Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av fullapa » 29 november 2012, 15:43

Vad hände egentligen i Polen tiden efter Karl XII vandrat in mot Ryssland och efter nederlaget vid Poltava? Jag vet ju att August II invaderade landet och tog över kronan men blev det inga strider, svenskar emellan? Jag tänkte också på, alla fästningar Sverige erövrade under kriget, det måste väl funnits en svensk garnison någonstans eller var dessa bara polacker (vet dock att svenskarna förstörde många fästningar)? Krigszonen i Polen försvinner lite i historieböckerna efter nederlaget vid Poltava, kanske det inte var någon?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 november 2012, 20:47

August II var väl kung redan då för Polen, men han blev slagen i ett krig mot Sverige innan har jag för mig och dessutom blev bortmanöverat från det polska tronet också.

Tror nog att du får en del ut från Wikipediaartikeln om den där kungen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/August_II

Stefan

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av Ben » 29 november 2012, 21:44

fullapa skrev:Vad hände egentligen i Polen tiden efter Karl XII vandrat in mot Ryssland och efter nederlaget vid Poltava? Jag vet ju att August II invaderade landet och tog över kronan men blev det inga strider, svenskar emellan? Jag tänkte också på, alla fästningar Sverige erövrade under kriget, det måste väl funnits en svensk garnison någonstans eller var dessa bara polacker (vet dock att svenskarna förstörde många fästningar)? Krigszonen i Polen försvinner lite i historieböckerna efter nederlaget vid Poltava, kanske det inte var någon?
Man hade inte så många garnisoner utanför Storpolen och polska Preussen (Poznan, Elbing, Marienborg etc.). Poznan evakuerades nog i samband med att de kvarvarande svenska trupperna lämnade Polen hösten 1709 och Elbing intogs av ryssarna 1710.

Det var en del smärre skärmytslingar mellan Augusts trupper och Krassows retirerande svenska förband och även mellan Stanislawtrogna polacker och ryska trupper. Det finns en del om detta i E. H. Weismantells dagbok. Han ingick i den polsk-svenska styrka som inte följde Krassow till Pommern utan lyckades bana sig väg ner genom Polen och via Ungern så småningom avsevärt decimerad nå fram till Karl XII i Bender efter att under vägen bl.a. tvingats delta i striderna mellan Rakoczi och kejsaren (vid Romhány 1710 - där det f.ö. finns ett stort monument som minner om dessa högst ofrivilliga svenska "hjälptrupper"). Särskilt många svenskar eller finnar deltog sannolikt inte i expeditionen, de flesta torde ha varit rekryterade i Polen.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av fullapa » 1 december 2012, 21:53

Ben, tack så hemskt mycket! Precis vad jag undrade. Jag passar på att förfölja med en annan fråga angående det stora nordiska kriget. När blev det inofficiellt respektive officiellt (krigsförklaring) krig mellan Sverige-Danmark (1700, 1709), Sverige-Ryssland (1700) och Sverige-Sachsen (1700, 1709)? Jag vet ju till exempel att Sachsen angrep Riga runt 12 Februari men när blev det egentligen officiellt krig länderna emellan?

Polen var väl till stor del inofficiellt i krig med svenskarna till 16 Februari, 1704. Och sedan officiellt från 20 Maj, 1704 (Sandomir-konfederationen) under det pågående Polska inbördeskriget och vidare?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av Ben » 2 december 2012, 13:23

fullapa skrev:Ben, tack så hemskt mycket! Precis vad jag undrade. Jag passar på att förfölja med en annan fråga angående det stora nordiska kriget. När blev det inofficiellt respektive officiellt (krigsförklaring) krig mellan Sverige-Danmark (1700, 1709), Sverige-Ryssland (1700) och Sverige-Sachsen (1700, 1709)? Jag vet ju till exempel att Sachsen angrep Riga runt 12 Februari men när blev det egentligen officiellt krig länderna emellan?

Polen var väl till stor del inofficiellt i krig med svenskarna till 16 Februari, 1704. Och sedan officiellt från 20 Maj, 1704 (Sandomir-konfederationen) under det pågående Polska inbördeskriget och vidare?
1. Danmark:

1700 var det överhuvudtaget inte krig mellan Sverige och Danmark. Motsatsen påstås dock likväl i alla möjliga sammanhang och är förmodligen en av de mest spridda missuppfattningarna rörande stora nordiska kriget. Sveriges aktion mot Danmark var betingad av det danska angreppet på hertigen av Holstein, men den gjordes i rollen av garant för fördraget i Altona 1689. Freden i Traventhal 1700 slöts därför mellan hertigen och den danske kungen och Sveriges intressen tillgodosågs enbart genom en paragraf vari Danmark förband sig att bryta kontakten med Sveriges fiender.

1709: Danska trupper gick i land i Skåne den 2 november (svensk stil), men krigsförklaringen hade utfärdats den 18 oktober.

2. Ryssland:

Krigsförklaringen utfärdades den 19 augusti (gamla stilen), alltså den 20 enligt svenska kalendern.

3. Sachsen:

De första striderna utanför Riga ägde rum den 11 februari 1700 (enligt Dahlberghs brev till Karl XII påföljande dag). Den formella krigsförklaringen är mera oklar. Enligt Emil Olmers uppsats om förhandlingarna mellan Sverige och Sachsen 1697-1700 ska August II ännu den 8 mars ha spelat oförstående inför uppgifterna från Riga och först dagen därpå låtit den svenske envoyen Vellingk veta att krig hade brutit ut.

1709: Augusts manifest om sin planerade återkomst till Polen utfärdades den 8 augusti (nya stilen).

4. Polen:

Ett väldigt knepigt kapitel. Det slöts en fred mellan Sverige och Polen 18 november 1705 och traktaten vid Narva 20 augusti 1704 mellan de Augusttrogna och Ryssland får väl kanske ses som den formella början på kriget. Fast i praktiken är det närmast omöjligt att ange start- och slutdatum eftersom det så snart svenskarna började rycka in i Litauen hösten 1701 fanns individer och grupperingar som slöt upp på deras sida. På samma sätt fanns det ända sedan kriget började de inom Polen-Litauen som gav aktivt stöd till August - och det skiftades friskt från den ena sidan till den andra.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av Ben » 3 december 2012, 21:36

När det gäller Polen kan det kanske vara värt att tillägga att de s.k. republikanterna i Litauen (motståndare till familjen Sapieha) slöt avtal med Ryssland 3 April 1702, 9 juli och 13 december 1703 (nya stilen). I fördraget den 9 juli 1703 förband sig Litauen att stå kvar på rysk sida även om Polen inte tog samma steg.

Det är alltså väldigt svårt att säga när "Polen" trädde in i kriget - varje fall om man då menar det polsk-litauiska samväldet.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av fullapa » 7 december 2012, 16:17

Oj, tack så mycket Ben. Svaret var faktiskt mycket bättre än jag kunde föreställa mig att få någonstans.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av Ben » 7 december 2012, 19:38

Den slutgiltiga freden med Polen slöts f.ö. först 1732, även om den tydligen i formell mening aldrig blev helt fullbordad.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av fullapa » 19 december 2012, 15:57

Jag har ett litet frågetecken angående övergången av Düna 1701. Deltog några polska/litauiska förband i uppställningen innan slaget? Polska källor anger att det var ryssar och inte polacker, ryska källor anger motsatsen tillsammans med svenska källor. Det skulle vara intressant att veta.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Tiden i Polen efter nederlaget vid Poltava

Inlägg av Ben » 22 december 2012, 20:40


Skriv svar