Karl XII som krigare

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Karl XII som krigare

Inlägg av fullapa » 13 juli 2013, 16:50

Jag är intresserad över hur många fältslag/skärmytslingar Karl XII deltog/förde befälet i. De jag vet om som jag förstått är följande:

Humlebaek, 1700
Pühhajoggi, 1700
Narva, 1700
Duna, 1701
Tryskiai, 1701
Klissow, 1702
Pultusk, 1703
Punitz, 1704
Grodno, 1706
Grodno, 1708
Holowczyn, 1708
Desna, 1708
Rajovka, 1708
Krasnokutsk, 1709
Poltava, 1709
Stanilesti, 1711
Bender, 1713
Stresow, 1715
Høland, 1716

Jag uteslöt belägringar, eller stormningar av fästningar, är dock inte säker på om Grodno 1706 ska vara inkluderad i listan? Sen så har jag också försökt räkna på hur många gånger han blivit skjuten (som jag fått till tre gånger), hur många han har stuckit ner/skjutit någon och hur många gånger han fått sin häst under sig skjuten. Någon som har information af dessa funderingar jag har?

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Karl XII som krigare

Inlägg av fullapa » 24 juli 2013, 22:55

Angående slaget vid Narva så står det på wikipedia sidan att svenskarna hade 10537 men i anfallet (i infoboxen). Om man istället läser under "The battle" så står det "Charles XII positioned his 8,000 men.." vilket stämmer? I båda fallen så är garnisons trupperna i Narva borträknade.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII som krigare

Inlägg av Ben » 27 juli 2013, 15:12

fullapa skrev:Jag är intresserad över hur många fältslag/skärmytslingar Karl XII deltog/förde befälet i. De jag vet om som jag förstått är följande

....

Jag uteslöt belägringar, eller stormningar av fästningar, är dock inte säker på om Grodno 1706 ska vara inkluderad i listan? Sen så har jag också försökt räkna på hur många gånger han blivit skjuten (som jag fått till tre gånger), hur många han har stuckit ner/skjutit någon och hur många gånger han fått sin häst under sig skjuten. Någon som har information af dessa funderingar jag har?
I stort sett fullkomligt omöjligt att fastslå ett antal eftersom källorna inte är så detaljerade att de skildrar varenda rekognoscering som Karl XII deltog i. Samma sak gäller för hur många han personligen dödade - han själv brukade såvitt man vet inte tala om sådana ting och vem kunde annars räkna?

Antal kulor brukar väl sättas till fem: En som fastnade i halsduken vid Narva, kulan i foten före Poltava, en kula som slet bort en bit av ena örsnibben under kalabaliken, en kula i bröstet vid Stresow och så den sista vid Fredriksten.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Karl XII som krigare

Inlägg av fullapa » 28 juli 2013, 16:50

Det stämmer nog. Angående slaget (eller träffningen) vid Rajovka så sägs det väl att kungen levde väldigt farligt till? Med väldigt stora förluster på svensk sida. Jag undrar om det finns några siffror på svenska förluster här att ta del av?

Också vid Krasno så ska kungen själv ha varit inblandad i en del fäktande enligt vissa påsägelser, där jag också ska ha läst att han blivit sårad på något sätt (kan inte minnas vart jag läste det).

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII som krigare

Inlägg av Ben » 28 juli 2013, 21:03

fullapa skrev:Det stämmer nog. Angående slaget (eller träffningen) vid Rajovka så sägs det väl att kungen levde väldigt farligt till? Med väldigt stora förluster på svensk sida. Jag undrar om det finns några siffror på svenska förluster här att ta del av?
Att Karl XII vid det tillfället hamnade i stor fara är nog källorna (som inte är så många) överens om.

Några säkra uppgifter om svenska förluster i manskap går med undantag för ett fåtal regementen inte att fastställa för åren 1707-09 eftersom i princip allt rullmaterial förstördes inför kapitulationen vid Perevolotjna.

Skriv svar