari 2014, 19:10

Det fanns mängder med kontakter mellan Frankrike och Polen, t.ex. som ett resultat av prinsen av Contis försök att vinna polska kronan efter Sobieskis död. Frankrike var också i hög grad engagerad i det politiska spelet runt Augusts avsättning. Stödet till rebellerna i Ungern utgjorde en annan beröringspunkt.

Användarvisningsbild
Klaatu
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 september 2013, 21:35
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Polsk-franska relationer 1709

Inlägg av Klaatu » 26 januari 2014, 21:07

Ben skrev:• Prinsen av Contis försök att vinna polska kronan efter Sobieskis död.
• Frankrike var också i hög grad engagerad i det politiska spelet runt Augusts avsättning.
• Stödet till rebellerna i Ungern utgjorde en annan beröringspunkt.
Alla dessa tre punkter låter som det jag är ute efter. Orkar/kan något ge litet mer kött på benen angående de tre ovanstående punkterna så jag inte behöver göra en massa onödig research innan jag väljer vilken väg jag skall gå?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Polsk-franska relationer 1709

Inlägg av Gyps » 28 januari 2014, 00:12

Stanisław Leszczyński dotter Maria var gift med Ludvig XV av Frankrike men det visste du kanske redan.
Men hon var bara liten flicka 1709.

Skriv svar