Angående äldre stavning (C eller K)

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Daniel89 » 12 augusti 2013, 23:58

Hej

Jag är osäker på om jag lägger denna fundering i rätt subforum, men den handlar om svenskans äldre stavning.
Närmare bestämt c och k.
Karl XII var ju i sin samtid Carl XII. Hans syster Ulrika Eleonora, var hon i sin samtid Ulrika Eleonora eller Ulrica Eleonora?
Anledningen att jag frågar är att jag inte sett någon stavning av henne med c.
Någon som har koll eller vill göra ett rimligt antagande?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Ben » 13 augusti 2013, 08:02

Hon skrev själv med "c" och det lär man i hennes samtid generellt ha gjort.
Ulr.jpg

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Daniel89 » 19 augusti 2013, 18:04

Tack för svaret!

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av CHJIMS » 22 augusti 2013, 13:25

Jag tycker det här var väldigt intressant.

Kanada och Mexiko var ju exempel Canada och Mexico under 1800-talet (används än i dag, men det anses numera inte helt rätt). Man skrev Gestrikland, Helsingland, Jemtland, Upland, Upsala, Vesterbotten, Wermland och Westmanland förr.


Helsingborg har visserligen återgått till Helsingborg (efter några år som Hälsingborg, 1912-1971). Men vem sa att svenskan internationaliseras? (Jag kan tänka mig att viss 1800-talsnationalism ligger bakom här, när "e" blev "ä")

Det hade ju varit otroligt smidigt att använda viss gammmalsvenska i dag, framför allt då en text skall skrivas på exempelvis engelska.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av ERland » 27 augusti 2013, 19:53

Daniel89 skrev:Karl XII var ju i sin samtid Carl XII.
Jag har också funderat på detta. Han skrev själv Carl XII (väl...?), men i alla sentida historieböcker skriver man Karl XII. Men vår nuvarande kungs namn skrivs som Carl XVI Gustaf, ingen skriver Karl XVI Gustav. Varför respekterar vi Carl XVI Gustaf i detta avseende, men inte Karl XII?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av erep » 27 augusti 2013, 20:16

ERland skrev: Varför respekterar vi Carl XVI Gustaf i detta avseende, men inte Karl XII?
Menar du Carl XII? :wink:

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Ben » 27 augusti 2013, 23:20

ERland skrev: Jag har också funderat på detta. Han skrev själv Carl XII (väl...?), men i alla sentida historieböcker skriver man Karl XII.
Ska man vara riktigt petig så skrev han själv så gott som aldrig "Carl XII" utan bara "Carolus", med en namnteckning som nära nog var identisk med hans fars.

Stavning av kunganamn sker efter en viss sedvana, några absolut i sten huggna regler finns inte. Tydligen har hovet en modell, medan uppslagsverk och dyl. tillämpar en annan. I botten ligger väl stavningsreformen från 1900-talets början, vilken ju syftade till en allmän förenkling.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Hellbastard » 22 september 2013, 23:37

Någon riktigt normerad svensk stavning fanns ju inte förrän i början av 1800-talet, och innan dess skrev man lite som man ville. Och ett och samma ord/namn stavades inte sällan på en hel uppsjö sätt.

Därför tycker jag att det rimligaste är att stava saker såsom vi skulle ha stavat dem idag. Former som "Wasa" och "Swerige" ser i mina ögon mest larviga ut.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Odinkarr » 23 september 2013, 01:01

"*kauna, Cen, Ken"-runen (lydværdi k) rejses i Ældre Futhark som et "c", men udtales som et "k".

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Markus Holst » 23 september 2013, 09:11

Orsaken till de nystavade kunganamnen lär väl vara att förändringen följde med vid stavningsreformen i början på,1900-talet. Alla gamla namn anpassades då till den nya stavningen. Namn som kommit efter detta (till exempel den nuvarande kungens) påverkas därför inte.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av von Othfors » 2 oktober 2013, 15:52

Den modellen hovet och kungahuset själva har är att man stavar med normaliserad stavning på regenter som den nuvarande regenten inte har träffat. Eftersom vår nuvarande kung har träffat Gustaf V (även om han bara var fyra år vid dennes död), behåller V-Gurra sitt F på slutet. Likaså Gustaf VI Adolf. Men hovet stavar alla kungar och drottningar före Gustaf V med normaliserad stavning - t.ex. Oskar II, Karl XV o.s.v. Det betyder ju också att när Carl XVI Gustaf dör kommer hovet ändra Gustaf V:s namn till Gustav V, eftersom Victoria inte träffat honom. Om Estelles barn inte hinner träffa vår nuvarande kung, kommer man under dennes tid som kung/drottning kalla honom Karl XVI Gustav. Såvida man fortfarande använder samma modell då och förutsatt att Sverige fortfarande är monarki vid den tiden.

Den gängse brytpunkten för normaliserad stavning för alla andra människor ligger mellan Karl/Carl XV och Oscar II, med undantaget att Oscar I alltid stavas med C.

Själv tycker jag det ser fånigt ut med att till exempel kalla drottning Christina för Kristina (en för henne själv totalt främmande stavning), eller Carl X Gustaf för Karl X Gustav - de skulle knappt känt igen sina namn själva. Jag tycker att stavningarna Gustaf, Carl, Oscar, Christina är helt funktionsdugliga än idag och att det är onödigt att byta ut dem mot sina K- eller V-varianter. Speciellt eftersom C- och F-stavningarna fortfarande är mycket vanliga på personer som heter så idag.

Jag skrev ner mina tankar om detta för ett tag sedan:
  • Hur skrev kungarna/drottningarna sig själva?→→→Hur skriver vi namnen idag?→→→Borde skrivas

    Gostavvus→→→Gustav Vasa→→→Gustaf I
    Ericus→→→Erik XIV→→→Eric XIV
    Iohannes→→→Johan III→→→Johan III
    Sigismundus→→→Sigismund→→→Sigismund
    Carolus→→→Karl IX→→→Carl IX
    Gustavus Adolphus→→→Gustav II Adolf→→→Gustaf II Adolf
    Christina→→→Kristina→→→Christina
    Carl Gustaf→→→Karl X Gustav→→→Carl X Gustaf
    Carolus→→→Karl XI→→→Carl XI
    Carolus→→→Karl XII→→→Carl XII
    Ulrica Eleonora→→→Ulrika Eleonora→→→Ulrica Eleonora
    Friedrich→→→Fredrik I→→→Fredrik I
    Adolph Friedrich→→→Adolf Fredrik→→→Adolf Fredrik
    Gustaf→→→Gustav III→→→Gustaf III
    Gustaf Adolph→→→Gustav IV Adolf→→→Gustaf IV Adolf
    Carl→→→Karl XIII→→→Carl XIII
    Carl Johan→→→Karl XIV Johan→→→Carl XIV Johan
    Oscar→→→Oscar I→→→Oscar I
    Carl→→→Karl XV→→→Carl XV
    Oscar→→→Oscar II→→→Oscar II
    Gustaf→→→Gustaf V→→→Gustaf V
    Gustaf Adolf→→→Gustaf VI Adolf→→→Gustaf VI Adolf
    Carl Gustaf→→→Carl XVI Gustaf→→→Carl XVI Gustaf

    Hur de skrev sig själva:

    Gustav: 0 st
    Gustaf: 6 st
    Gustavus: 1 st
    Gostavvus: 1 st

    Karl: 0 st
    Carl: 4 st
    Carolus: 3 st

    Kristina: 0 st
    Christina: 1 st

    Adolf: 1
    Adolph: 2
    Adolphus: 1

    Alltså – stavningarna ”Karl”, ”Gustav” och ”Kristina” är helt felaktiga för svenska regenter.

    Vill man föredra en gemensam stavning för Carl/Karl, ligger ”Carl” närmast till hands, enligt siffrorna ovan. På samma sätt bör ”Gustaf” och ”Christina” föredras.

    Stavningarna ”Gustaf” och ”Carl” är modernt gångbara och kan användas utan att kännas ålderdomliga. ”Adolph” är den dominerande stavningen i kungalängden av Adolf/Adolph/Adolphus – den är dock inte modernt gångbar på samma sätt och namnet bör skrivas ”Adolf”. Samma bör gälla stavningen ”Friedrich”, som känns för tysk och omodern. ”Friedrich” bör således stavas ”Fredrik”.

    Anmärkningsvärt är att ”Oscar” undgått att stavas ”Oskar” (med vissa sorgliga undantag, givetvis). Oscar I har till exempel alltid fått behålla den traditionella stavningen, fastän han var kung innan Carl XV, som fått ge vika för ”moderniseringen”.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av Ostrobothnia » 2 oktober 2013, 20:38

von Othfors skrev:
Gostavvus→→→Gustav Vasa→→→Gustaf I
Skulle Gostavvus ha varit den den stavningsform gamle Gösta favoritiserade?

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av spiring » 3 oktober 2013, 07:58

Cal Gustf→→→Carl XVI Gustaf→→→Carl XVI Gustaf
Korrigerat, i all välmening. :)
Allt är idioternas fel.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av von Othfors » 3 oktober 2013, 09:25

spiring skrev:
von Othfors skrev: Cal Gustf→→→Carl XVI Gustaf→→→Carl XVI Gustaf

Korrigerat, i all välmening. :)
Stackar'n.

Ostrobothnia skrev:
von Othfors skrev:
Gostavvus→→→Gustav Vasa→→→Gustaf I
Skulle Gostavvus ha varit den den stavningsform gamle Gösta favoritiserade?
Nja, det är den stavningen jag hittade flest exempel på. Men han hade många varianter på sitt eget namn. "Gustaff" är en mindre vanlig stavning han använder.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Angående äldre stavning (C eller K)

Inlägg av von Adler » 3 oktober 2013, 16:06

Borde vi inte i samband med detta rätta till regentlängden? Carl IX var ju egentligen Carl III och Eric XIV egentligen Eric VI.

Skriv svar