Karl XII Altranstädt-porträttet

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
KalleDussin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2012, 17:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av KalleDussin » 31 maj 2013, 00:37

Karl XII blev avmålad av Schwartz år 1707 i Altranstädt, och uppenbarligen är porträttet fortfarande i privat ägo. Jag har googlat och googlat på denna målning men jag är inte säker på att jag funnit rätt tavla. Är det någon som kan bekräfta att detta är Altranstädt-porträttet?


Altranstädt1707.jpg

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av Ben » 31 maj 2013, 08:11

Det finns en rad porträtt från den perioden, men det där är det som pryder skyddsomslaget till Bengt Liljegrens Karl XII-biografi. Om jag minns rätt letade de då upp ägaren och fick fotografera det. Ett porträtt av samma typ såldes för några år sedan på Bukowskis:

http://artsalesindex.artinfo.com/asi/lots/756837

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av Ben » 31 maj 2013, 09:02

Det finns dock ett annat porträtt i helfigur som ska vara "den sanna bilden":

http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... -karl-xii/

Användarvisningsbild
KalleDussin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2012, 17:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av KalleDussin » 1 juni 2013, 19:56

Jo jag har läst den där artikeln om porträttet också, men de visar ju inte någon bild på tavlan så man vet ju inte säkert vilken de syftar på.

Hittar ingen annan tavla av Schwartz från 1707 förutom denna som jag lade upp här. Finns ju några av von Krafft från samma period dock. Anledningen till att jag vill veta med säkerhet vilket som är Schwartz-målningen från Altranstädt, är för att tydligen sade Karl XII själv att det var mycket likt honom.

Användarvisningsbild
KalleDussin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2012, 17:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av KalleDussin » 1 juni 2013, 19:59

Det hänger för övrigt en likadan tavla som jag lade upp här, på Gripsholms Slott. Vet dock inte om det är originalet eller ej (antagligen inte om den är i privat ägo). Får ta reda på det nästa gång man besöker Gripsholm! Kanske har de lånat porträttet?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av Ben » 1 juni 2013, 22:04

KalleDussin skrev:Jo jag har läst den där artikeln om porträttet också, men de visar ju inte någon bild på tavlan så man vet ju inte säkert vilken de syftar på.
Det beror på att fotografiet som illustrerar artikeln i Populär historia 2004:5 saknas i nätversionen.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII Altranstädt-porträttet

Inlägg av Ben » 1 juni 2013, 22:11

KalleDussin skrev:Det hänger för övrigt en likadan tavla som jag lade upp här, på Gripsholms Slott. Vet dock inte om det är originalet eller ej (antagligen inte om den är i privat ägo). Får ta reda på det nästa gång man besöker Gripsholm! Kanske har de lånat porträttet?
Det finns två kända Altranstädt-porträtt som är signerade av Swartz plus en stor mängd bearbetningar. En sådan bearbetning, senare försedd med texten "Konung Carl XII, Sålunda klädder Enär han gjorde sitt Fälttåg A:o 1700" hänger på Gripsholm. Där finns antagligen fler då typen är mycket vanlig.

Skriv svar