Huvudstäder

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Huvudstäder

Inlägg av ERland » 1 september 2013, 19:54

Det sägs ibland att Stockholm inte på allvar blev Sveriges huvudstad förrän på 1600-talet, när ämbetsverken byggdes upp av Axel Oxenstierna. Tidigare, sägs det, fanns ingen riktig huvudstad, kungarna hade inget fast residens utan reste runt i riket mellan slott och kungsgårdar och gjorde av med de skatter som samlades in lokalt.

Jag undrar om detta var något typiskt svenskt eller om det gäller också andra länder. När blev t.ex. London Englands huvudstad och Paris Frankrikes?
Särskilt undrar jag över situationen i Danmark. Harald Blåtand residerade såvitt jag förstått i Jelling på Jylland, senare har visst Roskilde haft rollen av huvudstad och sedan Köpenhamn. En förflyttning av maktcentrum österut från Jylland till Själland tycks ha skett. Och dröjde det också till 1600-talet innan Köpenhamn på allvar blev Danmarks huvudstad?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Huvudstäder

Inlägg av a81 » 2 september 2013, 22:33

I England reste kungarna/drottningar runt ungefär som i Sverige, vet inte inte exakt hur länge, antar att London/Stockholm blev riktiga huvudstäder på 1600-talet. I viss mån var de dock huvudstäder tidigare än så. Jag tror att man bör se det som en utdragen process, inte något som ändrade sig ett visst år eller så.

Användarvisningsbild
Klaatu
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 september 2013, 21:35
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Huvudstäder

Inlägg av Klaatu » 26 september 2013, 19:00

Har Helsingfors alltid varit Finlands huvudstad? Ja, jag vet att före 1917 var Finland inget självständigt land men har Helsingfors alltid varit huvudorten? Under Stormaktstiden borde väl Åbo ha varit ett bättre alternativ för den svenska administrationen.
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Huvudstäder

Inlägg av Ostrobothnia » 26 september 2013, 19:32

Klaatu skrev:Har Helsingfors alltid varit Finlands huvudstad? Ja, jag vet att före 1917 var Finland inget självständigt land men har Helsingfors alltid varit huvudorten? Under Stormaktstiden borde väl Åbo ha varit ett bättre alternativ för den svenska administrationen.
Helsingfors blev huvudstad efter Åbo vid det ryska maktövertagandet. Under inbördeskriget var också Vasa huvudstad en kort tid (senaten flyttade till ett av de vita kontrollerade områdena).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Huvudstäder

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2013, 21:13

Philadelphia var USA:s huvudstad under ett tag under 1700-talets andra hälft och det var i samband med "frihetsförklaringen" på 1770-talet.

Stefan

Skriv svar