Uniformer och kläder med mera från Karl XI:s tid

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Uniformer och kläder med mera från Karl XI:s tid

Inlägg av Strut-Harald » 21 maj 2013, 22:05

Hej!
Jag är involverad i ett historiskt projekt och söker boktips, film/TV-serie tips och info i största allmänhet om uniformer och civila kläder (mode, vardagskläder), soldatliv, soldatutrustning o.dyl från Karl XI:s tid. I Alf Åbergs och Göte Göranssons bok Karoliner hittade jag en del information om uniformer från Karl XI:s tid men tyvärr inte särskilt detaljerat. Mycket har skrivits och gjorts om Karl XII och hans karoliner men inte så mycket om hans Karl XI och hans tid verkar det som. Så, tips och info om var jag kan hitta mer tas tacksamt emot. Det är framförallt bildmaterial som jag behöver.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Uniformer och kläder med mera från Karl XI:s tid

Inlägg av lampros » 22 maj 2013, 08:18

Dessa böcker har en del bilder av uniformer från Karl XI:s tid:

Claes Wahlöö och Göran Larsson: Slaget vid Lund. 1998
[samma författare] Sextonhundrasjuttiosex. Minnet av slaget och slaget om minnet. 1996
Preben Kannik: Uniformer i färg. 1968

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Uniformer och kläder med mera från Karl XI:s tid

Inlägg av Roback » 22 maj 2013, 10:04

I Lars Eric Höglunds "Skånska kriget 1675-1679. Fanor och uniformer" (1999) hittar du beskrivningar i färg av samtliga (tror jag) dåvarande svenska regementens uniformsfärger och fanor.

Strut-Harald
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 juni 2005, 09:19
Ort: Kristianstad

Re: Uniformer och kläder med mera från Karl XI:s tid

Inlägg av Strut-Harald » 22 maj 2013, 15:06

Tusen tack för tipsen, Roback och lampros. De böckerna har jag missat och ska kolla upp.

Skriv svar