Svältande nybyggare blev kannibaler

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av Marcus » 2 maj 2013, 18:10

Skelettdelar visar att de första brittiska nybyggarna i USA blev kannibaler under den hårda vintern 1609-1610, uppger det amerikanska forskningsinstitutet Smithsonian.
En utgrävning i Jamestown, Virginia, visar att nybyggarna inte bara åt hundar, katter och hästar under svältåret. Även ben efter en flicka, kallad Jane, har påträffats.
Upptäckten är det första direkta beviset på att det förekom kannibalism i Jamestown, den äldsta kolonin i USA.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svalt ... 137252.svd

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av sonderling » 3 maj 2013, 10:01

Det var intressant.
Här står mera: http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-22362831
Jag funderade på om det var en Europe´eller från ursprungsbefolkningen och i BBC artikeln säger man att det var faställt att det rör sig om en av nybyggarna.
Jag undrade också varför de inte gick ut i vildmarken för att leta föda men de talar om att nybyggarna skulle varit belägrade, så det besvarar väl den frågan.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av LasseMaja » 3 maj 2013, 16:55

sonderling skrev:Jag undrade också varför de inte gick ut i vildmarken för att leta föda men de talar om att nybyggarna skulle varit belägrade, så det besvarar väl den frågan.
Nu var ju kolonin inte omgiven av vildmark utan av indianernas byar med tillhörande markområden. Amerikas östkust hade en relativt tätbefolkad Indianbefolkning som livnärde sig på odling, samling, jakt och fiske. Britterna började ganska omgående att förse sig från indianernas majsodlingar utan att be om lov. "Belägringen" var nog snarast ett sätt att skydda sin egendom.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av sonderling » 10 maj 2013, 07:35

Ja den tidiga kolonial eran gällande den Nordamerikanska kontinenten är inte min expertis direkt. Däremot hade jag ett stort intresse av Indianer och deras kultur under ungdomen (eller "first nation" som jag tror PK termen lyder idag) vilket ledde till att jag blev intresserad av att klara sig i naturen på vad den kan ge.
Så historier som detta intresserar mig, hur hade man själv gjort? Nu var det visserligen vinter och under tiden rådde väl "lilla istiden" så vintern var hård, så det kan ha varit svårt att hitta rötter....ja man funderar helt klart och undrar hur desperat skulle man bli innan man började äta människokött? Var flickan död innan eller dödade de henne? Var det skuld som fick dem att slänga resterna på kökkenmöddingen hellre en att begrava henne. Ja sånt här kan man fundera på i flera dagar....

Förresten så kom jag att tänka på ett survival tips när jag körde till jobbet. Bok löven (fagus sylvatica) har precis sprungit ut.
Precis när de är så här ljusgröna och lite sladdriga så är de väldigt goda att äta. Smakar lite som harsyra, pröva vett ja.

Sonderling

Gamleeken
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 maj 2013, 15:48

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av Gamleeken » 10 maj 2013, 11:53

Hehe. Boklöv ska jag definitivt prova på. Enligt wikipedia får man dock illamående om man äter större mängder av fröna. Nåt du upplevt när du ätit löven?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av sonderling » 10 maj 2013, 12:39

Illamående nä...fast jag äter ju inte kopiösa mängder. Utan tar några och stoppar i munnen när jag går i skogen. Och vid ett tillfälle så hade vi dom i en sallad men då drygar man ju ut mängden.
Kan ju tänkas att magen säger ifrån om man äter mycket eftersom den modärna människan inte är anpassad till svårsmält mat. (Som ju vegetabilisk föda ibland kan vara.)

Nu blir det ju OT men växtligheten har verkligen tagit ett glädje skutt och vuxit som tusan i veckan. Nässlorna har redan blivit för stora för nässelsoppa och jag undrar om kirsen också blivit för vuxen. (Dom är godast som primörer.) Fast jag har aldrig gillat kirskål, begriper inte hur man kunnat äta detta förr, men det kan bero på okunskap gällande tillagning.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av LasseMaja » 10 maj 2013, 22:10

Fiske, borde ju kunnat vara en viktig födokälla i ytterst svåra tider. Det går ju att lägg nät via vakar i isen. Sen är jag dålig på vad det var för sorts folk på den där första kolonin. Inte omöjligt att stor energi också ägnades åt att tillbe gud och göra bot.

Gamleeken
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 maj 2013, 15:48

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av Gamleeken » 13 maj 2013, 10:35

Ja jag kan tänka mig att svårsmält mat -> illamående.
Nässelsoppa är fint. Kirskål har jag heller aldrig provat på, bra mot gikt enligt munkarna på wikipedia.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Svältande nybyggare blev kannibaler

Inlägg av Johan Matsson » 26 maj 2013, 06:20

Jag har hört en skräckhistoria från Finland då man enligt den personen, under kriget åt husdjur, inget jag tänker förtälja här då jag inte vet om det är sant, men det kanske inte är så ovanligt att sådant händer. Vintern var visst hård i Jamestown och andra historier då kannibalism förekommit är tex det uruguayanska rugbylaget som krashade i Anderna. En annan tanke som slog mig om indianer/native americans/first nations (Kanada) eller vad man nu skall kalla dem, är att när man försökte hitta nordvästpassagen så klarade sig norrmännen betydligt bättre när det krisade då de snackade med inutierna där. Engelsmännen vågade inte det då tillfälle kunde finnas utan var livrädda för dem och fick klara sig/dö för sig själva.

Skriv svar