Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av von Othfors » 10 november 2012, 16:22

I mitt sökande efter information till min blogg Custos Suecia, om svenska kungastatyer, har jag stött på information om vad som skall vara Sveriges äldsta kungaskulptur placerad utomhus - en byst av Fredrik I som stod i Kungsträdgården på den plats där Carl XII:s staty idag står. Bysten av Fredrik I sattes upp 1767, men exakt hur länge den stod kvar vet jag inte. Uppenbarligen stod den ju hur som helst som längst till 1868, då Carl XII-statyn installerades. Någon som vet när den togs bort?

Jag har hittat information, och även en bild (tagen 1902), om att det idag står en byst av Fredrik I i Finska kyrkan i Stockholm - kan det vara just den bysten som en gång stod i Kungsträdgården?

Bild
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 11 november 2012, 14:42

von Othfors skrev:I mitt sökande efter information till min blogg Custos Suecia, om svenska kungastatyer, har jag stött på information om vad som skall vara Sveriges äldsta kungaskulptur placerad utomhus - en byst av Fredrik I som stod i Kungsträdgården på den plats där Carl XII:s staty idag står. Bysten av Fredrik I sattes upp 1767, men exakt hur länge den stod kvar vet jag inte. Uppenbarligen stod den ju hur som helst som längst till 1868, då Carl XII-statyn installerades. Någon som vet när den togs bort?
Karl XIII:s staty är betydligt äldre än Karl XII:s och för övrigt låg ju fram till 1825 palatset Makalös där den senares staty numera står. Den egentliga Kungsträdgården låg/ligger norr om Arsenalsgatan. Stod bysten på en plats där det nu finns en staty så bör det alltså ha varit där Karl XIII:s står.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Pewi » 12 november 2012, 13:19

Jacques-Philippe Bouchardon gjorde en byst av Fredrik I, enligt Wikipedia/Nordisk familjebok ska den finnas hos Vetenskapsakademien idag, men eftersom den är i brons kan den förstås ha stått utomhus innan dess. Bysten på bilden (som ser ut att vara i marmor eller gips) är förmodligen samma verk i en annan version, det ser ut som Bouchardons stil.

Som Ben påpekar så har den knappast stått på den plats där Karl XII står idag, möjligen har den stått där Karl XIII står, men förmodligen inte. Min gissning är snarare att den stått inomhus, tex i den byggnad som kallades Brunnspaviljongen och som under perioden 1829-ca 1877 rymde Byströms och Fogelbergs kungastatyer (Karl X - XIII).

En annan möjlighet är förstås att den stått utomhus någonstans i parken, men att den i så fall flyttats senast 1820 inför resandet av Karl XIII-statyn då jag har förstått det som att man lade om stora delar av parken.

/P

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 12 november 2012, 14:43

Ur C. F. Ridderstads roman Svarta handen:
Fredrik.jpg
Fredrik.jpg (76.84 KiB) Visad 4447 gånger
På andra ställen sägs att bysten tidigare hade stått i slottsparken på Karlberg. Den byst som tillhör Vetenskapsakademien kom dit 1811.

För att klarlägga exakt var i Kungsträdgården som bysten stod torde man kunna använda Stockholmskällans "Jämför kartor": http://www.stockholmskallan.se/Jamfor-kartor/

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 12 november 2012, 15:09

Mer om bysten ur Lundequists Stockholms stads historia, del I (1828):
Fredrik II.jpg
Fredrik II.jpg (104.55 KiB) Visad 4443 gånger

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 12 november 2012, 15:39

Enligt boken Byggnader och konst (s. 137 f.) i serien Karlberg : slott och skola kom marmorbysten till Karlberg redan på 1720-talet, möjligen så tidigt som i samband med en fest 1721. Vem som utfört den vet man inte, men ett namn som föreslagits är skulptören Andreas Schlüter i Berlin. 1765 flyttades bysten till Kungsträdgården, men överfördes redan 1767 till Finska kyrkan. Där stod den ännu 1811 i yttre sakristian. Allt enligt nämnda verk.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av von Othfors » 12 november 2012, 22:06

Tack för all väldigt intressant information! Den stod alltså bara två år i Kungsträdgården! Bilden jag bifogade i mitt första inlägg skall enligt stockholmskallan.se visa bysten ståendes i Finska kyrkan och är tagen 1902. Frågan är om den står kvar där ännu. Hade jag bott i Stockholm hade jag tagit mig till Finska kyrkan imorgon och kollat, men det får bli nästa gång jag är uppe. Någon som har varit där?

Det är alltså marmorbysten som skall ha stått utomhus i Kungsträdgården och kanske Karlberg (och därmed som sagt är intressant som Sveriges äldsta kungaskulptur placerad utomhus) och inte bronsbysten som finns på Vetenskapsakademien (frågan är dock hur gammal den är). Tack vare Stockholmskällans utmärkta karttjänst kan man se att det verkar ha varit någon typ av arrangemang (kanske den omnämnda vattenkonsten, där bysten skall ha stått) vid den plats där Carl XIII: staty idag står - då är placeringen förmodligen avgjord.

Åldern på marmorbysten verkar ju dock vara oklar.
Senast redigerad av 1 von Othfors, redigerad totalt 13 gånger.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av von Othfors » 13 november 2012, 00:16

"...densamma som nu förvaras i Finska kyrkan"! Finns den kvar där, tros? Hittat på Stockholmskällan.

Bild

Bronsbysten verkar, enligt Wikipedia inte gjutits förrän 1752 och därmed verkar det alltså som att marmorbysten i Finska kyrkan är äldre.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 13 november 2012, 10:32

von Othfors skrev: Åldern på marmorbysten verkar ju dock vara oklar.
Andreas Schlüter avled i S:t Petersburg 1714, så om han gjort bysten lär den knappast vara yngre än 1713 då han lämnade Berlin för att resa till Ryssland.

Om man söker i Historiska museets samlingar (http://mis.historiska.se/mis/sok/start.asp) så finns däri bilder på sockeln, tagna 2000. I ett av anmärkningsfälten till den ena bilden står "Var är bysten?" Svaret på den frågan tycks vara att bysten 1945 deponerades i Historiska museet av Finska församlingen (sök på inventarienumret 23439 i databasen för att få tillgång till detaljerade uppgifter):
23439. Stockholm, Finska kyrkan. Marmorbyst av sedermera konung Fredrik I. Dep. av Finska församlingen 1945.
Så möjligen ligger den f.n. "begravd" i något magasin tillhörigt Historiska museet.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av von Othfors » 14 november 2012, 23:51

Jag har nu varit i kontakt med Historiska museet, men de hävdar att de inte har bysten i sina samlingar längre. De skulle dock söka i sina arkiv om när och hur bysten lämnade dem, och sedan återkoppla till mig. De hänvisade mig även till Nationalmuseum, som jag också kontaktat. De verkar inte heller ha den i sina samlingar, men de lovade att kontakta några "kollegor" och försöka få fram mer information.

Spännande! Återkommer med mer information när jag vet mer.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 15 november 2012, 08:50

Ur DN 17/7 2005:
Jonas Nordin på Historiska museet, Stockholm, visste besked: Församlingens pastorsämbete lät år 1945 deponera bysten i Statens historiska museum. År 1959 deponerade SHM bysten på Husgerådskammaren; troligen är den uppställd i någon av Kungliga Slottets salar eller ämbetslokaler.

...

Med hjälp av Kungliga Slottets informationssekreterare Morgan Gerle snokade vi reda på bysten av Fredrik I. Den står i Östra trappan på Kungliga Slottet
I artikeln sägs f.ö. att bysten flyttades från Kungsträdgården när man skulle ställa upp Karl XIII:s staty. Det verkar väl mera rimligt än versionen att den bara skulle ha funnits i Kungsträdgården ett par år på 1760-talet.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av von Othfors » 15 november 2012, 12:10

Tack för informationen. Då verkar det ju som att det är löst, förutsatt att bysten verkligen står på Slottet. Återstår att besöka platsen och ta några bilder, jag tror man kommer åt Östra trappan som privatperson. Alternativt om man kan hitta några redan tagna bilder.

Ja, än så länge otydligt var bysten befinner sig från 1770-talet till 1820-talet. Flera, av varandra oberoende källor, säger dock att den bara skall ha stått ett par år, eller "en kort tid", i Kungsträdgården på 1760-talet.

Den här artikeln i DN verkar ju intressant - hur kom det sig att en reporter letade efter Fredrik I:s byst? Har du någon länk till artikeln, eller möjlighet att scanna in?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 15 november 2012, 12:24

DN hade under många år en spalt för frågor om Stockholm.
Freddy.jpg

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av Ben » 15 november 2012, 13:43

Ur ett brev från C. C. Gjörwell daterat 25/4 1774:
Freddy2.jpg

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveriges första kungaskulptur - Fredrik I (!)

Inlägg av von Othfors » 20 november 2012, 14:29

Tack så mycket, Ben! Väldigt värdefull information. Du var snabbare än personalen på både Historiska museet, Nationalmuseum och Stockholms stadsmuseum på att få fram informationen. Jag har nu också fått bekräftat av Historiska att bysten deponerades till Kungliga husgerådskammaren 1959.

Efter lite bläddrande bland "kungaböckerna" i bokhyllan hemma hittade jag en bild, tagen någon gång under tidigt 1990-tal, där man kan se kungen och drottningen ståendes i Östra trappan, med bysten i bakgrunden.

Tanken med bloggen är ju egentligen att det skall vara en reseblogg och att jag själv skall ta alla fotografierna av skulpturerna, men här är jag beredd att göra ett undantag och skriva om denna spännande historia ändå tills jag varit uppe i Stockholm och kunnat ta bilder.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Skriv svar