Svenska bataljmålningar

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Svenska bataljmålningar

Inlägg av fullapa » 17 november 2013, 18:58

Hej,

vart kan man se alla svenska bataljmålningar? Jag vet att det ska finnas över t.ex Narva och Kliszow fast har inte hittat några av dessa över internet. Finns det bataljmålningar över Fraustadt, Jakobstadt, Gemurthof, Holowczyn, Helsingborg, Gadebusch osv?
Tycker även det är snålt av målningar om Karl X polska krig, kanske just för att kriget i sig slutade i fiasko?

Diskutera gärna över svenska bataljmålningar, om ni vill.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av Kapten_Gars » 17 november 2013, 19:29

Nog finns det bataljmålningar och skisser så det räcker och blir över ifrån Karl X Gustavs krig i Polen. Du har Karl X Gustavs galleri på Drottningholm med bataljmålningar i jätteformat. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... alleri.jpg
Lemke målade även ett stort antal bataljmålningar som sattes upp i Karlbergs slott men de jag känner till därifrån visar strider under 30-åriga kriget.

Bataljmålningar var ju den dyraste formen av avbildning och olika former av tryckta skisser och kartor var betydligt vanligare, Krigsarkivet har en stor samling sådan tex. De gavs även ut i bokform eller såldes styckvis när det begav sig, du har tex Puffendorfs verk om Karl X Gustavs stordåd som är rikt illustrerat med slagskisser utförda efter Erik Dahlbergs förlagor.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av Der Löwe » 18 november 2013, 09:51

Det finns en gammal tråd med liknande fråga med en del svar i.

viewtopic.php?f=23&t=41035&p=628484&hil ... ar#p628484

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av Ben » 18 november 2013, 09:59

På Drottningholm finns inte bara bataljmålningar från Karl X Gustavs krig utan även från Karl XI:s och och inledningen av Karl XII:s.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av fullapa » 19 november 2013, 05:39

Kapten_Gars skrev:Nog finns det bataljmålningar och skisser så det räcker och blir över ifrån Karl X Gustavs krig i Polen. Du har Karl X Gustavs galleri på Drottningholm med bataljmålningar i jätteformat. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... alleri.jpg
Lemke målade även ett stort antal bataljmålningar som sattes upp i Karlbergs slott men de jag känner till därifrån visar strider under 30-åriga kriget.

Bataljmålningar var ju den dyraste formen av avbildning och olika former av tryckta skisser och kartor var betydligt vanligare, Krigsarkivet har en stor samling sådan tex. De gavs även ut i bokform eller såldes styckvis när det begav sig, du har tex Puffendorfs verk om Karl X Gustavs stordåd som är rikt illustrerat med slagskisser utförda efter Erik Dahlbergs förlagor.
Intressant, har du själv varit där och kollat? Jag tycker mig se tre målningar från Warsaw 1656 i mitten av långsidan (antar att dessa ska sitta ihop), en från Golomb och marschen över isen på kortsidan. Bataljmålingar över Karl X tid är jag lite extra intresserad över på grund utav klädseln på soldaterna.
Ben skrev:På Drottningholm finns inte bara bataljmålningar från Karl X Gustavs krig utan även från Karl XI:s och och inledningen av Karl XII:s.
Är det kanske också här bataljmålingarna över Narva och Klissow hänger?

I Hermans Historia, http://www.youtube.com/watch?v=pddA4BofYx8 på 17:33, visas en målning över Narva, jag har för mig att den över Klissow också ska finnas där i någonstans (gjord av kopparsticket som visas i bl.a "svenska slagfält").

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av Ben » 19 november 2013, 07:46

På Drottningholm finns landstigningen på Själland (1700), slaget vid Narva (1700) samt övergången av Düna (1701). När det gäller Kliszów tror jag inte att det existerar någon egentlig bataljmålning utan bara en stor färglagd teckning utförd av Magnus Rommel (Krigsarkivet)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av Psilander » 20 november 2013, 16:24

Läckö (orginalen på Karlberg) så finns en rad av Jakobde la Gardie och Gustaf II Adolfs slag avmålade. Sedan finns drösar på museer.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av fullapa » 20 november 2013, 23:05

Ben skrev:På Drottningholm finns landstigningen på Själland (1700), slaget vid Narva (1700) samt övergången av Düna (1701). När det gäller Kliszów tror jag inte att det existerar någon egentlig bataljmålning utan bara en stor färglagd teckning utförd av Magnus Rommel (Krigsarkivet)
Nja, är rätt så säker på att det finns en bataljmålning över Klissow me, helt säker är jag inte eftersom jag inte kunnat visa någon bild eller dylikt och blir själv lite förvirrad, men om jag minns rätt så är den avbildad från kopparsticket eller teckningen som visas i boken "Sveriges slagfält". Om jag hittar den så ska jag återkomma.

Är det denna http://www.eurofresh.se/ulla/kliszow.html du menar? Hur ser bataljmålningen ut över Själland, något i denna https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... C3%A6k.png stilen kanske?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av Ben » 26 november 2013, 20:35

Det finns en polsk målning med Kliszówmotiv:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Battl ... w_1702.JPG

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Svenska bataljmålningar

Inlägg av fullapa » 27 november 2013, 17:17

Ben skrev:Det finns en polsk målning med Kliszówmotiv:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Battl ... w_1702.JPG
Inte den tyvärr, men tack ändå!

"har ett ganska starkt minne av att målningen sågs efter svenskarnas högra flank i en vinkel mot striden, en kavalleri aktion utspelade sig närmast i bilden-nerom, mellan Reinsköld och sachsarna. Man såg Sachsarnas positioner på en höjd till höger och svenskarna några hundra meter framför till vänster. Bland de svenska trupperna fanns det vissa hus och även en skog till vänster (bakom svenska linjerna). Målningen var fin och stor, om jag minns rätt så ska den hänga någonstans i ett stort rum (sånt där typiskt rum med öppet tak till övervåningen och en stor trappa innanför ytterdörren) det fanns även andra tavlor runt om."

Jag är helt säker på att detta var Klissow, karolineruniformerna var lätta att känna igen och slagets beskrivning passar precis in i bilden, jag skulle gärna vilja se den i detalj då Klissow slaget just är väldigt interssant. (ursäkta min skrift Klissow, det har liksom svetsat sig fast i mitt huvud sen jag läste en engelsk bok, hehe).

Skriv svar